Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Kære alle -Vi tager tilløb til at lave en lille session med Linux på lidt ældre maskiner.

Kære alle -Vi tager tilløb til at lave en lille session med Linux på lidt ældre maskiner.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
34 Indlæg 12 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • boegh@expressional.socialB boegh@expressional.social

@mok0 @linuxikbh @otnie

Jeg læste forleden denne artikel hvori om Linux Mint:
    https://linuxiac.com/linux-mint-and-gnome-calendar-clash-resurfaces-months-later/

Jeg har aldrig brugt/prøvet Mint (tidl. Debian og nu på Kubuntu), så jeg kan ikke relatere til det, men det virker ikke helt uproblematisk.

mjj@mstdn.dkM This user is from outside of this forum
    mjj@mstdn.dk
    wrote sidst redigeret af

@boegh @mok0 @linuxikbh @otnie Det er jo en ret dyb metodisk diskussion.
    Den ansvarlige for Gnome Calendar vil gerne hurtigere frem, Mint bruger Ubuntus softwarepakker med links til GCs support, selv om GC ikke understøtter så gamle pakker.
    Der bliver peget enormt mange fingre - en telenovela om folk, der gerne vil bidrage til fællesskabet på hver deres måde, som ikke synkroniseres specielt godt.

1 Reply Last reply
    0

@mok0 @linuxikbh @otnie

https://linuxiac.com/linux-mint-and-gnome-calendar-clash-resurfaces-months-later/

Jeg har aldrig brugt/prøvet Mint (tidl. Debian og nu på Kubuntu), så jeg kan ikke relatere til det, men det virker ikke helt uproblematisk.

mok0@mastodon.onlineM This user is from outside of this forum
      mok0@mastodon.online
      wrote sidst redigeret af

@boegh @linuxikbh @otnie Det er totalt uproblematisk. Det handler om en Gnomeudvikler der er sur over Mint ikke har opgraderet kalenderappen som der i øvrigt har været nul problemer med i Mint. Gnomeudviklerne ligger i strid med stort set alle distroer, hvilket også er baggrunden for at System76 folkene besluttede at udvikle Cosmic desktop.

1 Reply Last reply
      0

@linuxikbh Det kommer an på hvad “lidt ældre maskiner” dækker over. I en kombination af hardware-genkendelse, lethed af installation og interface er Kubuntu mit bud på noget der er ret let tilgængeligt, og ikke helt skørt på dansk.

Jeg kører det på noget 10+ år gammelt hardware og det fungerer okay, men er i den mere ressourcekrævende ende af skalaen, tror jeg.

mjj@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

@boegh @linuxikbh Jeg har en lille stak, jeg ville afprøve - fra XP-maskiner over Windows 7/8 til 10. Rimeligt forskellige processorer, RAM og diske.
        Jeg har ingen problemer med at kunne trække en linje i sandet og sige "her går grænsen mellem godt brugt og gammelt... skidt".

boegh@expressional.socialB 1 Reply Last reply
        0
        • mjj@mstdn.dkM mjj@mstdn.dk

@svuorela @linuxikbh Det... havde jeg en mistanke om, at du måske ville bringe op i samtalen på et tidspunkt.
          Jeg må også medgive, at jeg er imponeret over dens ressourceforbrug nu til dags. Den har ligesom overhalet nogle af de tidligere letvægt-anbefalinger indenom

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
          folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
          folfdk@helvede.net
          wrote sidst redigeret af

@svuorela
          Men hvilken distribution?
          Det er vel det der bliver spurgt om?

Cc

@mjj @linuxikbh

svuorela@helvede.netS 1 Reply Last reply
          0

@boegh @linuxikbh Jeg har en lille stak, jeg ville afprøve - fra XP-maskiner over Windows 7/8 til 10. Rimeligt forskellige processorer, RAM og diske.
            Jeg har ingen problemer med at kunne trække en linje i sandet og sige "her går grænsen mellem godt brugt og gammelt... skidt".

boegh@expressional.socialB This user is from outside of this forum
            boegh@expressional.socialB This user is from outside of this forum
            boegh@expressional.social
            wrote sidst redigeret af

@mjj @linuxikbh Det ældste jeg aktuelt kører Kubuntu på er en ThinkPad X230 fra 2013-ish (som jeg købte brugt i 2020). Den er lidt længere tid om at starte op end den ThinkPad T490s jeg aktuelt skriver fra, men når først den kører, så er det okay. Jeg tror ikke der er så stor forskel på understøttelse af gammelt hardware på tværs af distributioner, men hvis der er, er min fornemmelse at Ubuntu-baserede og OpenSuse, er de distributioner, der har den bredeste understøttelse og de bedste funktioner til at genkende hardware.

En anden overvejelse som jeg tænker er god at have med, er modenheden af brugergrænsefladen på dansk. Nogle grænseflader er bedre end andre på det punkt.

mjj@mstdn.dkM 1 Reply Last reply
            0

@mjj @linuxikbh Det ældste jeg aktuelt kører Kubuntu på er en ThinkPad X230 fra 2013-ish (som jeg købte brugt i 2020). Den er lidt længere tid om at starte op end den ThinkPad T490s jeg aktuelt skriver fra, men når først den kører, så er det okay. Jeg tror ikke der er så stor forskel på understøttelse af gammelt hardware på tværs af distributioner, men hvis der er, er min fornemmelse at Ubuntu-baserede og OpenSuse, er de distributioner, der har den bredeste understøttelse og de bedste funktioner til at genkende hardware.

En anden overvejelse som jeg tænker er god at have med, er modenheden af brugergrænsefladen på dansk. Nogle grænseflader er bedre end andre på det punkt.

mjj@mstdn.dk
              wrote sidst redigeret af

@boegh @linuxikbh ThinkPads er under alle omstændigheder velunderstøttede. Jeg har en x240, en x260 og to modeller af X1 Carbon - de kører godt med det hele.
              Du har helt ret i, at graden og modenheden af oversættelserne er sin helt egen del af det.

1 Reply Last reply
              0
              • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@svuorela
                Men hvilken distribution?
                Det er vel det der bliver spurgt om?

Cc

@mjj @linuxikbh

svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
                svuorela@helvede.net
                wrote sidst redigeret af

@folfdk 'den du kender' - eller 'den dine primære supportere kender'
                uanset hvad distributionen er er softwarestakken cirka den samme. @mjj @linuxikbh

0

@mok0 @linuxikbh @otnie

mok0@mastodon.online
                  wrote sidst redigeret af

@boegh @linuxikbh @otnie Der er masser af YouTube videoer om Linux Mint, Chris Barnatt er en af de mere old-school but cool af slagsen:

https://youtu.be/_qZI6i21jB4

1 Reply Last reply
                  0
                  • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@folfdk 'den du kender' - eller 'den dine primære supportere kender'
                    uanset hvad distributionen er er softwarestakken cirka den samme. @mjj @linuxikbh

mjj@mstdn.dk
                    wrote sidst redigeret af

@svuorela @folfdk @linuxikbh Har du anbefalinger til den KDE-venlige browser?

0

@svuorela @folfdk @linuxikbh Har du anbefalinger til den KDE-venlige browser?

svuorela@helvede.net
                      wrote sidst redigeret af

@mjj @folfdk @linuxikbh nej. Der er forskellige qtwebengine-baserede browsere. (Chromium-baserede) - jeg anbefaler generelt at være firefoxbaseret.

0
                      • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@mjj @folfdk @linuxikbh nej. Der er forskellige qtwebengine-baserede browsere. (Chromium-baserede) - jeg anbefaler generelt at være firefoxbaseret.

mjj@mstdn.dk
                        wrote sidst redigeret af

@svuorela @folfdk @linuxikbh Tak - det var mit indtryk. Jeg skulle lige finde ud af, om noget fløj under radaren, når jeg mest er på den anden fløj...

pascal_dher@mstdn.dkP 1 Reply Last reply
                        0

@svuorela @folfdk @linuxikbh Tak - det var mit indtryk. Jeg skulle lige finde ud af, om noget fløj under radaren, når jeg mest er på den anden fløj...

pascal_dher@mstdn.dkP This user is from outside of this forum
                          pascal_dher@mstdn.dk
                          wrote sidst redigeret af

@mjj vær opmærksom på at du kan installere en browser extension som enabler meget kraftigere integration med KDE plasma (både firefox og chrome). F.eks. desktopsøgningen indrager din browserhistorik og åbne tabs. Jeg tror faktisk at plasma spørger dig om du vil installere extension når starter browseren (men er ikke helt sikker).
                          @svuorela @folfdk @linuxikbh

0
                          • pascal_dher@mstdn.dkP pascal_dher@mstdn.dk

@mjj vær opmærksom på at du kan installere en browser extension som enabler meget kraftigere integration med KDE plasma (både firefox og chrome). F.eks. desktopsøgningen indrager din browserhistorik og åbne tabs. Jeg tror faktisk at plasma spørger dig om du vil installere extension når starter browseren (men er ikke helt sikker).
                            @svuorela @folfdk @linuxikbh

svuorela@helvede.net
                            wrote sidst redigeret af

@Pascal_dher @mjj @folfdk @linuxikbh Jep. Kai Uwe har lavet https://community.kde.org/Plasma/Browser_Integration

1 Reply Last reply
                            0

@olegb @linuxikbh Ja - den var jeg lidt nysgerrig på - jeg har ikke prøvet den endnu.

olegb@mastodon.socialO This user is from outside of this forum
                              olegb@mastodon.socialO This user is from outside of this forum
                              olegb@mastodon.social
                              wrote sidst redigeret af

@mjj @linuxikbh Et mere fornuftigt svar : Jeg kan godt lide Cosmic fordi det er et nem, brugervenlig tiling DE. Jeg er ligeglad med distroen, men CachyOS er nem at installere, understøtter det hardware jeg benytter - uden problemer, benytter et fornuftigt moderne filsystem (btrfs) og har de pakker tilgængelige jeg ønsker at anvende. Så, min begrundelse er nok - for en doven bruger, der ikke gider at bruge meget tid på at "pille" og ændre var det, i det mindste for mig, et rigtigt godt valg.

1 Reply Last reply
                              0
                              • linuxikbh@mastodon.socialL linuxikbh@mastodon.social

Kære alle -
                                Vi tager tilløb til at lave en lille session med Linux på lidt ældre maskiner.
                                Hvad er jeres go-to-distribution til sådan nogle?
                                Spørgsmålet går på færdige pakker som Manjaro Xfce, for eksempel, ikke "hvad kan man bygge med Arch og scripts".
                                Det er næste trin 🙂

pascal_dher@mstdn.dk
                                wrote sidst redigeret af

@linuxikbh
                                Forbrugerrådet Tænk har testet Linux Mint hvor 70% vil anbefale det.
                                https://taenk.dk/test/privatlivsvenlige-digitale-vaerktoejer/open-source-er-til-dig-der-oensker

1 Reply Last reply
                                1
                                0
                                Svar
                                • Svar som emne
                                Login for at svare
                                • Ældste til nyeste
                                • Nyeste til ældste
                                • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.