Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jeg har læst Nationalbankens rapport fra april om AIs gavnlige effekter på dansk økonomi.

Jeg har læst Nationalbankens rapport fra april om AIs gavnlige effekter på dansk økonomi.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
16 Indlæg 5 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • infonauten@helvede.netI infonauten@helvede.net

@tokeriis jeg tænker meget på det her: lad os sige at det ikke er en boble, og alle projektionerne har ret. Så snakker vi en anseelig del af arbejdsstyrken, der pludseligt ikke har et job (21% hører til i den lave del af de tal jeg har set). Hvis det er rigtigt, så burde der være kæmpe fokus på det fra vores politikere og i det hele taget samfundet generelt. Jeg hører umiddelbart intet, ud over en vag sang om at det "på længe sigt vil skabe nyere jobs".

infonauten@helvede.netI This user is from outside of this forum
    infonauten@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@tokeriis udover de menneskelige konsekvenser, så vil det være en gigantisk belastning af systemet, hvis over en fjerdel pludseligt er arbejdsløse. Men ingen på politisk plan taler om det.

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
    0
    • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic

@tokeriis udover de menneskelige konsekvenser, så vil det være en gigantisk belastning af systemet, hvis over en fjerdel pludseligt er arbejdsløse. Men ingen på politisk plan taler om det.

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
      folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
      folfdk@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@infonauten
      Det er en super god pointe, og heller ikke en jeg har set nogen nlvne nogetsomhelst om nogen steder (sådan rigtigt).

Cc
      @tokeriis

1 Reply Last reply
      0

@tokeriis jeg tænker meget på det her: lad os sige at det ikke er en boble, og alle projektionerne har ret. Så snakker vi en anseelig del af arbejdsstyrken, der pludseligt ikke har et job (21% hører til i den lave del af de tal jeg har set). Hvis det er rigtigt, så burde der være kæmpe fokus på det fra vores politikere og i det hele taget samfundet generelt. Jeg hører umiddelbart intet, ud over en vag sang om at det "på længe sigt vil skabe nyere jobs".

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
        tokeriis@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@infonauten Altså.. produktivitetsfremskrivningerne er behæftet med stor usikkerhed (en faktor x5 fra høj til lav), så jeg håber at virksomhederne vil tjekke det inden de fyrer i stor stil. Og "op til" 21% jobs i farezonen har også mange forbehold i rapporten, fx at mange job er friholdt fordi de har manuelle elementer. Og så vil det langsigtet skabe nye jobs.

Men ja, worst case er at folk fyres i blinde og at der så går lang tid før virksomhederne finder ud af, hvad de så har brug for.

infonauten@helvede.netI 1 Reply Last reply
        0
        • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@infonauten Altså.. produktivitetsfremskrivningerne er behæftet med stor usikkerhed (en faktor x5 fra høj til lav), så jeg håber at virksomhederne vil tjekke det inden de fyrer i stor stil. Og "op til" 21% jobs i farezonen har også mange forbehold i rapporten, fx at mange job er friholdt fordi de har manuelle elementer. Og så vil det langsigtet skabe nye jobs.

Men ja, worst case er at folk fyres i blinde og at der så går lang tid før virksomhederne finder ud af, hvad de så har brug for.

infonauten@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@tokeriis plus at hvis disse menneskers funktion og fag decideret forsvinder er der en kæmpe udfordring lige der. Skal man omskole? Til hvad? Hvilke(t) fag kan håndtere så stor en tilvækst? Det er ikke et trivielt problem, men igen, ingen taler om det.

(LØSNINGEN hedder naturligvis borgerløn, men det er der endnu færre der taler om)

mshdk@mastodon.socialM 1 Reply Last reply
          0

@tokeriis plus at hvis disse menneskers funktion og fag decideret forsvinder er der en kæmpe udfordring lige der. Skal man omskole? Til hvad? Hvilke(t) fag kan håndtere så stor en tilvækst? Det er ikke et trivielt problem, men igen, ingen taler om det.

(LØSNINGEN hedder naturligvis borgerløn, men det er der endnu færre der taler om)

mshdk@mastodon.socialM This user is from outside of this forum
            mshdk@mastodon.social
            wrote sidst redigeret af

@infonauten @tokeriis en mellem vej kunne hedde fuld løn under omskoling (ny uddannelse). Det skulle naturligvis betales af virksomheden der fyrede.

0
            • mshdk@mastodon.socialM mshdk@mastodon.social

@infonauten @tokeriis en mellem vej kunne hedde fuld løn under omskoling (ny uddannelse). Det skulle naturligvis betales af virksomheden der fyrede.

infonauten@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@mshdk @tokeriis men mit spørgsmål er igen "omskoling til hvad?" - og naturligvis er der ikke ét svar på det, men der er så vidt jeg ved forsvindende få fag, der decideret mangler arbejdskraft. Det er næsten kun pleje/sundhedssektoren som jeg kan komme i tanke om, og det er nok alligevel ikke et skift som alle kan fortage.

tokeriis@helvede.netT mshdk@mastodon.socialM 2 Replies Last reply
              0

@mshdk @tokeriis men mit spørgsmål er igen "omskoling til hvad?" - og naturligvis er der ikke ét svar på det, men der er så vidt jeg ved forsvindende få fag, der decideret mangler arbejdskraft. Det er næsten kun pleje/sundhedssektoren som jeg kan komme i tanke om, og det er nok alligevel ikke et skift som alle kan fortage.

tokeriis@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@infonauten @mshdk Jeg tror at ideen bag vækst gennem teknologi er, at teknologien muliggør nye smarte ting, som ingen ved på forhånd hvad indebærer, som så giver nye stillinger til folk, der kan omsætte det til noget. Altså, fx webmasterstilingen opstod i kølvandet på internettet. Det er også noget med at produktivitetsstigningen, dvs. virksomhedernes øgede profit, gen-investeres i produktion andre steder, som så giver alle mulige andre jobs. Altså klassisk kapitalisme.

0
                • tokeriis@helvede.netT tokeriis@helvede.net

@infonauten @mshdk Jeg tror at ideen bag vækst gennem teknologi er, at teknologien muliggør nye smarte ting, som ingen ved på forhånd hvad indebærer, som så giver nye stillinger til folk, der kan omsætte det til noget. Altså, fx webmasterstilingen opstod i kølvandet på internettet. Det er også noget med at produktivitetsstigningen, dvs. virksomhedernes øgede profit, gen-investeres i produktion andre steder, som så giver alle mulige andre jobs. Altså klassisk kapitalisme.

infonauten@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@tokeriis @mshdk jeg er træt. Er det ok at være træt? Det er jeg i al fald.

tokeriis@helvede.netT 1 Reply Last reply
                  0

mshdk@mastodon.social
                    wrote sidst redigeret af

@infonauten @tokeriis I følge styrelsen for arbejdsmarket er der flere brancher der mangler folk (https://star.dk/om-styrelsen/nyt/nyheder/2026/04/rekrutteringssurvey-foraaret-2026). Der går jo også en del flere på pension end der bliver født men det vil jo også være et spørgsmål om hvor hurtigt det går (hvis vi nu for sjov antager at det bliver virkeligt med alle AI effekterne) så det bliver nok alligevel mindre end 21%.

0
                    • mshdk@mastodon.socialM mshdk@mastodon.social

@infonauten @tokeriis I følge styrelsen for arbejdsmarket er der flere brancher der mangler folk (https://star.dk/om-styrelsen/nyt/nyheder/2026/04/rekrutteringssurvey-foraaret-2026). Der går jo også en del flere på pension end der bliver født men det vil jo også være et spørgsmål om hvor hurtigt det går (hvis vi nu for sjov antager at det bliver virkeligt med alle AI effekterne) så det bliver nok alligevel mindre end 21%.

infonauten@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@mshdk @tokeriis jeg går gerne tidligere på pension, hvis det kan hjælpe.

1 Reply Last reply
                      0

@tokeriis @mshdk jeg er træt. Er det ok at være træt? Det er jeg i al fald.

tokeriis@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@infonauten Det vil jeg mene er helt berettiget...

1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.