Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Livetooter fra Respobsinle Realism and Critical AI på KU hvor Dagmar Monett fra Berling School of Economics and Law taler om et kritisk perspektiv på kunstig intelligens.

Livetooter fra Respobsinle Realism and Critical AI på KU hvor Dagmar Monett fra Berling School of Economics and Law taler om et kritisk perspektiv på kunstig intelligens.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
36 Indlæg 3 Posters 22 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • maiathecyberwitch@helvede.netM maiathecyberwitch@helvede.net

Til sidst anbefaler hun projektet Better images of AI, der gør op med den visuelle repræsentation af AI - I kender det "Humanoid robots, glowing brains, outstretched robot hands, blue backgrounds, and the Terminator.

These stereotypes are not just overworked, they can be surprisingly unhelpful." skriver de selv på hjemmesiden.
    Better Images of AI giver dig creative commons understøttede illustrationer der giver et realistisk billede af hvad AI er

https://betterimagesofai.org/

maiathecyberwitch@helvede.netM This user is from outside of this forum
    maiathecyberwitch@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

Et par virkelig skarpe end quotes her til sidst: Ingen teknologi er uundgåelig, og det er altid smart at lytte til skeptikerne, ikke fordi skepsis i sig selv er godt, men fordi de som regel kan finde ud af at lave deres research

maiathecyberwitch@helvede.netM 1 Reply Last reply
    0

Et par virkelig skarpe end quotes her til sidst: Ingen teknologi er uundgåelig, og det er altid smart at lytte til skeptikerne, ikke fordi skepsis i sig selv er godt, men fordi de som regel kan finde ud af at lave deres research

wrote sidst redigeret af

Også en anbefaling af the AI resist list der er en oversigt over anti-AI initiativer globalt https://airesistlist.org/

0

Også en anbefaling af the AI resist list der er en oversigt over anti-AI initiativer globalt https://airesistlist.org/

wrote sidst redigeret af

Spørgetid: Jeg og sidepersoner spurgte hvordan man håndterer at diskutere med AI som er ekstremt AI pilled og nægter at tage nogle af kritikpunkterne eller fakta ind.
        Hun fortalte at det var en stor del af hendes eget arbejde at være killjoy og at hun f.eks var ekstremt upopulær med IT afdelingen på sit universitet fordi hun lavede ballade når de automatisk installerede AI værktøjer. Hun anbefaler man finder ligesindede, om ikke kolleger, så folk andre steder fra og laver modstand der

0

Spørgetid: Jeg og sidepersoner spurgte hvordan man håndterer at diskutere med AI som er ekstremt AI pilled og nægter at tage nogle af kritikpunkterne eller fakta ind.
          Hun fortalte at det var en stor del af hendes eget arbejde at være killjoy og at hun f.eks var ekstremt upopulær med IT afdelingen på sit universitet fordi hun lavede ballade når de automatisk installerede AI værktøjer. Hun anbefaler man finder ligesindede, om ikke kolleger, så folk andre steder fra og laver modstand der

wrote sidst redigeret af

Sprøgsmål: er der en etisk brug af teknologien? Spørgeren fortæller om et eksperiment med skolebørn, de bruger AI alligevel, så er der en ansvarlig måde at engagere sig med det på.
          Monett svarer, som hun også gjort det klart i hele præsentationen, så spørgsmålet er egentlig lidt sært hvis man har hørt efter; det er en fundamentalt uetisk teknologi på så mange niveauer at der ikke er nogen etisk brug af den. Put flere penge i undervisningen, løsningen på kvalitet er strukturel, ikke teknologisk

0

Sprøgsmål: er der en etisk brug af teknologien? Spørgeren fortæller om et eksperiment med skolebørn, de bruger AI alligevel, så er der en ansvarlig måde at engagere sig med det på.
            Monett svarer, som hun også gjort det klart i hele præsentationen, så spørgsmålet er egentlig lidt sært hvis man har hørt efter; det er en fundamentalt uetisk teknologi på så mange niveauer at der ikke er nogen etisk brug af den. Put flere penge i undervisningen, løsningen på kvalitet er strukturel, ikke teknologisk

wrote sidst redigeret af

Især er det uetisk at eksponere skolebørn hvis hjerner ikke er færdigudviklede for teknologien, fordi de ingen chance har for at vurdere hvordan den virker, og hvornår den tager fejl

1 Reply Last reply
            0
            • gjoel@mstdn.dkG gjoel@mstdn.dk

@maiathecyberwitch Det er altid svært at tage folk seriøst, når de begynder at kalde folk (og ting) for øgenavne. Haha, "degenerativ AI", det er nedsættende. Der forsvinder noget af den objektivitet, som man forventer fra en researcher.

wrote sidst redigeret af

@Gjoel Ej undskyld men det er simpelthen et fjollet take. Er det et "øgenavn" at kalde teknologi problematisk? Hun beskriver jo vitterlig processen som gen Ai laver med sin data, idet den forvrænger og degenererer originalen (og vores hjerner i form af kognitiv atrofi).
              I den kontekst giver det jo mening.
              Øgenavn bruger man om mennesker.
              Der er ikke nogen væsner der bliver skadet af det her
              Er det fordi du godt kan lide AI og synes det er et provokerende take?

maiathecyberwitch@helvede.netM gjoel@mstdn.dkG 2 Replies Last reply
              0

@Gjoel Ej undskyld men det er simpelthen et fjollet take. Er det et "øgenavn" at kalde teknologi problematisk? Hun beskriver jo vitterlig processen som gen Ai laver med sin data, idet den forvrænger og degenererer originalen (og vores hjerner i form af kognitiv atrofi).

wrote sidst redigeret af

@Gjoel Og hun er overhovedet ikke "objektiv" hvis du med det mener neutral og ikke har en holdning; hun er meget åbent ekstremt kritisk og anti-AI. Det betyder ikke at hun ikke ved hvad hun taler om, hun er vitterlig datalog. Hvis forskere ser et kæmpe samfundsmæssigt problem med noget de forsker i, er de da netop etisk forpligtede til at sige det højt? Og det er ret almindeligt med sjove termer for ting indenfor akademia derudover
                https://monettdiaz.com/about.html

1 Reply Last reply
                0

Jeg taler selvfølgelig om hvor tonedøvt det er at KU sætter rektorens bonkammerat til at implementere AI for 110 millioner mens der skæres i reel undervisning til de studerende igen og igen, og de bliver lovet at samme teknologi vil gøre dem strukturelt arbejdsløse? https://uniavisen.dk/ku-satser-110-millioner-paa-ai-her-er-manden-der-skal-vise-vejen/

herover@helvede.netH This user is from outside of this forum
                  herover@helvede.netH This user is from outside of this forum
                  herover@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@maiathecyberwitch der er noget bedrøveligt over at de har råd til deres ai investering, mens at KUs Datalogisk Instituts bygning har haft et midlertidigt byggepladshegn i +10 år for at beskytte forbipasserende imod at facaden er ved at falde sammen.

1 Reply Last reply
                  0
                  • niels@social.data.coopN niels@social.data.coop shared this topic

gjoel@mstdn.dkG This user is from outside of this forum
                    gjoel@mstdn.dk
                    wrote sidst redigeret af

@maiathecyberwitch Jeg er slet ikke fan, eller bruger af LLM'er, jeg synes bare det er useriøst. Generativ AI er jo fordi den genererer ting, modsat AI'er der analyserer og genkender osv. At kalde det degenerativ AI er lidt på niveau som at kalde det Micro$oft eller Crapple (som jeg også vil kalde øgenavne, selvom det ikke er personer).

Jeg synes generelt det er gode pointer, og jeg synes det er fint, og tiltrængt, at tage et kritisk perspektiv til AI - jeg er selv meget kritisk - men det er vigtigt at forholde sig objektiv i kritikken. Så jeg synes det er synd, at hun blander den slags ind i en ellers fin præsentation.

0
                    • gjoel@mstdn.dkG gjoel@mstdn.dk

@maiathecyberwitch Jeg er slet ikke fan, eller bruger af LLM'er, jeg synes bare det er useriøst. Generativ AI er jo fordi den genererer ting, modsat AI'er der analyserer og genkender osv. At kalde det degenerativ AI er lidt på niveau som at kalde det Micro$oft eller Crapple (som jeg også vil kalde øgenavne, selvom det ikke er personer).

Jeg synes generelt det er gode pointer, og jeg synes det er fint, og tiltrængt, at tage et kritisk perspektiv til AI - jeg er selv meget kritisk - men det er vigtigt at forholde sig objektiv i kritikken. Så jeg synes det er synd, at hun blander den slags ind i en ellers fin præsentation.

wrote sidst redigeret af

@Gjoel jeg er ikke enig, men jeg forstår din pointe.

0

@Gjoel jeg er ikke enig, men jeg forstår din pointe.

wrote sidst redigeret af

@Gjoel tror måske det handler om positionering og strategi ; jeg tror hendes er at være tydelig og provokerende i sin modstand, fordi der er så lidt af den inden for academia. Emily Bender har også kaldt LLM’er for sausage eller salami; provokationer og metaforer fungerer nogen gange til at trænge igennem en masse anden støj. Men f.eks. hvis man skal indgyde skepsis i nogle folk der ikke er techies og bruger AI er jeg helt enig i at der skal bruges andre termer og ord, og provokeres mindre.

gjoel@mstdn.dkG 1 Reply Last reply
                        0
                        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic

@Gjoel tror måske det handler om positionering og strategi ; jeg tror hendes er at være tydelig og provokerende i sin modstand, fordi der er så lidt af den inden for academia. Emily Bender har også kaldt LLM’er for sausage eller salami; provokationer og metaforer fungerer nogen gange til at trænge igennem en masse anden støj. Men f.eks. hvis man skal indgyde skepsis i nogle folk der ikke er techies og bruger AI er jeg helt enig i at der skal bruges andre termer og ord, og provokeres mindre.

gjoel@mstdn.dk
                          wrote sidst redigeret af

@maiathecyberwitch Ja, på den måde kan det jo være uheldigt, hvis man, for at trænge igennem til én målgruppe taber en anden. Tak for perspektivet.

1 Reply Last reply
                          0
                          • malte@radikal.socialM malte@radikal.social shared this topic
                          • maiathecyberwitch@helvede.netM This user is from outside of this forum
                            wrote sidst redigeret af

@ruben selv tak! Det er en ret nice måde at tage noter på for mig også så win-win

1 Reply Last reply
                            0
                            Svar
                            • Svar som emne
                            Login for at svare
                            • Ældste til nyeste
                            • Nyeste til ældste
                            • Most Votes

• Log ind

• Login or register to search.