Her i lørdags spurgte ungjäveln mig, om jeg havde forslag til, hvad han kunne lave på sin maddag.
-
@fanden som bannerfører for og ikke sjældent "bager" af kiksekage (dansk variant af radiokaka) er jeg nysgerrig på algoritmen bag fremstilling af radiokaka. Kan du afsløre nogle detaljer? Eller er de en familiehemmelighed?
Jeg deler gerne min kiksekageopskrift (som jeg dog pt. ikke lige har ved hånden).
@mikkelricky Det var lidt løgn at traditionel radiokaka er en "variant" af kiksekage. Det er den samme opskrift, men den version sønneke lavede var en såkaldt "radiokaka 2.0“. Det er altså dén, som er varianten... Se vedhæftede + billedtekst.
Da jeg stod i butikken for at købe ind til kagen, indså jeg at 800g digestives (!) er to hele pakker... så vi halverede kiksemængden, men doblede nøddemikset til 200g. For det var den størrelse, poserne fandtes i.
-
"Årh, så weekenden blev reddet af en sølle kiksekage?"
Nej nej, det han lavede var en variant med knækkede digestives og nøddemiks i stedet for de lagdelte mariekiks. Smør istf palmin i chokolademassen, og et lag ganache for at makse chokoladen op.
Plus, min søns synlige glæde ved at lave en vellykket kage gør det hele endnu mere værd.
@fanden Holy shit, det lyder da også ekstremt godt
🫠 , både kagen og den søns begejstring og glæde ved at lave den 
-
@mikkelricky Det var lidt løgn at traditionel radiokaka er en "variant" af kiksekage. Det er den samme opskrift, men den version sønneke lavede var en såkaldt "radiokaka 2.0“. Det er altså dén, som er varianten... Se vedhæftede + billedtekst.
Da jeg stod i butikken for at købe ind til kagen, indså jeg at 800g digestives (!) er to hele pakker... så vi halverede kiksemængden, men doblede nøddemikset til 200g. For det var den størrelse, poserne fandtes i.
-
-
@svedigtype @tofticles Ja, der skal vist ingen specifikt svenske ingredienser i, som kun kan købes i ICA eller Handlar'n

Men det er MEGET VIGTIGT at I har striktrøje og hornbriller på mens I laver og spiser den. Og så skal man messe RAAA-DI-O-KAAAA-KA på sit bedste SVT-svenske mellem hver bid. Særligt det sidste vil jeg gerne se en video af

-
@svedigtype @tofticles Ja, der skal vist ingen specifikt svenske ingredienser i, som kun kan købes i ICA eller Handlar'n

Men det er MEGET VIGTIGT at I har striktrøje og hornbriller på mens I laver og spiser den. Og så skal man messe RAAA-DI-O-KAAAA-KA på sit bedste SVT-svenske mellem hver bid. Særligt det sidste vil jeg gerne se en video af

@fanden @tofticles @svedigtype All we hear is radiokaka…
-

-
Nu er mit svenske på det niveau, hvor jeg kan spørge hvem der har ansvaret for uran...
Vispgrädde? Flødeskum?
Så jeg forstår det som, at chokoladeganache'n er en blanding af flødeskum og grovhakket chokolade? -
Nu er mit svenske på det niveau, hvor jeg kan spørge hvem der har ansvaret for uran...
Vispgrädde? Flødeskum?
Så jeg forstår det som, at chokoladeganache'n er en blanding af flødeskum og grovhakket chokolade?@tofticles Ja, det er i hvert fald også sådan jeg læser det
-
@SorenMRiis Det er i hvert fald hvad jeg hører
-
@SorenMRiis @tofticles @svedigtype Efter nogle bidder blir det nok radio blabla

-
Vispgrädde? Flødeskum?
Så jeg forstår det som, at chokoladeganache'n er en blanding af flødeskum og grovhakket chokolade?@tofticles @svedigtype Jeg har oversat opskriften til dansk i billedbeskrivelsen

-
@tofticles @svedigtype Jeg har oversat opskriften til dansk i billedbeskrivelsen

@fanden Shit, du er min helt 🤩
! -
@fanden Shit, du er min helt 🤩
! @svedigtype @tofticles Hvis jeg husker ret kan ganachen piskes op, når den er blandet og kølet af. Så bliver den mere fluffy. Men Hæng mig ikke op på det!
-
@fanden For fuldstændighedens skyld bringes her min ufuldstændige opskrift på kiksekage. Opskriften fuldføres ved at man lægger kakaomasse og kiks skiftevis i en form (se https://mad.mikkelricky.dk/kiksekage/ for flere detaljer). Det overlades til læseren at oversætte opskriften til svensk.
-
@fanden For fuldstændighedens skyld bringes her min ufuldstændige opskrift på kiksekage. Opskriften fuldføres ved at man lægger kakaomasse og kiks skiftevis i en form (se https://mad.mikkelricky.dk/kiksekage/ for flere detaljer). Det overlades til læseren at oversætte opskriften til svensk.
@mikkelricky Den ser ud til at stemme 90% overens med den traditionelle radiokaka (random link jeg fandt i en hurtig søgning: https://www.ica.se/recept/radiokaka-691366/). Eneste forskel er, at online-opskriften både bruger kakao og mørk chokolade — og appelsinskræl.
Her har vi endelig noget som kan forene søsterlandene over Öresund, og så er der den slags småting at skændes om

-
@mikkelricky Den ser ud til at stemme 90% overens med den traditionelle radiokaka (random link jeg fandt i en hurtig søgning: https://www.ica.se/recept/radiokaka-691366/). Eneste forskel er, at online-opskriften både bruger kakao og mørk chokolade — og appelsinskræl.
Her har vi endelig noget som kan forene søsterlandene over Öresund, og så er der den slags småting at skændes om

@fanden det der appelsinskræl må I gerne (be)holde på jeres side af sundet. Det eneste jeg putter appelsinskrald (sic!) i er madaffaldsspanden. Og koriander ligeså.
-
@fanden det der appelsinskræl må I gerne (be)holde på jeres side af sundet. Det eneste jeg putter appelsinskrald (sic!) i er madaffaldsspanden. Og koriander ligeså.
@mikkelricky Ja ja, du. Jeg kan både lide appelsinskræl i chokolade nu og da — og koriander. Men du kan jo smide det i komposten som du lyster

-
@mikkelricky Ja ja, du. Jeg kan både lide appelsinskræl i chokolade nu og da — og koriander. Men du kan jo smide det i komposten som du lyster

@fanden Tak. Jeg glæder mig allerede til at knuse 800 g digestivekiks i weekenden. Jeg følger nemlig altid opskrifter slavisk. Altså med mindre de omtaler frugtskræl eller koriander. Tak for opskriften på radiokaka 2.0!
-
@fanden Tak. Jeg glæder mig allerede til at knuse 800 g digestivekiks i weekenden. Jeg følger nemlig altid opskrifter slavisk. Altså med mindre de omtaler frugtskræl eller koriander. Tak for opskriften på radiokaka 2.0!
@mikkelricky Jeg vil sige, vores remix med 400g digestives til 200g nødder var ret vellykket. Meld gerne tilbage om du syntes den "reglementerede" udgave blev god!
.