"Hannah Arendt havde fået sin cigaret galt i halsen, hvis hun så universitets håndtering af AI" - studerende skriver herligt kritisk om knæfaldet for AI på uddannelserne.
-
For de stærke studerende er LLM-baserede AI'er bare endnu et redskab. For den studerende, der ikke er så akademisk stærk, eller som har tidnød, eller bare prioriterer andet i sit liv, er det fristende at lave et shortcut for egen læring, og få hjælp uden at lære noget, det som var formålet med uddannelsen. Og det er svært at kvalitetssikre: Det er ikke altid let som underviser (og eksaminator/censor) at afgøre, endsige bevise, om studerende følger disse spilleregler.
/3
@tokeriis ærligt, jeg havde brugt røven ud af bukserne på AI hvis det havde fandtes da jeg var studerende.
Det her pøllede pensum, som det endnu en gang er lykkes for min lærer at finde den kedeligste mulige vinkel på og som jeg nu skal skrive 20 sider om og bagefter vil glemme alt om?
Boom, færdig, jeg kan bruge min tid på noget fornuftigt. Sådan tror jeg bestemt at 20etellerandet Ulf havde tænkt. Men der er også udiagnosticeret ADHD at tage højde for.
-
@tokeriis ærligt, jeg havde brugt røven ud af bukserne på AI hvis det havde fandtes da jeg var studerende.
Det her pøllede pensum, som det endnu en gang er lykkes for min lærer at finde den kedeligste mulige vinkel på og som jeg nu skal skrive 20 sider om og bagefter vil glemme alt om?
Boom, færdig, jeg kan bruge min tid på noget fornuftigt. Sådan tror jeg bestemt at 20etellerandet Ulf havde tænkt. Men der er også udiagnosticeret ADHD at tage højde for.
@tokeriis havde det været godt for mig? Næ. Jeg havde ikke lært at studere, men det lærte jeg på den anden side alligevel ikke.
Men fuck, det må være hårdt at være underviser nu.
-
@michammel Især inden for humaniora og samfundsfag har skriftlighed været helt afgørende før, og der har derfor været mange skriftlige opgaver traditionelt set. Udover at det rykker ved balancen til fordel for de ekstroverte, så er det reelt også et domænetab.
@tokeriis absolut. Domænetabet er også i alle mulige andre fag.
Datamatikere (fx) kan fremover slippe for at skulle formulere sig på skrift, hvad kommende brugere vil komme til at opleve. -
@tokeriis havde det været godt for mig? Næ. Jeg havde ikke lært at studere, men det lærte jeg på den anden side alligevel ikke.
Men fuck, det må være hårdt at være underviser nu.
@infonauten @tokeriis det kan måske vise sig at blive mere interessant at undervise fremover, da “automatiseringen” af det faglige, kan betyde at vi kommer til at arbejde med hvordan man lærer faget og hvad der er vigtigt for mennesker. På den måde bliver alle fag en slags humaniora. Sådan tænker jeg de par minutter om dagen jeg er optimistisk.
Vi risikerer også at “uddannelse for diplomet” bliver langt mere udbredt.
-
@infonauten @tokeriis det kan måske vise sig at blive mere interessant at undervise fremover, da “automatiseringen” af det faglige, kan betyde at vi kommer til at arbejde med hvordan man lærer faget og hvad der er vigtigt for mennesker. På den måde bliver alle fag en slags humaniora. Sådan tænker jeg de par minutter om dagen jeg er optimistisk.
Vi risikerer også at “uddannelse for diplomet” bliver langt mere udbredt.
@michammel @tokeriis arbejde med hvordan man lærer faget og hvad der er vigtigt tror jeg havde gjort en forskel for mig. Måske.
-
@infonauten Jeg tror lidt jeg var i samme situation, men jeg tror at der var mange af mine overspringshandlinger der på en eller anden måde var studienære.
Måske var det en lille detalje i de 20 side jeg kunne nørde helt vildt i en periode, måske var det en løsrevet kommentar om en alternativ metode jeg pludselig kunne få lov til at opdage selv uden at skulle høre på underviseren.
-
@michammel @tokeriis arbejde med hvordan man lærer faget og hvad der er vigtigt tror jeg havde gjort en forskel for mig. Måske.
@infonauten @tokeriis typisk er det jo der, de sociale forskelle bliver udlignet, og der hvor potentialet i at være menneske, og kreativ, størst
-
@infonauten @tokeriis den beskrivelse er lige netop derfor jeg er glad for det problemorienterede projektarbejde på AAU. Jeg håber og tror at det forpligter og motiverer studerende på en anden måde end den underviservalgte 10 siders opgave
-
@infonauten @tokeriis den beskrivelse er lige netop derfor jeg er glad for det problemorienterede projektarbejde på AAU. Jeg håber og tror at det forpligter og motiverer studerende på en anden måde end den underviservalgte 10 siders opgave
@tryberg @infonauten Jeg forstår udmærket 20-årige Ulf med 1000 andre ting i hovedet. Den type opgave, du beskriver @infonauten, har jeg kun selv haft i brug på 1. semester, med fokus på at lære studerende skrivehåndværket, alle andre opgaver har studerende selv skulle lave problemformulering, metodevalg, osv. på.
-
@infonauten Jeg tror lidt jeg var i samme situation, men jeg tror at der var mange af mine overspringshandlinger der på en eller anden måde var studienære.
Måske var det en lille detalje i de 20 side jeg kunne nørde helt vildt i en periode, måske var det en løsrevet kommentar om en alternativ metode jeg pludselig kunne få lov til at opdage selv uden at skulle høre på underviseren.
@pmakholm @infonauten I min tid var det også lettere at lave alt muligt andet ved siden af de opgaver, man blev stillet af underviseren. Mit største udbytte af studiet var fra selvorganiseret studiegruppe. Jeg blev forsinket 4 år pga. tid til at lave studenterblad, studenterradio, fester, kærester, fredagsbarer, studenterråd, læsekredse, og alt muligt – ting som nutidens studerende bare ikke kan tillade sig. Men jeg havde virkelig brug for tid til at lære at studere som "mælkebøttebarn".
-
@infonauten @tokeriis Din pointe er vel at pensum var spild af tid og du derfor ville springe det over med en LLM? Det er en fair holdning at have fra en studerende (som alligevel laver det, og lærer at skrive 20 sider om noget der ikke er interessant), men det er en dybt problematisk holdning fra underviseren.
Hvis jeg bare skal springe den svære del over, der tvinger mig til at lære noget, hvorfor gør vi så noget som helst af det her? Underviserens mål er ikke at skynde sig igennem et ligegyldigt pensum, men på den mest effektive måde at lære eleverne det. Når læreren så opfordrer til genveje, der forhindrer læring, så har nogen misforstået noget.
-
@infonauten @tokeriis Din pointe er vel at pensum var spild af tid og du derfor ville springe det over med en LLM? Det er en fair holdning at have fra en studerende (som alligevel laver det, og lærer at skrive 20 sider om noget der ikke er interessant), men det er en dybt problematisk holdning fra underviseren.
Hvis jeg bare skal springe den svære del over, der tvinger mig til at lære noget, hvorfor gør vi så noget som helst af det her? Underviserens mål er ikke at skynde sig igennem et ligegyldigt pensum, men på den mest effektive måde at lære eleverne det. Når læreren så opfordrer til genveje, der forhindrer læring, så har nogen misforstået noget.
@Gjoel @infonauten Lige præcis – underviserens første mål er at sikre læring. Men brugen af AI i undervisningen ligger heller ikke kun isoleret i, hvad læreren gør i undervisningsrummet; det handler også om, hvilke krav der stilles til den studerende, fx overdrevet eksamensfokus og pres for hurtig gennemførsel, og hvilke ressourcer der er sat af til vejledning (for få!), for at nævne nogle få faktorer, der fører til, at AI ses som en attraktiv genvej for elever og lærere.