Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Opfølgning på #Linux på arbejdet: Det eneste reelle problem, er at Microsoft snakker så dårligt sammen med andre systemer.

Opfølgning på #Linux på arbejdet: Det eneste reelle problem, er at Microsoft snakker så dårligt sammen med andre systemer.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
linux
18 Indlæg 7 Posters 116 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • jwcph@helvede.netJ jwcph@helvede.net

@mosgaard Timingen betyder helt sikkert meget - hvis man får en ny computer på et nyt job, eller der er et lignende "grænse-event" der alligevel medfører noget friktion & usikkerhed, så kan et tech-system-skift nemt bare glide ind & blive en del af overgangen...

mosgaard@uddannelse.socialM This user is from outside of this forum
    mosgaard@uddannelse.social
    wrote sidst redigeret af

@jwcph ja, det har i hvert fald været godt at se. Jeg tog heller ikke selv skiftet lige over, men har taget det én ting / én tjeneste af gangen, og det tror jeg er en god idé.

Lad de ambitiøse gå forrest og lav en glidende overgang. Og så er mit bedste råd: Sørg for at arkivere filer/noter/billeder osv... ordentligt, så det er nemt at flytte. Det er klart det der er det største problem.

jwcph@helvede.netJ 1 Reply Last reply
    0
    • mosgaard@uddannelse.socialM mosgaard@uddannelse.social

@jwcph det sjove er, at vi lige nu har en ekstra inde og assistere, og denne har jeg givet en Linux maskine. Det har ikke været et problem, fordi det ikke var et skifte, så denne lærer bare at bruge det nye system fra starten og vender sig til det som new normal.

svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
      svuorela@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@mosgaard @jwcph en ting med systemskifter i organisationer er også hvem der bærer omkostningen for skift fra gamle og dårlige formater. Det er altid det nye system.

Så hvis 'Køb af ny licens til eksisternede produkt' er 100 penge, 'køb af licens til alternativt produkt' er 80 penge, 'datakonvertering og oprydning' er 20 penge og omskoling af personale er 5 penge, så er business case egentlig bedst for eksisterende produkt

mosgaard@uddannelse.socialM jwcph@helvede.netJ 2 Replies Last reply
      0
      • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@mosgaard @jwcph en ting med systemskifter i organisationer er også hvem der bærer omkostningen for skift fra gamle og dårlige formater. Det er altid det nye system.

Så hvis 'Køb af ny licens til eksisternede produkt' er 100 penge, 'køb af licens til alternativt produkt' er 80 penge, 'datakonvertering og oprydning' er 20 penge og omskoling af personale er 5 penge, så er business case egentlig bedst for eksisterende produkt

wrote sidst redigeret af

@svuorela @jwcph ja, jeg tror meget det er den med timerne, som det er svært at finde ressourcer til.

Hos os er det også et spørgsmål om lille administration, stort ansvar. Så hvornår skal man tage sådan et skifte ind?

Vi har dog formået at skifte billetsystem og planlægningsværktøj indenfor de sidste 2 år. Så mon ikke vi også finder energien til at blive herre over egen data.

1 Reply Last reply
        0

Jeg tænker for mange er resultatet at man ikke kan overskue at flytte og derfor lader være.

Man lader Microsoft bestemme, selvom deres adfærd er dybt kritisabel i hvad der burde være et frit og demokratisk samfund.

Resultatet burde meget enkelt være, at man samlede ekstra kræfter for ikke at belønne Microsoft for at låse brugere fast.

Jeg bliver helt arrig, men ved også godt at det kan være for stort et krav at stille for den generelle bruger “bare” at omstille sig.

#Linux #DanmarkSkifter

anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
          anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
          anport@mastodon.social
          wrote sidst redigeret af

@mosgaard Microsoft er velsagtens blevet til en slags operativsystemernes facebook, tænker jeg, meh

mosgaard@uddannelse.socialM 1 Reply Last reply
          0

Opfølgning på #Linux på arbejdet: Det eneste reelle problem, er at Microsoft snakker så dårligt sammen med andre systemer.

F.eks. kan OneNote ikke selv lave en brugbar export, men der findes så en OneNote to Markdown exporter man kan bruge. Til gengæld er OneNote noter absurd dårligt formateret, så efter man har importeret det i et nyt - bedre - noteprogram, kan man begynde at rydde op i sine noter, og fjerne ubrugelig formatering.

Så: Microsoft låser dig inde, og gør det upraktisk at flytte

harald@hub.volse.noH This user is from outside of this forum
            harald@hub.volse.no
            wrote sidst redigeret af
            @Morten Mosgaard Dette er helt standard oppførsel fra Microsoft. Om de ikke kan låse deg inne med proprietære formater, så passer de på å ikke følge standardene helt, slik at det alltid vil være irriterende å utveksle data med dem.

De gjorde et med epost, med web, med Java(*), med video-kodeker, selv med sine egne "standarder" som OOXML passer de på at de ikke er helt kompatible med andre implementasjoner.

(*) Inntil Sun nektet dem å kalle sin implementasjon for Java lengre. Istedet for å rette seg etter standarden laget de heller sin eget VM (.net) og et nytt språk (C#).
            mosgaard@uddannelse.socialM 1 Reply Last reply
            0

@johnrohde ja, det er frygteligt, hvis der var en reel konkurrence på Office-suite området, ville vi også have nogle langt bedre alternativer - selvom jeg er fuldt ud tilfreds med Libre.

Jeg skiftede til Pages/Numbers lige så snart det kom, fordi det var så forfriskende. Men der har ikke været meget konkurrence på den front.

tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
              tokeriis@helvede.netT This user is from outside of this forum
              tokeriis@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@mosgaard @johnrohde Jeg er stadig ret vild med Pages, Numbers og særligt Keynote. LibreOffice kan til gengæld nogle flere ting, jeg nogle gange har brug for.

OneNote er til gengæld en vederstyggelighed. Da jeg i sin tid skulle forsøge at flytte ud af det, endte jeg med at give op og opgive det gamle notearkiv og starte forfra med det meste. Jeg kører så Apple Noter, hvortil der er en bunke 3. partsværktøjer til markdown-eksport (Obsidians note importer er sjovt nok det bedste).

1 Reply Last reply
              0
              • harald@hub.volse.noH harald@hub.volse.no
                @Morten Mosgaard Dette er helt standard oppførsel fra Microsoft. Om de ikke kan låse deg inne med proprietære formater, så passer de på å ikke følge standardene helt, slik at det alltid vil være irriterende å utveksle data med dem.

De gjorde et med epost, med web, med Java(*), med video-kodeker, selv med sine egne "standarder" som OOXML passer de på at de ikke er helt kompatible med andre implementasjoner.

(*) Inntil Sun nektet dem å kalle sin implementasjon for Java lengre. Istedet for å rette seg etter standarden laget de heller sin eget VM (.net) og et nytt språk (C#).
                wrote sidst redigeret af

@harald ja, det er fascinerende de har fået lov til at beholde så voldsom en markedsdominans.

harald@hub.volse.noH 1 Reply Last reply
                0
                • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

@mosgaard Microsoft er velsagtens blevet til en slags operativsystemernes facebook, tænker jeg, meh

wrote sidst redigeret af

@anport eller Facebook er blevet de sociale mediers Microsoft?

1 Reply Last reply
                  0

@harald ja, det er fascinerende de har fået lov til at beholde så voldsom en markedsdominans.

harald@hub.volse.no
                    wrote sidst redigeret af
                    @Morten Mosgaard Det er vel nettopp markedsdominansen som har reddet dem. Det er vi andre som må tilpasse oss, ikke de som forårsaker problemet.

En ser det samme i andre markeder med en for dominerende aktør. Et nært eksempel er jo Fødiverset selv.
                    1 Reply Last reply
                    0

@jwcph ja, det har i hvert fald været godt at se. Jeg tog heller ikke selv skiftet lige over, men har taget det én ting / én tjeneste af gangen, og det tror jeg er en god idé.

Lad de ambitiøse gå forrest og lav en glidende overgang. Og så er mit bedste råd: Sørg for at arkivere filer/noter/billeder osv... ordentligt, så det er nemt at flytte. Det er klart det der er det største problem.

jwcph@helvede.netJ This user is from outside of this forum
                      jwcph@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@mosgaard 💯 til ordentlig arkivering! - men dér gør Microsoft jo også alt for at få folk til at fucke op & lægge tingene et eller andet sted i deres komplet talentløse cloud... på nuværende tidspunkt skal man hos os på jobz klikke tre ekstra gange med musen for at gemme en fil lokalt frem for i Sharepoint 🤬

1 Reply Last reply
                      0
                      • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

jwcph@helvede.net
                        wrote sidst redigeret af

@svuorela @mosgaard I min erfaring er det meget værre - jeg har aldrig hørt nogen lave et ærligt regnestykke; IT-support-timer + tidsspilde på det eksisterende setup regnes aldrig med & selvom licensen til det nye er 20 eller 10 penge & ikke 80, så går man ud fra at besparelsen alligevel vil blive ædt op af skifte-omkostninger, selvom det er både udokumenteret & urealistisk (e.g. medarbejderne skal permanent blive 5 gange langsommere på det nye system for forudsigelsen holder)...

1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.