Hjalp pensioneret nabo med IT i går aftes.
-
Velmenende børnebørn har installeret PC for hende, så det tilkommer ikke mig at gå ind og ændre for meget. Men altså, basale koncepter som drev i "skyen" smadrer tilsyneladende fuldstændigt velkendte metaforer for adgang til filer.
Hendes eget alternativ til den ny PC? iPad. 95% af os her på Mastodon griner over, hvor ubrugeligt den er til *rigtigt* arbejde, men for min søde nabo, not so much.
@tokeriis jeg overvejer seriøst at genindføre edb-kørekortet, og de første der skal tage det er dem der tror de kan bruge en computer. Og her snakker vi ikke pensionister eller såkaldt ældre mennesker. De har nemlig ofte respekt for hvor vigtigt det er at lære at bruge værktøj korrekt.
-
Hjalp pensioneret nabo med IT i går aftes. Hun meddelte, at hun nu overvejede helt at stoppe med at bruge sin computer, efter at have fået en ny stationær med Windows 10 og OneDrive, fordi den gamle bærbare var blevet sløv. Jeg fik hjulpet hende med at finde filen med referatet og få den sendt. Men jeg må jo give hende lidt ret; letgennemskueligt var det ikke. Jeg er ret sikker på, at hun ville have haft mere gavn af at få installeret Linux og LibreOffice på den gamle laptop.
@tokeriis OneDrive/MS Account er virkelig et skridt baglæns - hele tankegangen er forkert (i min verden).
For private er forvirringen total i forhold til hvad der er hvor.
Og det giver slet ikke mening for et firma, fordi du så har et share per medarbejder, hvor ting kan blive offentlige (fordi man liiiige skal...). Held og lykke til admin at holde styr på at der ikke er nogen medarbejdere der ved et uheld får delt "cpr.csv" til alle, fordi de ikke lige havde den rigtige email adresse.
-
Velmenende børnebørn har installeret PC for hende, så det tilkommer ikke mig at gå ind og ændre for meget. Men altså, basale koncepter som drev i "skyen" smadrer tilsyneladende fuldstændigt velkendte metaforer for adgang til filer.
Hendes eget alternativ til den ny PC? iPad. 95% af os her på Mastodon griner over, hvor ubrugeligt den er til *rigtigt* arbejde, men for min søde nabo, not so much.
@tokeriis Jeg har lovet min far at komme forbi og opgradere til noget LInux inden support for win10 løber ud.
Men tror vi er ret enige om ikke at stoppe det ned i halsen på folk
.
-
@tokeriis iPad har en browser, Wireguard, Signal og SSH klienter. Det virker som en fin løsning til de fleste hackere.
-
@tokeriis min mor bruger iPad og iPhone til alt. Ditto svigerforældrene.
-
@tokeriis det er blevet utroligt ulogisk og jeg er stadigvæk forvirret efter otte måneder med office standard opsætning på min arbejds pc. Det er fuldstændigt skrald. Og jeg er it uddannet eks-udvikler
-
@tokeriis jeg overvejer seriøst at genindføre edb-kørekortet, og de første der skal tage det er dem der tror de kan bruge en computer. Og her snakker vi ikke pensionister eller såkaldt ældre mennesker. De har nemlig ofte respekt for hvor vigtigt det er at lære at bruge værktøj korrekt.
@mikkelricky Det er en god pointe
-
@tokeriis det er blevet utroligt ulogisk og jeg er stadigvæk forvirret efter otte måneder med office standard opsætning på min arbejds pc. Det er fuldstændigt skrald. Og jeg er it uddannet eks-udvikler
@for Jeg lever heldigvis i en afsondret verden med min private computer, en Mac, hvor jeg selv kan bestemme, hvad jeg bruger.
-
@tokeriis IMHO er iPad den rigtige løsning til mange mennesker. Der er for meget bøvl med at drifte en pc, for de fleste.
-
@tokeriis IMHO er iPad den rigtige løsning til mange mennesker. Der er for meget bøvl med at drifte en pc, for de fleste.
@johnrohde Det giver god mening.