Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Hvad er det dog med al det der løberi?

Hvad er det dog med al det der løberi?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
17 Indlæg 6 Posters 66 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • anport@mastodon.socialA anport@mastodon.social

Hvad er det dog med al det der løberi?
    I dag: Halvmaraton i Aarhus og 40.000 mennesker skal løbe over Øresundsbroen.
    1) Er det Moderne Menneske kommet i evigt løbetid? 🏃🏃‍♀️🏃‍♂️
    2) Er det en særlig fetisch for løbefolket at løbe i byområder? Hvorfor ikke bare løbe på et bånd eller på et atletikstadion?

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
    folfdk@helvede.net
    wrote sidst redigeret af

@anport

Ville du lægge mærke til det hvis medierne ikke dækkede det?

Hver dag kører der ca samme antal køretøjer over Storebælt, som der i dag er løbere over Øresundsbroen, men det hører vi jo kun om hvis der sker et uheld, hvilket heldigvis er sjældent.

1) der er penge i skidtet, alle de middelmådige mennesker der deltager betaler for at arrangement(et/erne) kan løbe rundt.

2) der bliver også løbet alle mulige andre steder?
    Men nu er asfalt jo det vi som samfund investerer i, så...

anport@mastodon.socialA folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
    0
    • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

@anport Spm. 1 undrede Lærke Cramon sig også over i sidste uges Information.

2) Det er måske, fordi infrastrukturen gør, at det er nemt at samle mange mennesker, bl.a. fordi der i forvejen er mange. Og så er løbebånd (og sikkert også løbebane) frygteligt kedeligt ift. at løbe på gader, veje, stier osv.

https://www.information.dk/moti/2025/06/blevet-megatrend-loebe-flok-loeber-loeber?kupon=eyJpYXQiOjE3NDk5NzYwMDIsInN1YiI6IjI1MzA3Njo4MzA1NjgifQ.DzZhHRJToH4OLYuhRjoCsA

folfdk@helvede.net
      wrote sidst redigeret af

@nerdd
      Tak for deling af den artikel.

Og ja, der er nemlig massive investeringer i asfalt, så det er let at løbe der.
      Og motionsformer er derudover ikke-forpligtende. Man kan aftale at mødes 22 mennekser og løbe, men hvis der mangler 5 gør det ikke noget. Havde det været fodbold var det noget andet, men der er ikke græsbaner nok i de store byer.

(Fordom: og journalisterne gider ikke dække når U15 løber rundt på geæsbanerne i Esbjerg)

Cc @anport

nerdd@mstdn.socialN 1 Reply Last reply
      0
      • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@anport

Hver dag kører der ca samme antal køretøjer over Storebælt, som der i dag er løbere over Øresundsbroen, men det hører vi jo kun om hvis der sker et uheld, hvilket heldigvis er sjældent.

1) der er penge i skidtet, alle de middelmådige mennesker der deltager betaler for at arrangement(et/erne) kan løbe rundt.

anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
        anport@mastodon.social
        wrote sidst redigeret af anport@mastodon.social

@folfdk øh, der er vist mange ting, jeg ikke ville lægge mærke til, hvis ikke medierne dækkede det/dem.
        Og som bosiddende i København er der efterhånden jævnligt en del skiltning i gadebilledet, der oplyser om lukkede gader og veje (i næste omgang er der nogen, der skal bruge byens infrastruktur til at cykle rundt i).
        Og skråt op med bilismen, jeg tænker mest på gamle farmor, der ikke kan tage bussen den dag til et familiearrangement fordi bussen er omdirigeret til en anden rute.

folfdk@helvede.netF 1 Reply Last reply
        0

@folfdk øh, der er vist mange ting, jeg ikke ville lægge mærke til, hvis ikke medierne dækkede det/dem.
          Og som bosiddende i København er der efterhånden jævnligt en del skiltning i gadebilledet, der oplyser om lukkede gader og veje (i næste omgang er der nogen, der skal bruge byens infrastruktur til at cykle rundt i).
          Og skråt op med bilismen, jeg tænker mest på gamle farmor, der ikke kan tage bussen den dag til et familiearrangement fordi bussen er omdirigeret til en anden rute.

folfdk@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@anport

Er det måske et decideret Københavner-problem?

For mange (tilflyttere) mennesker, for lidt god offentlig infrastruktur til det fælles bedste?

Men jo, det her med at bruge gaderne til de her arrangementer tror jeg desværre (til dels i hvert fald) er drevet af nogle politiske og økonomiske interesser.

Selve løberiet er der jo ikke noget galt med, det er de store kæmpe arrangementer der skaber nogle udfordringer?

anport@mastodon.socialA 1 Reply Last reply
          0

@anport

Er det måske et decideret Københavner-problem?

For mange (tilflyttere) mennesker, for lidt god offentlig infrastruktur til det fælles bedste?

Men jo, det her med at bruge gaderne til de her arrangementer tror jeg desværre (til dels i hvert fald) er drevet af nogle politiske og økonomiske interesser.

Selve løberiet er der jo ikke noget galt med, det er de store kæmpe arrangementer der skaber nogle udfordringer?

anport@mastodon.social
            wrote sidst redigeret af

@folfdk “løberi er opium for folket”, som Karl Marx pointerede. Så ja, der er sikkert nogle politiske interesser bag, hvis folket er beskæftigede og dybt fokuseret med at løbe har de ikke tid til at konspirere og lave revolution.
            Jeg er i øvrigt helt med på at løberiet kan give en fællesskabsfølelse. Det er vel positivt. Men jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at der er lidt ‘se min penis’ over mandefællesskaberne, hvor det gælder om at kunne løbe bedst og hurtigst.

0

@anport

folfdk@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@anport

I forhold til det her med hvorfor folk ikke bare løber på bånd eller stadion.

Herlev atletik klub bruger deres bane.
              Bagsværd Atletik har også en bane at bruge.
              Sparta i København er jo også en etableret klub.

Umiddelbart ville jeg tro at svaret er "det gør de også".

Der er dog en stor forskel på en 5km og en 5.000 m når man snakker om hvem der løber det og hvordan (tror jeg)

Helt generelt er det jo et godt spørgsmål og en relevant diskussion! Så tak for det!

1 Reply Last reply
              0

@nerdd
                Tak for deling af den artikel.

Og ja, der er nemlig massive investeringer i asfalt, så det er let at løbe der.
                Og motionsformer er derudover ikke-forpligtende. Man kan aftale at mødes 22 mennekser og løbe, men hvis der mangler 5 gør det ikke noget. Havde det været fodbold var det noget andet, men der er ikke græsbaner nok i de store byer.

(Fordom: og journalisterne gider ikke dække når U15 løber rundt på geæsbanerne i Esbjerg)

Cc @anport

nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                nerdd@mstdn.socialN This user is from outside of this forum
                nerdd@mstdn.social
                wrote sidst redigeret af

@folfdk @anport Velbekomme 😊

Der er dog helt sikkert forskel på folk og på de motionsfællesskaber, som findes. Nbro er nok et af de mere ekstreme pga. deres størrelse, og så har Cramon sikkert også bevidst valgt at dække en intervaltræning for de hurtige, fordi det er en skarpere vinkel end en nybegyndertræning, hvor hun også kunne have løbet med.

0

@folfdk “løberi er opium for folket”, som Karl Marx pointerede. Så ja, der er sikkert nogle politiske interesser bag, hvis folket er beskæftigede og dybt fokuseret med at løbe har de ikke tid til at konspirere og lave revolution.
                  Jeg er i øvrigt helt med på at løberiet kan give en fællesskabsfølelse. Det er vel positivt. Men jeg kan heller ikke lade være med at tænke, at der er lidt ‘se min penis’ over mandefællesskaberne, hvor det gælder om at kunne løbe bedst og hurtigst.

folfdk@helvede.net
                  wrote sidst redigeret af

@anport

Jeg har også tænkt på om det her med at man kan "klare det" (altså at få tjekket en løbetur af når det passer ind i ens eget kram) er det der gør at det er blevet så populært.

Det passer ned i "omstillingsparat" som arbejdsmarkedet gerne vil have?

For hvis man lige skal være en time længere på arbejde, så kan man ikke nå sin badminton bane kl 19:30, når man også skal nå transport og aftensmad?

(Plus at det måske er for træls at det er samme tidspunkt hver uge med den badmintonbane?)

svedigtype@helvede.netS anport@mastodon.socialA flatus@radikal.socialF 3 Replies Last reply
                  0
                  • nerdd@mstdn.socialN nerdd@mstdn.social

@folfdk @anport Velbekomme 😊

Der er dog helt sikkert forskel på folk og på de motionsfællesskaber, som findes. Nbro er nok et af de mere ekstreme pga. deres størrelse, og så har Cramon sikkert også bevidst valgt at dække en intervaltræning for de hurtige, fordi det er en skarpere vinkel end en nybegyndertræning, hvor hun også kunne have løbet med.

folfdk@helvede.net
                    wrote sidst redigeret af

@nerdd
                    Det føles også som et forkert spring for mig at gå fra "Hmm, København spærres af pga det der Royal Run, gad vide hvorfor de løber" og så over til en 3:35 session hos NBro.

(Det er vildt hurtigt!)

@anport

1 Reply Last reply
                    0

@anport

Jeg har også tænkt på om det her med at man kan "klare det" (altså at få tjekket en løbetur af når det passer ind i ens eget kram) er det der gør at det er blevet så populært.

For hvis man lige skal være en time længere på arbejde, så kan man ikke nå sin badminton bane kl 19:30, når man også skal nå transport og aftensmad?

(Plus at det måske er for træls at det er samme tidspunkt hver uge med den badmintonbane?)

svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
                      svedigtype@helvede.netS This user is from outside of this forum
                      svedigtype@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@folfdk @anport Løb er jo umiddelbart virkelig, virkelig nemt! Det er gratis, du kan gøre det når det passer ind i dit skema, du kan løbe rundt om det sted du bor, eller du kan løbe langt væk.

Løb er en mekanisme for kroppen, ligesom at gå. Jeg tænker det er ret oplagt som en populær aktivitetsform, egentlig.

Jeg kan dog ikke forestille mig noget mere uinspirerende og dødssygt end at løbe på løbebånd eller stadion.

PS: Jeg har aldrig løbet andet end i rundbold da jeg var barn.

1 Reply Last reply
                      0

@anport

anport@mastodon.social
                        wrote sidst redigeret af anport@mastodon.social

@folfdk det er en rigtig god pointe og så den der med (fra artiklen i Information), hvor en kvinde nævner, at forberedelsestiden er virkelig nem og kort, bare på med løbeskoene og så afsted på tur.
                        cc: @nerdd @svedigtype

0

@anport

flatus@radikal.socialF This user is from outside of this forum
                          flatus@radikal.socialF This user is from outside of this forum
                          flatus@radikal.social
                          wrote sidst redigeret af

@folfdk @anport

En analyse kunne være: Selvoptimerende løb og fleksible træningscentre er kropslig neoliberalisme: Du er dit eget projekt, og bevægelse skal passe ind i dit skema, effektivt, individuelt, tidsstyret.
                          I industrisamfundet: kollektiv massegymnastik, synkron og disciplinerende. Ét legeme, én rytme, lydighed og samlebånd.
                          I dag: kroppen som privat performance, klar til omstilling og ansvar for egen trivsel. Fra en bevægelse til personlig målopfyldelse.

1 Reply Last reply
                          1
                          0

@folfdk det er en rigtig god pointe og så den der med (fra artiklen i Information), hvor en kvinde nævner, at forberedelsestiden er virkelig nem og kort, bare på med løbeskoene og så afsted på tur.
                            cc: @nerdd @svedigtype

folfdk@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@anport
                            Du citeret information artiklen, og det var jo netop det samme jeg havde læst, og reageret på!

Så jeg synes hun har helt ret, jeg tog hendes pointe med herover i denne diskussion 😅

(Og så har jeg lige selv været ude og løbe her til formiddag, uden at skulle dukke op på et bestemt tidspunkt)

@nerdd @svedigtype

1 Reply Last reply
                            0
                            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
                            Svar
                            • Svar som emne
                            Login for at svare
                            • Ældste til nyeste
                            • Nyeste til ældste
                            • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.