I dag tog jeg et forsigtigt skridt på min #Linux maskine på arbejdet: Jeg hoppede ud af browseren og bytte Outlook ud med Thunderbird, Microsoft Office ud med LibreOffice og bruger Gnomes integreret Microsoft 365 funktion, så jeg kan synkronisere filer.
-
I dag tog jeg et forsigtigt skridt på min #Linux maskine på arbejdet: Jeg hoppede ud af browseren og bytte Outlook ud med Thunderbird, Microsoft Office ud med LibreOffice og bruger Gnomes integreret Microsoft 365 funktion, så jeg kan synkronisere filer.
Jeg skal finde et alternativ til OneNote (bliver nok Joplin) og jeg skal finde et alternativ til ToDo app'en i Outlook, hvilket jeg tror bliver Planify.
Jeg mangler at finde et alternativ til Adobe i forhold til underskrifter.
@mosgaard hvis det bare er at smide et billede på en pdf så bruger jeg xournal++ til den slags
-
@svuorela jeg havde faktisk planer om jeg skulle teste Okular, men det er længe siden jeg har tjekket den ud. Det må jeg få gjort, men ja, det løser ikke at gøre det nemt for andre at underskrive.
Men uanset hvad, kan det godt være jeg skal dele det op i to forskellige tjenester.
Hvad er det for nogle certifikater folk har på et dongle?
@mosgaard mitid-agtigt, bare gfjort rigtigt eller sikrere.
Men i princippet bare x509 eller PGP alt efter hvor man er.
-
@mosgaard hvis det bare er at smide et billede på en pdf så bruger jeg xournal++ til den slags
@valberg jeg bruger en funktion, der gør det let for modtageren at sætte en digital underskrift (underlig krudsedulle med en kvittering der viser hvilken mail med har fået adgang til dokumentet fra). Det er jo en hosted Løsning ved Adobe, så det er ikke normalt noget et pdf program har.
Jeg tror løsningen bliver at dele det op og finde en hosted løsning på nettet.
-
@mosgaard mitid-agtigt, bare gfjort rigtigt eller sikrere.
Men i princippet bare x509 eller PGP alt efter hvor man er.
@svuorela altså hvis man har brug for at sætte en virkelig seriøs digital signatur på en pdf?
-
@svuorela altså hvis man har brug for at sætte en virkelig seriøs digital signatur på en pdf?
@mosgaard ja. Men den samme nøgle og struktur kan også bruges til kryptering og og verificering af beskeder på forskellige klassificerede niveauer
-
@mosgaard ja. Men den samme nøgle og struktur kan også bruges til kryptering og og verificering af beskeder på forskellige klassificerede niveauer
@svuorela åh ja, selvfølgelig. Jeg har aldrig bevæget mig i en branche der var seriøs nok til at bruge det, tænker jeg

-
@valberg jeg bruger en funktion, der gør det let for modtageren at sætte en digital underskrift (underlig krudsedulle med en kvittering der viser hvilken mail med har fået adgang til dokumentet fra). Det er jo en hosted Løsning ved Adobe, så det er ikke normalt noget et pdf program har.
Jeg tror løsningen bliver at dele det op og finde en hosted løsning på nettet.
@mosgaard Tjek - jeg har overvejet at sætte opensign op i data.coop regi til netop den funktionalitet.
-
@svuorela åh ja, selvfølgelig. Jeg har aldrig bevæget mig i en branche der var seriøs nok til at bruge det, tænker jeg

@mosgaard men derudover ruller EU generelt mulighed for digitale signaturer i PDF filer som juridisk gyldige underskrifter (kontrakter og lignende (køb af fast ejendom, ansættelser og meget andet)) - det er igen samme teknologi.
-
@mosgaard men derudover ruller EU generelt mulighed for digitale signaturer i PDF filer som juridisk gyldige underskrifter (kontrakter og lignende (køb af fast ejendom, ansættelser og meget andet)) - det er igen samme teknologi.
@svuorela ja, jeg tænkte mere på Dongle-delen.
Jeg kan huske som friskoleleder, hvordan jeg brugte en digital signatur i Thunderbird til at kryptere med. Nu kan man sende det meste med digital post på Virk, det kunne man ikke dengang.
Det jeg godt kan lide ved Adobe-modellen er faktisk ikke underskriftdelen, men kvitteringen man får med som sendes med dokumentet til begge parter. Hvilket giver et digitalt bevis på samtykket, hvilket en krudsedulle copy-pasted underskrift ikke rigtigt gør.
-
@svuorela ja, jeg tænkte mere på Dongle-delen.
Jeg kan huske som friskoleleder, hvordan jeg brugte en digital signatur i Thunderbird til at kryptere med. Nu kan man sende det meste med digital post på Virk, det kunne man ikke dengang.
Det jeg godt kan lide ved Adobe-modellen er faktisk ikke underskriftdelen, men kvitteringen man får med som sendes med dokumentet til begge parter. Hvilket giver et digitalt bevis på samtykket, hvilket en krudsedulle copy-pasted underskrift ikke rigtigt gør.
@mosgaard jeg ved ikke hvad de bruger 'rigtigt' - jeg har bare fået yubikey og diverse smartcard med læser udleveret
-
@mosgaard jeg ved ikke hvad de bruger 'rigtigt' - jeg har bare fået yubikey og diverse smartcard med læser udleveret
@svuorela altså til at teste funktionalitet i Okular?
Jeg kom til at tænke på, at hvis man kunne lave en integration med OpenSign el.l., så kunne man tilbyde underskrift fra App’en og over i et andet system. Det ville være ret sejt, men det kræver vel at dem man så skal sende det til kører noget API og man kan samarbejde. Så ved slet ikke om det er realistisk at koble
sig på andre på den måde? -
@svuorela altså til at teste funktionalitet i Okular?
Jeg kom til at tænke på, at hvis man kunne lave en integration med OpenSign el.l., så kunne man tilbyde underskrift fra App’en og over i et andet system. Det ville være ret sejt, men det kræver vel at dem man så skal sende det til kører noget API og man kan samarbejde. Så ved slet ikke om det er realistisk at koble
sig på andre på den måde?@mosgaard til at teste funktionalitet i okular, kleopatra, gnupg og de andre produkter vi leverer, dem der har hyret mig, ja.
Man kan sikkert godt lave en eller anden integration, men det er ikke noget jeg er på i min fritid, og heller ikke noget jeg kan snige under radaren der hvor jeg sender mine fakturaer hen.
Men jeg kunne sikkert sagtens hyres hvis nogen ville det nok.
Det spændende for en dansker vil nok være mitid-integration, men det kan jeg ikke lige gennemskue. -
@Primetime ja! Jeg skal bare lige finde ud af, hvordan jeg får alle mine OneNote noter ud af OneNote i et format der er til at importere i Joplin. Deres "officielle" vejledning virker ikke mere.
@mosgaard Prøv evt. Onenote md exporter på github

-
@mosgaard Prøv evt. Onenote md exporter på github

@Primetime jamen der var løsningen jo! (Forhåbentligt)! Tak!
-
@mosgaard til at teste funktionalitet i okular, kleopatra, gnupg og de andre produkter vi leverer, dem der har hyret mig, ja.
Man kan sikkert godt lave en eller anden integration, men det er ikke noget jeg er på i min fritid, og heller ikke noget jeg kan snige under radaren der hvor jeg sender mine fakturaer hen.
Men jeg kunne sikkert sagtens hyres hvis nogen ville det nok.
Det spændende for en dansker vil nok være mitid-integration, men det kan jeg ikke lige gennemskue.@svuorela det lyder til at være en interessant ansættelsesform. Er du teknisk set selvstændig så?
-
@svuorela det lyder til at være en interessant ansættelsesform. Er du teknisk set selvstændig så?
@mosgaard Jeg er selvstændig konsulent og ikke ansat, ja.
og ikke bare "teknisk set"
I daglig tale synes jeg dog ofte det formudrer samtalen, så jeg forsøger at tone det lidt ned i 'hyggesnak' om hvad jeg laver. For jeg vil hellere snakke om hvad jeg laver og ikke hvordan papirarbejdet fungerer.
-
@mosgaard Jeg er selvstændig konsulent og ikke ansat, ja.
og ikke bare "teknisk set"
I daglig tale synes jeg dog ofte det formudrer samtalen, så jeg forsøger at tone det lidt ned i 'hyggesnak' om hvad jeg laver. For jeg vil hellere snakke om hvad jeg laver og ikke hvordan papirarbejdet fungerer.
@svuorela det kan jeg godt forstå. Jeg tænker din virkelighed er meget anderledes end andre selvstændige, hvis du ligesom har faste kunder og faste opgaver, og på den måde ikke skal køre hele “produkter på hylden du skal sælge”-racet, hvilket jeg tror de fleste forbinder med at være selvstændig.
-
@svuorela det kan jeg godt forstå. Jeg tænker din virkelighed er meget anderledes end andre selvstændige, hvis du ligesom har faste kunder og faste opgaver, og på den måde ikke skal køre hele “produkter på hylden du skal sælge”-racet, hvilket jeg tror de fleste forbinder med at være selvstændig.
@mosgaard langt størstedelen af min selvstændigkarriere har jeg haft mellemmand på til at stå for den del. Så har jeg så sendt faktura til mellemmanden som har faktureret slutkunden.
Det er kun mit nuværende kundeforhold jeg har fundet selv.
-
-
@antoniovr @svuorela @jeppe det vil jeg undersøge nærmere, tak!