Den højreorienterede politiske aktivist Charlie Kirk blev skudt på scenen til et arrangement i Utah.
-
Så; regn med teenagerne, måske særligt drengene, omkring dig har set videoen af drabet også, og tag en snak med dem om det. Det er altså ret voldsomt at se en blive skudt i halsen i 4k på sin smartphone... Og please medier, lad være med at embedde videoen i jeres artikler...
Jeg kunne sige meget om den desentisivering der sker ved at vi ser vold og drab livestreamet på vores telefoner, hvilke der får mest opmærksomhed, hvilke der ikke bliver dækket, men den tager vi en anden dag
Den tur Charlie Kirk var i Utah med hed, meget on brand, "prove me wrong". Han var i gang med at svare på et spørgsmål om ”hvor mange transkønnede masseskydere der har været over de seneste 10 år” (svaret var 5) da han blev ramt af en kugle i halsen.
-
Den tur Charlie Kirk var i Utah med hed, meget on brand, "prove me wrong". Han var i gang med at svare på et spørgsmål om ”hvor mange transkønnede masseskydere der har været over de seneste 10 år” (svaret var 5) da han blev ramt af en kugle i halsen.
Konteksten for spørgsmålet er, at et nyligt masseskyderi blev begået af en ung transkvinde. Med den anti-trans retorik der er en hjørnesten i Trump administrationen, blev dette straks et talepunkt: Skal vi frygte terror fra transkønnede?
-
Konteksten for spørgsmålet er, at et nyligt masseskyderi blev begået af en ung transkvinde. Med den anti-trans retorik der er en hjørnesten i Trump administrationen, blev dette straks et talepunkt: Skal vi frygte terror fra transkønnede?
Til sammenligning har der været 309 masseskyderier i USA i 2025 *alene*, og det har været det eneste i år hvor gerningspersonen er rapporteret til at være transkønnet.
Ifølge Rockefeller Institute er majoriteten af gerningspersonerne bag masseskyderier hvide mænd
-
Til sammenligning har der været 309 masseskyderier i USA i 2025 *alene*, og det har været det eneste i år hvor gerningspersonen er rapporteret til at være transkønnet.
Ifølge Rockefeller Institute er majoriteten af gerningspersonerne bag masseskyderier hvide mænd
MAGA basen og Trump udtrykker normalt mest "thoughts and prayers" efter masseskyderier, så grunden til at de taler om at sætte ind overfor "trans terrorisme" er at det flugter med den omfattende dæmonisering og politiske forfølgelse af transpersoner, som de udfører
https://www.hrw.org/news/2025/01/23/trump-administration-moves-reject-transgender-identity-rights
-
MAGA basen og Trump udtrykker normalt mest "thoughts and prayers" efter masseskyderier, så grunden til at de taler om at sætte ind overfor "trans terrorisme" er at det flugter med den omfattende dæmonisering og politiske forfølgelse af transpersoner, som de udfører
https://www.hrw.org/news/2025/01/23/trump-administration-moves-reject-transgender-identity-rights
Charlie Kirk har også ofte givet udtryk for anti-trans holdninger, som at transkønnede er psykisk syge, at kønsbekræftende behandling skulle forbydes. Hans svar til den studerende der spurgte om de transkønnede masseskydere, var at der var "alt for mange" af dem...
https://www.them.us/story/charlie-kirk-shot-killed-trans-turning-point-trump
-
Charlie Kirk har også ofte givet udtryk for anti-trans holdninger, som at transkønnede er psykisk syge, at kønsbekræftende behandling skulle forbydes. Hans svar til den studerende der spurgte om de transkønnede masseskydere, var at der var "alt for mange" af dem...
https://www.them.us/story/charlie-kirk-shot-killed-trans-turning-point-trump
Charlie Kirk var hardliner ift rette til våben, f.eks. har han udtalt at
“I think it’s worth the cost of, unfortunately, some gun deaths every single year so that we can have the second amendment to protect our other God given rights"
-
På grund af denne type debatindholds virale egenskaber, havner Kirk også i danske unges feeds. Min egen teen ringede og fortalte om drabet, og siger at drengene på årgangen kender Kirk, men han "ikke er i pigernes feed". Det flugter med findings i studiet "Recommending Toxicity" som fandt at unge mænd især eksponeres for manosfærisk, højreradikal og konspiracistisk indhold af TikTok og Youtube Shorts algoritmer, hvadend de leder efter det eller ej. https://antibullyingcentre.ie/publication/recommending-toxicity-the-role-of-algorithmic-recommender-functions-on-youtube-shorts-and-tiktok-in-promoting-male-supremacist-influencers/
@maiathecyberwitch Min egen søn var også på vej ned i toxic indhold på sociale medier. Vi fik ham dog hevet op igen. Fact checking hjalp en del på
-
Charlie Kirk var hardliner ift rette til våben, f.eks. har han udtalt at
“I think it’s worth the cost of, unfortunately, some gun deaths every single year so that we can have the second amendment to protect our other God given rights"
Jeg synes Jonathan Flowers
(citeret fra Bluesky)
rammer hovedet på sømmet, når han understreger at politisk vold lige nu både udøves af Trump administrationen og normaliseres som legitim politisk aktivisme for deres egne base. -
Jeg synes Jonathan Flowers
(citeret fra Bluesky)
rammer hovedet på sømmet, når han understreger at politisk vold lige nu både udøves af Trump administrationen og normaliseres som legitim politisk aktivisme for deres egne base.Kan man bare "fordømme politisk vold", uden at tale om hvad man betegner som "politisk vold", hvad der bliver set som legitim voldsudøvelse, hvad magtrelationenerne er og hvem volden oftest rammer?
Der var et skoleskyderi samme dag som Kirk blev dræbt - skriver vi om det?
Er attentaterne på Gazas journalister eller mordet på Yemens premiereminister udført af Israel ikke politisk vold ?
https://www.cpr.org/2025/09/10/evergreen-high-school-shooting/
-
Kan man bare "fordømme politisk vold", uden at tale om hvad man betegner som "politisk vold", hvad der bliver set som legitim voldsudøvelse, hvad magtrelationenerne er og hvem volden oftest rammer?
Der var et skoleskyderi samme dag som Kirk blev dræbt - skriver vi om det?
Er attentaterne på Gazas journalister eller mordet på Yemens premiereminister udført af Israel ikke politisk vold ?
https://www.cpr.org/2025/09/10/evergreen-high-school-shooting/
Drabet på Kirk kommer uden tvivl til at blive brugt som til at retfærdiggøre angreb på grupper man betragter som politiske modstandere eller prügelknaber. Måske kommer vi også til at se selvtægts hævnaktioner mod f.eks. transpersoner.
Der er allerede ikke-verificerede historier om at mordvåbnet havde "transideologi" indgraveret.
Jeg vil afslutningsvis dele Sophie Labelles; tegneserie
/🧵 slut
-
P pelle@veganism.social shared this topic
-
Drabet på Kirk kommer uden tvivl til at blive brugt som til at retfærdiggøre angreb på grupper man betragter som politiske modstandere eller prügelknaber. Måske kommer vi også til at se selvtægts hævnaktioner mod f.eks. transpersoner.
Der er allerede ikke-verificerede historier om at mordvåbnet havde "transideologi" indgraveret.
/🧵 slut
Og disse to pointer til folk der læser nogen form for opfordring eller hyldest af drab ind i denne tråd
-
@maiathecyberwitch Min egen søn var også på vej ned i toxic indhold på sociale medier. Vi fik ham dog hevet op igen. Fact checking hjalp en del på
@johnrohde Godt han har dig!
-
/🧵 slut
@maiathecyberwitch Det er vildt hvor mange der har behov for at forsvare hans ret til at være et kæmpe ondsindet røvhul. Som om at det på nogen som helst måde er truet.
-
@maiathecyberwitch Det er vildt hvor mange der har behov for at forsvare hans ret til at være et kæmpe ondsindet røvhul. Som om at det på nogen som helst måde er truet.
@for de overser hvor meget Kirk prædikede had…
-
@for de overser hvor meget Kirk prædikede had…
@maiathecyberwitch han var voldelig. Han fik folk slået ihjel. Hans politisk, hans retorik var vold. At vi skal kunne krammer alle, er en kæmpe løgn, og jeg er så pisse træt af det.
-
@maiathecyberwitch han var voldelig. Han fik folk slået ihjel. Hans politisk, hans retorik var vold. At vi skal kunne krammer alle, er en kæmpe løgn, og jeg er så pisse træt af det.
@for @maiathecyberwitch Det kan simpelthen ikke være udenfor rimelighed og ytringsfrihed at konkludere, at det gør verden til et bedre sted, at visse mennesker ikke længere er i den.
-
S snue@radikal.social shared this topic
-
En af reaktionerne på drabet på Kirk kommer fra Ezra Klein, der mener at fordi Kirk debatterede "politiske modstandere" var hans aktivisme den rigtige måde at bedrive politik på. Denne analyse overser det åbenlyse; Denne type debatter handler om at skabe indhold til sociale medier og bruge sine politiske modstandere, klippet ud af kontekst eller til at se dumme ud, som forargelsesbait. Denne type indhold skaber mere splittelse end reel dialog, mens den poserer som en øvelse i demokrati.
@maiathecyberwitch fucking hell. Plejer ellers ofte at være ret enig med Ezra Klein, men det her er sygt
-
Og disse to pointer til folk der læser nogen form for opfordring eller hyldest af drab ind i denne tråd
Tak for en informativ tråd. Jeg kunne ikke helt huske, hvem Charlie Kirk nu var. Jeg synes det er nogle meget gode pointer du kommer med. Tak for at dele dem.
Det er virkelig skræmmende, hvad der sker rundt om i verden lige nu. Ikke så meget hans død, men mere alt rundt om og op til
-
En af reaktionerne på drabet på Kirk kommer fra Ezra Klein, der mener at fordi Kirk debatterede "politiske modstandere" var hans aktivisme den rigtige måde at bedrive politik på. Denne analyse overser det åbenlyse; Denne type debatter handler om at skabe indhold til sociale medier og bruge sine politiske modstandere, klippet ud af kontekst eller til at se dumme ud, som forargelsesbait. Denne type indhold skaber mere splittelse end reel dialog, mens den poserer som en øvelse i demokrati.
@maiathecyberwitch Det er det samme synspunkt Lasse Rimmer sprøjter ud på facebook pt.
-
@for @maiathecyberwitch Det kan simpelthen ikke være udenfor rimelighed og ytringsfrihed at konkludere, at det gør verden til et bedre sted, at visse mennesker ikke længere er i den.
Han døde som han levede, i færd med at sprede had og misinformation...
Jeg synes det er så skørt den måde debatten kommer til at handle ikke om hvem han var, men en eller anden form for Emma Gadsk dekorum når man påtaler hans ekstreme virke. Det er den vildeste stråmand. Det er lidt ligesom med Paludan "han har ret til at sige det" - ja OG kan vi så snakke om HVAD han siger og hvorfor det er farligt?