Kære alle -Vi tager tilløb til at lave en lille session med Linux på lidt ældre maskiner.
-
Jeg læste forleden denne artikel hvori om Linux Mint:
https://linuxiac.com/linux-mint-and-gnome-calendar-clash-resurfaces-months-later/Jeg har aldrig brugt/prøvet Mint (tidl. Debian og nu på Kubuntu), så jeg kan ikke relatere til det, men det virker ikke helt uproblematisk.
@boegh @mok0 @linuxikbh @otnie Det er jo en ret dyb metodisk diskussion.
Den ansvarlige for Gnome Calendar vil gerne hurtigere frem, Mint bruger Ubuntus softwarepakker med links til GCs support, selv om GC ikke understøtter så gamle pakker.
Der bliver peget enormt mange fingre - en telenovela om folk, der gerne vil bidrage til fællesskabet på hver deres måde, som ikke synkroniseres specielt godt. -
https://linuxiac.com/linux-mint-and-gnome-calendar-clash-resurfaces-months-later/Jeg har aldrig brugt/prøvet Mint (tidl. Debian og nu på Kubuntu), så jeg kan ikke relatere til det, men det virker ikke helt uproblematisk.
@boegh @linuxikbh @otnie Det er totalt uproblematisk. Det handler om en Gnomeudvikler der er sur over Mint ikke har opgraderet kalenderappen som der i øvrigt har været nul problemer med i Mint. Gnomeudviklerne ligger i strid med stort set alle distroer, hvilket også er baggrunden for at System76 folkene besluttede at udvikle Cosmic desktop.
-
@linuxikbh Det kommer an på hvad “lidt ældre maskiner” dækker over. I en kombination af hardware-genkendelse, lethed af installation og interface er Kubuntu mit bud på noget der er ret let tilgængeligt, og ikke helt skørt på dansk.
Jeg kører det på noget 10+ år gammelt hardware og det fungerer okay, men er i den mere ressourcekrævende ende af skalaen, tror jeg.
@boegh @linuxikbh Jeg har en lille stak, jeg ville afprøve - fra XP-maskiner over Windows 7/8 til 10. Rimeligt forskellige processorer, RAM og diske.
Jeg har ingen problemer med at kunne trække en linje i sandet og sige "her går grænsen mellem godt brugt og gammelt... skidt". -
@svuorela @linuxikbh Det... havde jeg en mistanke om, at du måske ville bringe op i samtalen på et tidspunkt.
Jeg må også medgive, at jeg er imponeret over dens ressourceforbrug nu til dags. Den har ligesom overhalet nogle af de tidligere letvægt-anbefalinger indenom -
@boegh @linuxikbh Jeg har en lille stak, jeg ville afprøve - fra XP-maskiner over Windows 7/8 til 10. Rimeligt forskellige processorer, RAM og diske.
Jeg har ingen problemer med at kunne trække en linje i sandet og sige "her går grænsen mellem godt brugt og gammelt... skidt".@mjj @linuxikbh Det ældste jeg aktuelt kører Kubuntu på er en ThinkPad X230 fra 2013-ish (som jeg købte brugt i 2020). Den er lidt længere tid om at starte op end den ThinkPad T490s jeg aktuelt skriver fra, men når først den kører, så er det okay. Jeg tror ikke der er så stor forskel på understøttelse af gammelt hardware på tværs af distributioner, men hvis der er, er min fornemmelse at Ubuntu-baserede og OpenSuse, er de distributioner, der har den bredeste understøttelse og de bedste funktioner til at genkende hardware.
En anden overvejelse som jeg tænker er god at have med, er modenheden af brugergrænsefladen på dansk. Nogle grænseflader er bedre end andre på det punkt.
-
@mjj @linuxikbh Det ældste jeg aktuelt kører Kubuntu på er en ThinkPad X230 fra 2013-ish (som jeg købte brugt i 2020). Den er lidt længere tid om at starte op end den ThinkPad T490s jeg aktuelt skriver fra, men når først den kører, så er det okay. Jeg tror ikke der er så stor forskel på understøttelse af gammelt hardware på tværs af distributioner, men hvis der er, er min fornemmelse at Ubuntu-baserede og OpenSuse, er de distributioner, der har den bredeste understøttelse og de bedste funktioner til at genkende hardware.
En anden overvejelse som jeg tænker er god at have med, er modenheden af brugergrænsefladen på dansk. Nogle grænseflader er bedre end andre på det punkt.
@boegh @linuxikbh ThinkPads er under alle omstændigheder velunderstøttede. Jeg har en x240, en x260 og to modeller af X1 Carbon - de kører godt med det hele.
Du har helt ret i, at graden og modenheden af oversættelserne er sin helt egen del af det. -
@folfdk 'den du kender' - eller 'den dine primære supportere kender'
uanset hvad distributionen er er softwarestakken cirka den samme. @mjj @linuxikbh -
@boegh @linuxikbh @otnie Der er masser af YouTube videoer om Linux Mint, Chris Barnatt er en af de mere old-school but cool af slagsen:
-
@folfdk 'den du kender' - eller 'den dine primære supportere kender'
uanset hvad distributionen er er softwarestakken cirka den samme. @mjj @linuxikbh@svuorela @folfdk @linuxikbh Har du anbefalinger til den KDE-venlige browser?
-
@svuorela @folfdk @linuxikbh Har du anbefalinger til den KDE-venlige browser?
@mjj @folfdk @linuxikbh nej. Der er forskellige qtwebengine-baserede browsere. (Chromium-baserede) - jeg anbefaler generelt at være firefoxbaseret.
-
@mjj @folfdk @linuxikbh nej. Der er forskellige qtwebengine-baserede browsere. (Chromium-baserede) - jeg anbefaler generelt at være firefoxbaseret.
@svuorela @folfdk @linuxikbh Tak - det var mit indtryk. Jeg skulle lige finde ud af, om noget fløj under radaren, når jeg mest er på den anden fløj...
-
@svuorela @folfdk @linuxikbh Tak - det var mit indtryk. Jeg skulle lige finde ud af, om noget fløj under radaren, når jeg mest er på den anden fløj...
@mjj vær opmærksom på at du kan installere en browser extension som enabler meget kraftigere integration med KDE plasma (både firefox og chrome). F.eks. desktopsøgningen indrager din browserhistorik og åbne tabs. Jeg tror faktisk at plasma spørger dig om du vil installere extension når starter browseren (men er ikke helt sikker).
@svuorela @folfdk @linuxikbh -
@mjj vær opmærksom på at du kan installere en browser extension som enabler meget kraftigere integration med KDE plasma (både firefox og chrome). F.eks. desktopsøgningen indrager din browserhistorik og åbne tabs. Jeg tror faktisk at plasma spørger dig om du vil installere extension når starter browseren (men er ikke helt sikker).
@svuorela @folfdk @linuxikbh@Pascal_dher @mjj @folfdk @linuxikbh Jep. Kai Uwe har lavet https://community.kde.org/Plasma/Browser_Integration
-
@olegb @linuxikbh Ja - den var jeg lidt nysgerrig på - jeg har ikke prøvet den endnu.
@mjj @linuxikbh Et mere fornuftigt svar : Jeg kan godt lide Cosmic fordi det er et nem, brugervenlig tiling DE. Jeg er ligeglad med distroen, men CachyOS er nem at installere, understøtter det hardware jeg benytter - uden problemer, benytter et fornuftigt moderne filsystem (btrfs) og har de pakker tilgængelige jeg ønsker at anvende. Så, min begrundelse er nok - for en doven bruger, der ikke gider at bruge meget tid på at "pille" og ændre var det, i det mindste for mig, et rigtigt godt valg.
-
Kære alle -
Vi tager tilløb til at lave en lille session med Linux på lidt ældre maskiner.
Hvad er jeres go-to-distribution til sådan nogle?
Spørgsmålet går på færdige pakker som Manjaro Xfce, for eksempel, ikke "hvad kan man bygge med Arch og scripts".
Det er næste trin
@linuxikbh
Forbrugerrådet Tænk har testet Linux Mint hvor 70% vil anbefale det.
https://taenk.dk/test/privatlivsvenlige-digitale-vaerktoejer/open-source-er-til-dig-der-oensker