Jeg ved ikke, om det bare er mig, der ser det her i vores samfund, men har der ikke længe, også før den nuværende situation, kørt en underlig mangel-på-ressourcer-retorik, selvom vi har mere end nogensinde før?
-
Jeg ved ikke, om det bare er mig, der ser det her i vores samfund, men har der ikke længe, også før den nuværende situation, kørt en underlig mangel-på-ressourcer-retorik, selvom vi har mere end nogensinde før? Der mangler penge og ressourcer til alt i følge den offentlige samtale, men samtidigt har vi aldrig ejet flere ting end nu og haft bedre adgang til mad i vores del af verden.
-
Jeg ved ikke, om det bare er mig, der ser det her i vores samfund, men har der ikke længe, også før den nuværende situation, kørt en underlig mangel-på-ressourcer-retorik, selvom vi har mere end nogensinde før? Der mangler penge og ressourcer til alt i følge den offentlige samtale, men samtidigt har vi aldrig ejet flere ting end nu og haft bedre adgang til mad i vores del af verden.
Jeg ved ikke om det kan bruges, og det er fundet via en hurtig søgning, men nedenstående rapport fra Finansministeriet giver indblik i nogle af tingene synes jeg (monetært).
Og jo, jeg synes vi skal styre samtalen et andet sted hen. Dem der har nok skal give mere.
Omfordelingen i samfundet er skævvredetØkonomisk Analyse:
Udviklingen i de
offentlige udgifter
fra 2000 til 2017: (PDF link!)
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/FIU/bilag/116/1891908.pdf -
Jeg ved ikke om det kan bruges, og det er fundet via en hurtig søgning, men nedenstående rapport fra Finansministeriet giver indblik i nogle af tingene synes jeg (monetært).
Og jo, jeg synes vi skal styre samtalen et andet sted hen. Dem der har nok skal give mere.
Udviklingen i de
offentlige udgifter
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/FIU/bilag/116/1891908.pdfJeg er enig i, at omfordelingen er skævvredet, men det er ikke kun det, i hvert fald ikke, hvis vi kun taler skat. Det sagt, så er økonomi ikke det, jeg er stærkest i, men det virker for mig som om en del af problemet også er, at det offentlige køber ydelser og produkter alt for dyrt, fordi der på så mange områder er monopol-lignende tilstande, fx med Microsoft.
-
Udviklingen i de
offentlige udgifter
https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/FIU/bilag/116/1891908.pdf@folfdk @saederup @fanden @pmakholm Det, der mangler i hovedkonklusionen i den rapport er, hvordan omkostningerne til fx forbrug i sundhed er fordelt på det offentlige system og det private system og udviklingen i samme.
Den periode er jo kendetegnet ved en stadig større grad af privatisering, fordi man har sparet på det offentlige system, så man er nødt til at henvise til det private. Når det private så fucker op (og det gør alt sundhedspersonale en gang imellem) er byrden på det offentlige.
-
Jeg er enig i, at omfordelingen er skævvredet, men det er ikke kun det, i hvert fald ikke, hvis vi kun taler skat. Det sagt, så er økonomi ikke det, jeg er stærkest i, men det virker for mig som om en del af problemet også er, at det offentlige køber ydelser og produkter alt for dyrt, fordi der på så mange områder er monopol-lignende tilstande, fx med Microsoft.
@saederup
Absolut enig i at afhængigheden af monopoler er problematisk!
Jeg ville ønske der blev brugte flere open source værktøjer som staten og kommunerne bidrog til udviklingen af!Prøv at tænk hvad for 500 millioner open source task force "hjælp hvor der er brug for det" kunne gøre.
Version2 kigger på det i disse artikler
https://www.version2.dk/artikel/sundhedsvaesenet-skal-bruge-flere-penge-paa-microsoft-vi-er-i-en-monopolsituation