Største rejsehack: Købe togbilletter i god tid.
-
Det er super fedt at rejse med tog, særligt også nattog, men det er desværre ofte stadig ret dyrt, og kan godt være et helvede at finde rundt i. Men ja, helt sikkert man burde promovere det noget mere!
@astaeli Jeg er overrasket over, hvor billigt det tit er, hvis man bruger nævnte rejsehack. Er der en bestemt destination du synes det er ret dyrt at komme til med nattog og et helvede at finde rundt i?
-
jeg har fået anbefalet denne side fyldt med tog-tips https://www.seat61.com/index.html ligner den godt ku gøre det bare en smule nemmere at navigere i
@dj_brevet Det er ren cheat-codes
-
@malte Konen og jeg kørte med tog til Strassburg sidste år, det var et helvede på vej sydover, men fungerede fint hjemad.
Et par relevant links I øvrigt:
https://www.chuuchuu.com
https://www.seat61.com@johnrohde Et helvede! Det lyder helt forfærdeligt. Blev I forsinkede?
-
@IbenChristiane Jeg må sige, det er overraskende ofte, hvis man bruger nævnte rejsehack. Er der en bestemt destination du tænker over, som er dyr og besværlig at komme til?
@malte jeg skulle fra Randers til Prag i foråret, det krævede *mange* skift undervejs. Ligesådan når vi skal til og fra Berlin. Det kan gøres til under 1000,- kroner, og jeg kan lide rejseformen, men decideret nemt er det ikke altid. Næste mål er Bruxelles; fire skift, og hvert skift tager tid + er en sårbarhed ift rejseplanen. Jeg elsker og vælger helst at køre tog, det er bare stadig meget nemmere med fly.
-
@johnrohde Et helvede! Det lyder helt forfærdeligt. Blev I forsinkede?
@malte Vi overnattede i Flensborg for at undgå overraskelser, MEN turen fra Flensborg til Hamborg gik helt i fisk og vi endte med at komme på et tog 2 timer senere end planlagt i Hamborg. Dvs. ingen pladsbilletter fra Hamborg til Strassburg. DB kunne ikke hjælpe.
Da vi endelig nåede frem sprang sikringerne på værelset efter få minutter. Hotels.com fik fat i udlejer og han fik en elektriker ud, MIDT I EN FRANSK/ITALIENSK LANDSKAMP !!!
Det tog et par dage før jeg kom ned på jorden igen. -
Største rejsehack: Købe togbilletter i god tid. Helt lykkelig over at kunne komme til Zagreb med nattog for €110 inkl pladsbillet i dagtimerne og min egen seng fra Stuttgart til Zagreb. Tager afsted om morgenen fra Kbh og vågner op i Zagreb næste formiddag. Jeg kan læse og arbejde hele vejen. Personalet reder min seng. Får endda serveret morgenmad. Hvad sker der? Der burde være tacky reklamer for det eller smarte influencere alle vegne.
@malte Tak for tippet. Det er ser superfedt ud.
Hvilken side køber du billetterne fra?
-
@malte jeg skulle fra Randers til Prag i foråret, det krævede *mange* skift undervejs. Ligesådan når vi skal til og fra Berlin. Det kan gøres til under 1000,- kroner, og jeg kan lide rejseformen, men decideret nemt er det ikke altid. Næste mål er Bruxelles; fire skift, og hvert skift tager tid + er en sårbarhed ift rejseplanen. Jeg elsker og vælger helst at køre tog, det er bare stadig meget nemmere med fly.
@IbenChristiane Hvilken rute tog du til Prag? Der går direkte toge fra Hamborg. Så du burde kunne komme dertil med kun 3 skift i Kolding-Hamborg-Berlin, afgang fra Randers om morgenen og fremme i Prag 21:23. København-Prag starter på €38 hvis du bruger rejsehack nr. 1.
-
@IbenChristiane København-Bruxelles tager jeg 1-2 gange om året. Lægger du passende skiftetider ind? Jeg elsker at det er muligt at komme til BRX lige ved aftensmad og at skiftet i Hamborg passer med frokost.
-
@malte Tak for tippet. Det er ser superfedt ud.
Hvilken side køber du billetterne fra?
@engedal København-Stuttgart på bahn.de og Stuttgart-Zagreb via ÖBB. Jeg foretrækker at købe direkte fra operatørerne. Men du kunne sagtens købe hele den rejse fra https://www.thetrainline.com med et lille gebyr.
-
Største rejsehack: Købe togbilletter i god tid. Helt lykkelig over at kunne komme til Zagreb med nattog for €110 inkl pladsbillet i dagtimerne og min egen seng fra Stuttgart til Zagreb. Tager afsted om morgenen fra Kbh og vågner op i Zagreb næste formiddag. Jeg kan læse og arbejde hele vejen. Personalet reder min seng. Får endda serveret morgenmad. Hvad sker der? Der burde være tacky reklamer for det eller smarte influencere alle vegne.
@malte Hvor finder du de rejser?
railfinder.eu har intet fra Aarhus H til Zagreb i januar, fx.
-
@malte Vi overnattede i Flensborg for at undgå overraskelser, MEN turen fra Flensborg til Hamborg gik helt i fisk og vi endte med at komme på et tog 2 timer senere end planlagt i Hamborg. Dvs. ingen pladsbilletter fra Hamborg til Strassburg. DB kunne ikke hjælpe.
Da vi endelig nåede frem sprang sikringerne på værelset efter få minutter. Hotels.com fik fat i udlejer og han fik en elektriker ud, MIDT I EN FRANSK/ITALIENSK LANDSKAMP !!!
Det tog et par dage før jeg kom ned på jorden igen.@johnrohde Det kan jeg forstå, du må have været helt oppe i det røde felt.
-
@malte Hvor finder du de rejser?
railfinder.eu har intet fra Aarhus H til Zagreb i januar, fx.
@holsta Jeg slår altid op i seat61.com og som regel på bahn.de. Du skal tænke på at det ikke er alle billetter der kommer til salg så langt ud i fremtiden. De fleste Deutsche Bahn billetter er ude 6 måneder før, men jeg ved ikke om nattoget er ude så tidligt (ÖBB er operatør) - prøv en dato om 3 måneder?
-
@holsta Jeg slår altid op i seat61.com og som regel på bahn.de. Du skal tænke på at det ikke er alle billetter der kommer til salg så langt ud i fremtiden. De fleste Deutsche Bahn billetter er ude 6 måneder før, men jeg ved ikke om nattoget er ude så tidligt (ÖBB er operatør) - prøv en dato om 3 måneder?
-
@malte Orv, de har brug for en usability person.
-
@malte Orv, de har brug for en usability person.
-
-
@malte@radikal.social da jeg kiggede på at tage til Paris med tog syntes jeg, at det virkede rimeligt indviklet og dyrt, og selvfølgelig en lang tur. Men jeg kender godt seat61, det er bare ærgerligt at man skal bruge "hacks" for at finde ud af, hvad mulighederne er. Altså jeg mente bare, at jeg godt forstår hvorfor folk vælger fly - det er trods alt meget ligetil
-
@malte@radikal.social da jeg kiggede på at tage til Paris med tog syntes jeg, at det virkede rimeligt indviklet og dyrt, og selvfølgelig en lang tur. Men jeg kender godt seat61, det er bare ærgerligt at man skal bruge "hacks" for at finde ud af, hvad mulighederne er. Altså jeg mente bare, at jeg godt forstår hvorfor folk vælger fly - det er trods alt meget ligetil
@astaeli "Hacket" var at bestille billetter i god tid.
-
@malte@radikal.social ah klart, ja. Men det er også en af de ting, jeg synes godt kan være lidt svært at finde rundt i - altså hvornår man kan købe billetter, hvor god tid man skal være i, og hvornår der plejer at blive udsolgt, etc. Er stadig kæmpe fortaler for det, men jeg ville godt nok ønske at det var lidt nemmere at finde rundt i:)
-
@malte@radikal.social ah klart, ja. Men det er også en af de ting, jeg synes godt kan være lidt svært at finde rundt i - altså hvornår man kan købe billetter, hvor god tid man skal være i, og hvornår der plejer at blive udsolgt, etc. Er stadig kæmpe fortaler for det, men jeg ville godt nok ønske at det var lidt nemmere at finde rundt i:)
@astaeli Det kan jeg godt forstå. Hvis dine baseline er at flyve (A til B) så kræver rejse på landjorden mere planlægning. God tommelfingerregel: Hvis du bestiller 2-3 måneder før afrejse, så får du næsten altid de billigste billetter uanset operatør.