Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. En stor grund til jeg gerne vil hjælpe med et ryk fra big tech-medierne, er at højreekstremt had har størstedelen af magten på dem.

En stor grund til jeg gerne vil hjælpe med et ryk fra big tech-medierne, er at højreekstremt had har størstedelen af magten på dem.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
8 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • marcusxms@helvede.netM This user is from outside of this forum
    marcusxms@helvede.netM This user is from outside of this forum
    marcusxms@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

En stor grund til jeg gerne vil hjælpe med et ryk fra big tech-medierne, er at højreekstremt had har størstedelen af magten på dem. Det gælder eks. Facebook, hvor racismen er blevet normen hos medierne og på politikernes sider, ligesom den er blevet det i dansk politik. Det sker pga. populism, og der er en frygt for at moderere og også dårlige værktøjer dertil.

Hvis en stor procentdel rykkede ind i fødiverset, hvordan undgår vi så samme udvikling mod bunden sker herinde?

marcusxms@helvede.netM 1 Reply Last reply
    0
    • marcusxms@helvede.netM marcusxms@helvede.net

En stor grund til jeg gerne vil hjælpe med et ryk fra big tech-medierne, er at højreekstremt had har størstedelen af magten på dem. Det gælder eks. Facebook, hvor racismen er blevet normen hos medierne og på politikernes sider, ligesom den er blevet det i dansk politik. Det sker pga. populism, og der er en frygt for at moderere og også dårlige værktøjer dertil.

Hvis en stor procentdel rykkede ind i fødiverset, hvordan undgår vi så samme udvikling mod bunden sker herinde?

marcusxms@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

Eks. har jeg det ambivalent med at få politikere og medier herind, da jeg tænker de er bannerførere for den dårlige udvikling, og de tiltrækker trolde.

Omvendt ville algoritmerne her forhåbentligt ikke i samme grad fremme had (eks. at opslag med mange kommentarer/reaktioner fremhæves ukritisk), og hvis vi generelt er spredt på mange instanser, så vil hver instans få langt bedre værktøjer ift. moderation, så eks. hele instanser kan blokeres.

fanden@helvede.netF pmakholm@social.data.coopP 2 Replies Last reply
      0

Eks. har jeg det ambivalent med at få politikere og medier herind, da jeg tænker de er bannerførere for den dårlige udvikling, og de tiltrækker trolde.

Omvendt ville algoritmerne her forhåbentligt ikke i samme grad fremme had (eks. at opslag med mange kommentarer/reaktioner fremhæves ukritisk), og hvis vi generelt er spredt på mange instanser, så vil hver instans få langt bedre værktøjer ift. moderation, så eks. hele instanser kan blokeres.

fanden@helvede.netF This user is from outside of this forum
        fanden@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

@marcusxms Bare en sidebemærkning — så vidt jeg er orienteret er der ingen centraliserede algoritmer i fødiverset, der fremhæver opdateringer baseret på indhold eller engagement.

Du kan selv oprette filtre på stikord, du ikke vil se, eller følge hashtags du er interesseret i, men det eneste f eks Mastodon-instanser umiddelbart sorterer efter er tid og dato, om der er opdateringer fra folk du følger, og hvad der er nyt på instansen eller på servere den fødererer med.

marcusxms@helvede.netM 1 Reply Last reply
        0

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
          pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
          pmakholm@social.data.coop
          wrote sidst redigeret af

@marcusxms Jeg deler den tvivl.

Jeg ser det primært som en kulturel modsætning mellem at ville blive set og fulgt eller at indgå i nogle personlige relationer.

Det hjælper at teknikken ikke skubber et feed tunet til at optimere pseudo-engagement i halsen på os. Men om det er tilstrækkeligt til at sameksistere med en større gruppe der vil ses og blive fulgt, ved jeg ikke.

Men jeg er ihverfald skeptisk ved ideen om at vi skal ændre vores kultur for at blive det store sociale medie.

marcusxms@helvede.netM 2 Replies Last reply
          0
          • fanden@helvede.netF fanden@helvede.net

@marcusxms Bare en sidebemærkning — så vidt jeg er orienteret er der ingen centraliserede algoritmer i fødiverset, der fremhæver opdateringer baseret på indhold eller engagement.

Du kan selv oprette filtre på stikord, du ikke vil se, eller følge hashtags du er interesseret i, men det eneste f eks Mastodon-instanser umiddelbart sorterer efter er tid og dato, om der er opdateringer fra folk du følger, og hvad der er nyt på instansen eller på servere den fødererer med.

marcusxms@helvede.net
            wrote sidst redigeret af

@fanden Det ligner at Friendica har noget i den stil ift. dem man allerede følger, menm jeg ved ikke om det også gælder de bredere tidslinjer, hvor der er opslag fra en hel instans eller en større del af fødiverset.

På Mastodon er det måske kun "Trending" der prioriterer opslag efter popularitet? Det er godt det ikke er mere udbredt.

fanden@helvede.netF 1 Reply Last reply
            0
            • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

Jeg ser det primært som en kulturel modsætning mellem at ville blive set og fulgt eller at indgå i nogle personlige relationer.

Det hjælper at teknikken ikke skubber et feed tunet til at optimere pseudo-engagement i halsen på os. Men om det er tilstrækkeligt til at sameksistere med en større gruppe der vil ses og blive fulgt, ved jeg ikke.

Men jeg er ihverfald skeptisk ved ideen om at vi skal ændre vores kultur for at blive det store sociale medie.

marcusxms@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@pmakholm Enig. Jeg vil overordnet set gerne ha' folk væk fra eks. Facebook og tror det ville være positivt i det store billede men frygter også at niveauet herinde som resultat kunne tage et drastisk ryk nedad, hvis vi ikke passer på. Og jeg tænker moderation ville er centralt i den forbindelse, for dårlig opførsel spreder sig, når det får lov at blive.

1 Reply Last reply
              0
              • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

marcusxms@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@pmakholm Så kunne man selvfølgelig lukke sit netværk mere ned til kun at se opslag fra egen instans, men pt. synes jeg også det brede fødivers er rart. Det er jeg dog ikke sikker på det vil være i fremtiden i samme grad, hvis vi bliver millioner/millliarder flere.

1 Reply Last reply
                0

@fanden Det ligner at Friendica har noget i den stil ift. dem man allerede følger, menm jeg ved ikke om det også gælder de bredere tidslinjer, hvor der er opslag fra en hel instans eller en større del af fødiverset.

På Mastodon er det måske kun "Trending" der prioriterer opslag efter popularitet? Det er godt det ikke er mere udbredt.

fanden@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@marcusxms Det er mange år siden, jeg har prøvet Friendica, så jeg er ikke 100% opdateret på indstillingerne for tidslinjen og filtre. Men igen, så vidt jeg ved bliver indlæg på Mastodon og lignende ikke vægtet på engagement.

Undtagelsen skulle da lige være "trending", som du siger. Men den slår jeg personligt fra overalt jeg kan, af samme årsag 🙂 Jeg har endda slået andres boosts fra i mine tidslinjer, så jeg ser kun hvad folk vælger, aktivt at skrive om.

Man har ret frie hænder i fødiverset!

1 Reply Last reply
                  0
                  Svar
                  • Svar som emne
                  Login for at svare
                  • Ældste til nyeste
                  • Nyeste til ældste
                  • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.