Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Så har jeg endelig modtaget min Sailfish mobiltelefon, som kører Linux og Android apps i simulator-sandbox.

Så har jeg endelig modtaget min Sailfish mobiltelefon, som kører Linux og Android apps i simulator-sandbox.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
sailfishlinuxmobiltelefon
41 Indlæg 11 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • mjack@mastodon.bsd.cafeM mjack@mastodon.bsd.cafe

@HansVL @tbhdk

Jeg er batch 1 (sikkert som Thomas), og har lige fået besked om at Bring ved at pakken er på vej, men ikke noget mere konkret.

tbhdk@social.data.coopT This user is from outside of this forum
    tbhdk@social.data.coop
    wrote sidst redigeret af

@mjack @HansVL Præcis. Jeg var også i Batch 1. Brings track & Trace fortalt mig at de ikke havde modtaget emnet fra afsender lige indtil jeg fik en SMS om at jeg kunne hente den i pakkeshoppen.

1 Reply Last reply
    0
    • munin@mastoart.socialM munin@mastoart.social

@tbhdk Fungerer Sailfish OS med Linux apps, som ikke specifikt er udviklet til Sailfish? Kan man f.eks. bruge appimages eller installere flatpaks?

tbhdk@social.data.coop
      wrote sidst redigeret af

@munin Jeg har ikke forsøgt at installere ikke-Sailfish app på den, men det er muligt at åbne en terminal. Jeg installerede Sailtrix, som er en Matrix klient til Sailfish/Linux, men den virkede bestemt ikke godt. Ikke pga. Sailfish, men pga. manglende udvikling.

SailfishOS App Compatibility (Android apps til Sailfish) 📰 https://sailfishos.app/

OpenRepos (Sailfish/Linux apps) 📰 https://openrepos.net/

munin@mastoart.socialM 1 Reply Last reply
      0
      • tbhdk@social.data.coopT tbhdk@social.data.coop

Lyd fra apps (Android, DR Lyd) virker fint til den indbyggede højtaler. Lyd fra apps (Android) til headset via bluetooth virker ikke endnu. Forsøgte med Beat Flex. Headset forbinder fint til telefon, men får ikke forbindelse videre til appen og dermed ikke lyden fra den. Gætter på at der arbejdes på den del eller også er der allerede et fix.

tbhdk@social.data.coop
        wrote sidst redigeret af

https://social.data.coop/@tbhdk/117065587072588190

tbhdk@social.data.coopT 1 Reply Last reply
        0

https://social.data.coop/@tbhdk/117065587072588190

tbhdk@social.data.coop
          wrote sidst redigeret af

https://social.data.coop/@tbhdk/117062159127198151

0

@munin Jeg har ikke forsøgt at installere ikke-Sailfish app på den, men det er muligt at åbne en terminal. Jeg installerede Sailtrix, som er en Matrix klient til Sailfish/Linux, men den virkede bestemt ikke godt. Ikke pga. Sailfish, men pga. manglende udvikling.

SailfishOS App Compatibility (Android apps til Sailfish) 📰 https://sailfishos.app/

OpenRepos (Sailfish/Linux apps) 📰 https://openrepos.net/

munin@mastoart.socialM This user is from outside of this forum
            munin@mastoart.social
            wrote sidst redigeret af

@tbhdk Fair nok. Det bliver spændende at se, hvordan mobile Linux udvikler sig.

KDE, Phosh, Postmarket OS og Ubuntu Touch gør et stort stykke arbejde med mobile Linux, så det ville være skønt, hvis det også kunne arbejde sammen.

Glæder mig til at høre mere om din brug af Sailfish OS.

1 Reply Last reply
            0

@tbhdk Fungerer Sailfish OS med Linux apps, som ikke specifikt er udviklet til Sailfish? Kan man f.eks. bruge appimages eller installere flatpaks?

svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
              svuorela@helvede.netS This user is from outside of this forum
              svuorela@helvede.net
              wrote sidst redigeret af

@munin jeg ville.undres hvis flatpak var integreret. Flatpak var ikke en gang opfundet da jolla startede. Og de flewte flatpak apps er vist stadig desktop apps - og de ville se rædderlige ud. Siger jeg som sailfishbruger siden starten @tbhdk

munin@mastoart.socialM 1 Reply Last reply
              0

https://social.data.coop/@tbhdk/117062159127198151

tbhdk@social.data.coop
                wrote sidst redigeret af

Ved helt nedlukning, sluk: hold power knap inde længe og så "Farvel" på skærmen, og tænd igen, så bliver man først bedt om at dekryptere disk med pinkode og dernæst om at låse skærmen op med pinkode. Præcis ligesom en Linux laptop med fuld disk kryptering. Nu føles det som at komme hjem med den telefon.

0
                • mjack@mastodon.bsd.cafeM mjack@mastodon.bsd.cafe

@tbhdk

Hvordan er sprog-understøttelse? Jeg bruger helst engelsk som systemsprog (bedre til fejlsøgning), men vil gerne have dansk tastatur og stavekontrol.

tbhdk@social.data.coop
                  wrote sidst redigeret af

@mjack Jeg har sat mit system sprog til DK. Skærmtastaturet er fuld dansk med ÆØÅ æøå og ellers velfungerende. Et langt tryk på mellemrum og det skifter til ENG. Et langt tryk mere og det skifter tilbage til DK. Skiftet huskes af systemet også ved skift til en anden app med indtastnings muligheder. Stavekontrollen består af ord forslag øverst på tastaturet. Fx hvis der tastes "je", så foreslås "jeg" og flere andre muligheder.

mjack@mastodon.bsd.cafeM 1 Reply Last reply
                  0

Ved helt nedlukning, sluk: hold power knap inde længe og så "Farvel" på skærmen, og tænd igen, så bliver man først bedt om at dekryptere disk med pinkode og dernæst om at låse skærmen op med pinkode. Præcis ligesom en Linux laptop med fuld disk kryptering. Nu føles det som at komme hjem med den telefon.

tbhdk@social.data.coop
                    wrote sidst redigeret af

https://social.data.coop/@tbhdk/117066150201840484

0
                    • svuorela@helvede.netS svuorela@helvede.net

@munin jeg ville.undres hvis flatpak var integreret. Flatpak var ikke en gang opfundet da jolla startede. Og de flewte flatpak apps er vist stadig desktop apps - og de ville se rædderlige ud. Siger jeg som sailfishbruger siden starten @tbhdk

munin@mastoart.social
                      wrote sidst redigeret af

@svuorela @tbhdk Klart det med at være designet til desktops ville skabe problemer visuelt. Jeg har selv en OnePlus 6 som jeg har Postmarket med KDE på. Nogle apps, f.eks. Tokodon (Mastodon client) lader til at være designet til både mobil og desktop, det fungerer i hvert fald (for det meste) helt fint på begge. Samtidig er Thunderbird næsten ubrugelig, da man ikke kan se forskeliige menuer.

0

@mjack Jeg har sat mit system sprog til DK. Skærmtastaturet er fuld dansk med ÆØÅ æøå og ellers velfungerende. Et langt tryk på mellemrum og det skifter til ENG. Et langt tryk mere og det skifter tilbage til DK. Skiftet huskes af systemet også ved skift til en anden app med indtastnings muligheder. Stavekontrollen består af ord forslag øverst på tastaturet. Fx hvis der tastes "je", så foreslås "jeg" og flere andre muligheder.

mjack@mastodon.bsd.cafeM This user is from outside of this forum
                        mjack@mastodon.bsd.cafeM This user is from outside of this forum
                        mjack@mastodon.bsd.cafe
                        wrote sidst redigeret af

@tbhdk

Det lyder overkommeligt, tak!

1 Reply Last reply
                        0

@svuorela @tbhdk Klart det med at være designet til desktops ville skabe problemer visuelt. Jeg har selv en OnePlus 6 som jeg har Postmarket med KDE på. Nogle apps, f.eks. Tokodon (Mastodon client) lader til at være designet til både mobil og desktop, det fungerer i hvert fald (for det meste) helt fint på begge. Samtidig er Thunderbird næsten ubrugelig, da man ikke kan se forskeliige menuer.

tbhdk@social.data.coop
                          wrote sidst redigeret af

@munin @svuorela Måske kunne PWA være en løsning, hvis de forskellige tjenester designe dem. Det ville som jeg læser det blot kræve en installeret browser og en mulighed for at gemme link på hjemmeskærmen og et gemt log ind til den enkelte tjeneste.

📰 https://webko.dk/progressive-web-applications/

munin@mastoart.socialM pascal_dher@mstdn.dkP 2 Replies Last reply
                          1
                          0

@munin @svuorela Måske kunne PWA være en løsning, hvis de forskellige tjenester designe dem. Det ville som jeg læser det blot kræve en installeret browser og en mulighed for at gemme link på hjemmeskærmen og et gemt log ind til den enkelte tjeneste.

munin@mastoart.social
                            wrote sidst redigeret af

@tbhdk @svuorela Tror måske lige jeg har brugt det på min KDE Plasma Bigscreen til at få DR TV på! Lyder som en interessant ide, men, uden at vide noget om det, måske ikke en særlig fleksibel løsning for udviklere?

1 Reply Last reply
                            0
                            • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic

Lyd fra apps (Android, DR Lyd) virker fint til den indbyggede højtaler. Lyd fra apps (Android) til headset via bluetooth virker ikke endnu. Forsøgte med Beat Flex. Headset forbinder fint til telefon, men får ikke forbindelse videre til appen og dermed ikke lyden fra den. Gætter på at der arbejdes på den del eller også er der allerede et fix.

pascal_dher@mstdn.dkP This user is from outside of this forum
                              pascal_dher@mstdn.dk
                              wrote sidst redigeret af

@tbhdk interessant. Virker det hvis du bare går direkte på dr.dk/lyd ?
                              Det er ikke en PWA men lader til at fungere fint selvom bruger-interfacet virker lidt mere disconnected end i appen. Det er samme moduler men ikke med helt samme overblik.
                              Fordelen er at jeg kan tilføje en genvej på hjemmeskærmen som tager mig direkte til Radioavisen 😀

1 Reply Last reply
                              0

pascal_dher@mstdn.dk
                                wrote sidst redigeret af

@tbhdk
                                PWA er så oplagt. Web'en kan køre alle steder og og skal ofte understøttes alligevel så det er primært en pakketerings-øvelse.
                                Jeg bruger i det hele taget mange services via web. E.g. Mastodon, Youtube.
                                @munin @svuorela

1 Reply Last reply
                                0

https://social.data.coop/@tbhdk/117066150201840484

tbhdk@social.data.coop
                                  wrote sidst redigeret af

[CoMaps med OSM på farten: Ikke optimalt. Den starter ud med en position ca. 300 m fra reel position og en nøjagtighed på ca. 200 m. Positionen opdateres kun med 5-10 minutters interval, så kørsel i fx bus kan ikke følges i realtime på kort i CoMaps. Læste et eller andet sted at Sailfish vil bygge deres egen kort app til Linux delen af Sailfish. Det giver pludselig meget mere mening. Linux appen vil kunne hente realtime informationer fra GPS'en. Dette udelukke så desværre også Rejsekort appen.]

je5perl@eupolicy.socialJ 1 Reply Last reply
                                  1
                                  0

Så har jeg endelig modtaget min Sailfish mobiltelefon, som kører Linux og Android apps i simulator-sandbox. Det spiller bare. Under opsætningen blev jeg spurgt om jeg ville bruge Android apps og der var sat et flueben ved Android AppSupport. I bunden kunne jeg så tilføje et flueben ved Aurora Store og F-Droid, hvilket jeg gjorde. Derefter kunne jeg installere Android apps og bruge dem, da jeg lige var blevet fortrolig med at navigere i Sailfish brugerflade. #sailfish #linux #mobiltelefon

trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                                    trezzer@social.linux.pizzaT This user is from outside of this forum
                                    trezzer@social.linux.pizza
                                    wrote sidst redigeret af

@tbhdk Hvad har de smidt på som default browser?

0

[CoMaps med OSM på farten: Ikke optimalt. Den starter ud med en position ca. 300 m fra reel position og en nøjagtighed på ca. 200 m. Positionen opdateres kun med 5-10 minutters interval, så kørsel i fx bus kan ikke følges i realtime på kort i CoMaps. Læste et eller andet sted at Sailfish vil bygge deres egen kort app til Linux delen af Sailfish. Det giver pludselig meget mere mening. Linux appen vil kunne hente realtime informationer fra GPS'en. Dette udelukke så desværre også Rejsekort appen.]

je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
                                      je5perl@eupolicy.socialJ This user is from outside of this forum
                                      je5perl@eupolicy.social
                                      wrote sidst redigeret af

@tbhdk Fungerer lokationstjenesten bedre i andre apps? Umiddelbart lyder det som en dårlig GNSS (GPS) chip. Eller dårlige forhold? Ideelt set skal der være line of sight til GNSS satellitterne (urealistisk i en by med høje bygninger).

0
                                      • trezzer@social.linux.pizzaT trezzer@social.linux.pizza

@tbhdk Jeg er spændt på at høre hvordan du oplever batterilevetiden i dagligdagen.

tbhdk@social.data.coop
                                        wrote sidst redigeret af

@trezzer Som udgangspunkt oplader den kun til 90%, fordi "Lademodus" er sat til "Benyt grænseværdi". Den har jeg dog ændret til "Normal" for at komme op på 100%. Med et aktivt SIM kort, tilsluttet WiFi og to aktiv chat apps uden brug fra brugerfladen, så er den gået fra 100% til 77% på 3 døgn. Den bruger dog en del mere og hurtigere ved brug. Også fordi jeg godt kan lide meget lys på skærmen. Dens ladetid er ligesom min Fairphone 4 med /e/OS og Samsung Galaxy A25-5G med standard Android.

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • je5perl@eupolicy.socialJ je5perl@eupolicy.social

@tbhdk Fungerer lokationstjenesten bedre i andre apps? Umiddelbart lyder det som en dårlig GNSS (GPS) chip. Eller dårlige forhold? Ideelt set skal der være line of sight til GNSS satellitterne (urealistisk i en by med høje bygninger).

tbhdk@social.data.coop
                                          wrote sidst redigeret af

@je5perl Jeg tror det er mere jordnært. Jeg tjekkede lige "Lokation" i "Indstillinger". Den er sat til "Strømsparetilstand" i stedet for "Kun enhed tilstand " med brug af GPS. Det tester jeg lige på hjemvejen og opdatere toot om CoMaps og GPS, hvis det ændre funktionen.

je5perl@eupolicy.socialJ 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.