Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. If Claude Code and the likes really have gotten THAT good at generating code, could it end up being a win for open source?

If Claude Code and the likes really have gotten THAT good at generating code, could it end up being a win for open source?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
randomthoughts
18 Indlæg 6 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • jramskov@helvede.netJ jramskov@helvede.net

@tofticles
    Jeg er ikke sikker på det overbeviser mig. Hvis det er de samme fejl der gentages, må de også hurtigt kunne rettes og stoppes?
    Grunden til min hurtige tanke er at det virker til at der indenfor de sidste få uger er sket en væsentlig forbedring, men jeg kan selvfølgelig sagtens tage fejl.

tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
    tofticles@helvede.netT This user is from outside of this forum
    tofticles@helvede.net
    wrote sidst redigeret af tofticles@helvede.net

@jramskov For at rette den type fejl, skal du rette i kildedata til modellen. Kildedata, som du ikke har (særlig meget) kontrol over.

Det viser sig at når du bruger materiale fra Stackoverflow + Reddit + Github som primære kilder... Så bliver resultatet derefter.

Læg mærke til at den fejl Kevin påpeger er i kategorien: åbenlys (hvis du leder efter den) - ikke subtile race-conditions osv.

jramskov@helvede.netJ 1 Reply Last reply
    0
    • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

@jramskov

This week, Godot (open source game engine) had a press release saying that they were drowning i AI-slop code and don't know if they can keep up the project as they don't have time too sort the crap from the gold.

Edit: https://www.gamingonlinux.com/2026/02/godot-engine-suffering-from-lots-of-ai-slop-code-submissions/

jramskov@helvede.netJ This user is from outside of this forum
      jramskov@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@CarstenBoll Yes, I have seen several such mentions. It is certainly an issue and I don't pretend to have any answers. The Godot team could put an AI to respond 🤪
      It is a problem that didn't exist before. I guess projects will need some kind of gatekeeper to prevent them getting flooded or a way to scale up to handle that.

carstenboll@mstdn.dkC 1 Reply Last reply
      0

@CarstenBoll Yes, I have seen several such mentions. It is certainly an issue and I don't pretend to have any answers. The Godot team could put an AI to respond 🤪
        It is a problem that didn't exist before. I guess projects will need some kind of gatekeeper to prevent them getting flooded or a way to scale up to handle that.

carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
        carstenboll@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

@jramskov The problem they have is the problem I have with AI-generated documentation contributions.

I cannot trust the information to be correct, and it's a lot harder and more time consuming to verify contribution than it is to do the work in the first place.

Simply put, it's not very helpful. The programmer likely saves some time and feels productive, but the time saved is then put onto QA and documentation.

I guess it makes sense if you don't have to worry about your colleagues and how they can do their job.

0
        • tofticles@helvede.netT tofticles@helvede.net

@jramskov For at rette den type fejl, skal du rette i kildedata til modellen. Kildedata, som du ikke har (særlig meget) kontrol over.

Det viser sig at når du bruger materiale fra Stackoverflow + Reddit + Github som primære kilder... Så bliver resultatet derefter.

Læg mærke til at den fejl Kevin påpeger er i kategorien: åbenlys (hvis du leder efter den) - ikke subtile race-conditions osv.

jramskov@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@tofticles Men er det ikke hvad niveauet var for et halvt år siden? Som sagt, det virker til at seneste nye versioner af AI er blevet væsentlig bedre (igen, jeg kan sagtens tage fejl)? Hvor god er AI om 5 år? Har vi allerede nået et plateau eller vil de fortsætte med at blive bedre?

kjaerulv@mastodon.socialK 1 Reply Last reply
          0

@tofticles Men er det ikke hvad niveauet var for et halvt år siden? Som sagt, det virker til at seneste nye versioner af AI er blevet væsentlig bedre (igen, jeg kan sagtens tage fejl)? Hvor god er AI om 5 år? Har vi allerede nået et plateau eller vil de fortsætte med at blive bedre?

kjaerulv@mastodon.socialK This user is from outside of this forum
            kjaerulv@mastodon.social
            wrote sidst redigeret af

@jramskov bedre til HVAD? P.t. gør det ting, mennesker godt kan i forvejen - bare med et meget højere energiforbrug og dybt løsagtigt forhold til resourcer.

0
            • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

@jramskov The problem they have is the problem I have with AI-generated documentation contributions.

I cannot trust the information to be correct, and it's a lot harder and more time consuming to verify contribution than it is to do the work in the first place.

Simply put, it's not very helpful. The programmer likely saves some time and feels productive, but the time saved is then put onto QA and documentation.

I guess it makes sense if you don't have to worry about your colleagues and how they can do their job.

jramskov@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@CarstenBoll Excellent points! I guess wonder if that will ever change. To me it feels like everthing is rushing past at breakneck speed and it's impossible to keep up.
              I see what I believe are experienced developers be pretty impressed with the latest models then results they are able to get.

carstenboll@mstdn.dkC 1 Reply Last reply
              0

@CarstenBoll Excellent points! I guess wonder if that will ever change. To me it feels like everthing is rushing past at breakneck speed and it's impossible to keep up.
                I see what I believe are experienced developers be pretty impressed with the latest models then results they are able to get.

carstenboll@mstdn.dk
                wrote sidst redigeret af

@jramskov I mean, I don't know what's the worse outcome - if if works or if it doesn't work.

Who'd benefit from AI that actually works? Certainly not the millions - billions? - made redundant.

Overall, how does this benefit humanity?

1 Reply Last reply
                0

If Claude Code and the likes really have gotten THAT good at generating code, could it end up being a win for open source?
                  If you rapidly can re-create new features, then the OS platforms could quickly mirror the proprietary platform offerrings in most ways. No, I haven't thought this through 🙂
                  #AI #RandomThoughts

fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
                  fanden@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@jramskov Those are massive ifs, though.

As the philosopher Ice-T put it in his seminal work "Bodycount" (1992): "unfortunately, shit ain't like that".

sorenmriis@helvede.netS jramskov@helvede.netJ 2 Replies Last reply
                  0
                  • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

As the philosopher Ice-T put it in his seminal work "Bodycount" (1992): "unfortunately, shit ain't like that".

sorenmriis@helvede.netS This user is from outside of this forum
                    sorenmriis@helvede.netS This user is from outside of this forum
                    sorenmriis@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@fanden And there you go, proving what I've always said: Poetry really is the answer to everything that's wrong in this world.

@jramskov

1 Reply Last reply
                    0
                    • kjaerulv@mastodon.socialK kjaerulv@mastodon.social

@jramskov bedre til HVAD? P.t. gør det ting, mennesker godt kan i forvejen - bare med et meget højere energiforbrug og dybt løsagtigt forhold til resourcer.

jramskov@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@Kjaerulv Jeg har ikke et godt svar, det var blot nogle strøtanker eller hvad man nu kalder det.
                      Men som jeg lige har svaret i tråden, ser jeg hvad jeg anser for værende dygtige udviklere være ret imponerede over hvad de seneste AI modeller kan.

*HVIS* (stort hvis) vi ender et sted hvor en meget stor del af den kode der tidligere blev skrevet manuelt, kan produceres på "samlebånd", gætter jeg på det vil betyde store omvæltninger - det gør det på en måde allerede.

0

@Kjaerulv Jeg har ikke et godt svar, det var blot nogle strøtanker eller hvad man nu kalder det.
                        Men som jeg lige har svaret i tråden, ser jeg hvad jeg anser for værende dygtige udviklere være ret imponerede over hvad de seneste AI modeller kan.

*HVIS* (stort hvis) vi ender et sted hvor en meget stor del af den kode der tidligere blev skrevet manuelt, kan produceres på "samlebånd", gætter jeg på det vil betyde store omvæltninger - det gør det på en måde allerede.

jramskov@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@Kjaerulv Ps. Jeg er bestemt ikke blind overfor udfordringerne med højt ressourceforbrug osv., men jeg ser det som en separat diskussion.

kjaerulv@mastodon.socialK 1 Reply Last reply
                        0
                        • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

jramskov@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@fanden Massive ifs indeed 🙂
                          But AI already have major impact in various ways (good and bad).

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
                          0

@fanden Massive ifs indeed 🙂
                            But AI already have major impact in various ways (good and bad).

fanden@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@jramskov ... the "good and bad" part has serious "very fine people on both sides" vibes, IMHO.

1 Reply Last reply
                            0

@Kjaerulv Ps. Jeg er bestemt ikke blind overfor udfordringerne med højt ressourceforbrug osv., men jeg ser det som en separat diskussion.

kjaerulv@mastodon.social
                              wrote sidst redigeret af

@jramskov for mig hænger de to ting uløseligt sammen(entropi) - hvis det koster mere energi at få maskiner til at lave det, end mennesker, så er det spørgsmålet om maskiner skal - for BEDRE end os, det kniber det altså stadig med - og de kodere jeg kender, er mildt sagt ikke imponerede - måske kender jeg de forkerte?
                              https://media.ccc.de/v/39c3-ai-generated-content-in-wikipedia-a-tale-of-caution

1 Reply Last reply
                              1
                              0
                              • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
                              Svar
                              • Svar som emne
                              Login for at svare
                              • Ældste til nyeste
                              • Nyeste til ældste
                              • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.