Hvem fik den ide at udforme hånd- og køkkenvaske med firkantet flad bund?
-
Hvem fik den ide at udforme hånd- og køkkenvaske med firkantet flad bund? Mennesker der aldrig har skullet gøre sådan en ren for havregryn, tandpastaspyt og kaffegrums? Mennesker med utroligt god tid? “AI-designere”?
-
Hvem fik den ide at udforme hånd- og køkkenvaske med firkantet flad bund? Mennesker der aldrig har skullet gøre sådan en ren for havregryn, tandpastaspyt og kaffegrums? Mennesker med utroligt god tid? “AI-designere”?
@tokeriis Toke, min ven. Lige mine ord!
-
@tokeriis Jeg synes helt sikkert, vi skal skyde skylden retroaktivt på "AI"-design

Men jeg tror det er noget så lavpandet praktisk som at vaskene fra fabrikken er lavet nogenlunde firkantede for at gøre dem lettere at stable og pakke. Se også Barks' historie om de firkantede æg...
-
@tokeriis Jeg synes helt sikkert, vi skal skyde skylden retroaktivt på "AI"-design

Men jeg tror det er noget så lavpandet praktisk som at vaskene fra fabrikken er lavet nogenlunde firkantede for at gøre dem lettere at stable og pakke. Se også Barks' historie om de firkantede æg...
@fanden Carl Barks historier rummer utrolig visdom. Har netop læst historien om platismen, som er lige så gylden.
Men altså, vi burde vende tilbage til superellipsen, eller hvad standarden var før. Vand cirkulerer nu engang bedst uden hjørner.
-

@tokeriis Apropos tegneserier, så har jeg ofte spekuleret på, hvorfor (vestlige) tegneseriepaneler traditionelt set er rektangulære. Jeg gætter på at de forholder sig isomorfisk til sideformatet, og så er vi tilbage ved massefremstilling og -logistik

-
@tokeriis
Det kunne godt være Kurt Thorsens far:
https://da.wikipedia.org/wiki/G.A.L._ThorsenEller rettere hans ansatte:
https://ingeniordebat.dk/index.php?topic=1575.0 -
@tokeriis Apropos tegneserier, så har jeg ofte spekuleret på, hvorfor (vestlige) tegneseriepaneler traditionelt set er rektangulære. Jeg gætter på at de forholder sig isomorfisk til sideformatet, og så er vi tilbage ved massefremstilling og -logistik

@fanden tegneserier er måske forbundet til udbredelsen af billige massemedier, aka aviser, hvor eksistensen af firkantede tekstrubrikker i forvejen gjorde firkanten oplagt?
-
@tokeriis
Det kunne godt være Kurt Thorsens far:
https://da.wikipedia.org/wiki/G.A.L._ThorsenEller rettere hans ansatte:
https://ingeniordebat.dk/index.php?topic=1575.0@notsoloud Jo jo, men stålvaskene var for ikke længe siden altid rundede i hjørnerne, så skidtet ikke kun blev opslæmmet i hjørnerne, fremfor i midten af vasken.
-
@fanden tegneserier er måske forbundet til udbredelsen af billige massemedier, aka aviser, hvor eksistensen af firkantede tekstrubrikker i forvejen gjorde firkanten oplagt?
@tokeriis Jo, delvist. De moderne, firkantede avisstriber (som kan omarrangeres til kvadrater) er 100% underlagt det produktionskrav.
Men de tidlige amerikanske avistegneserier var jo egentlig resultat af et relativt dyrt nybrud i trykteknik, og fik efterhånden egne farvesektioner (the funny pages) i søndagsudgaverne.
Allertidligst var de måske associeret med tabloiderne — Yellow Kid, yellow press — men f eks Little Nemo in Slumberland var absolut ikke billig at trykke.
-
@tokeriis Jeg elsker min firkantede køkkenvask, der er stor nok til jeg kan vaske bageplader og bradepander af i den uden at få vand udover det hele... Siger det bare!
-
@tokeriis Jeg elsker min firkantede køkkenvask, der er stor nok til jeg kan vaske bageplader og bradepander af i den uden at få vand udover det hele... Siger det bare!
@SorenMRiis Jeg synes heller ikke den skal være rund, men rundet i hjørnerne, jeg kan fint vaske bradepander af i min rundede. Det jeg harcellerer over er den helt firkantede vask, hvor skidt opslæmmes i hjørnerne. Særligt kombineret med armaturer, fx i badeværelsesvaske, hvor man ikke har bevægeligt vandhanehovede.