Biblioteket app på GrapheneOS spørger om lov til at indsamle data for at kunne vise lånehistorik.
-
Data about "loans and behaviour" (lån og adfærd), so it can offer "loan history and personal recommendations" (lånehistorik og personlige anbefalinger)
I'm logged in. Why would the app need more data (from my behaviour in the app) to show me my loan history from the library I'm logged into?
Yeah it totally doesn't - and good choice you've made there.
I assume that they work like most libraries. Books and loans are (very bluntly phrased) just a CRUD transaction in a RDBMS - showing your history shouldn't be much more than
SELECT title, department_id, loan_date, return_date, late_fee FROM loans WHERE subscriberID = X;. That really shouldn't need any kind of telemetry, sensor or bebavioural data. -
Biblioteket app på GrapheneOS spørger om lov til at indsamle data for at kunne vise lånehistorik.
Det kommer så ikke til at ske.
@mjack Hvorfor er der overhovedet en app? Kan den noget er website ikke kan?
-
@mjack Hvorfor er der overhovedet en app? Kan den noget er website ikke kan?
Besked om at en reservation er klar, måske?
Hvis jeg altså havde tilladt notifikationerr i app'en...
-
Besked om at en reservation er klar, måske?
Hvis jeg altså havde tilladt notifikationerr i app'en...
@mjack Well det kunne måske også ha været en sms eller en mail eller en pwa notifikation, men fair nok.
Jeg undres bare over at det offentlige opfinder tallerkner igen og igen. Det er jo ikke fordi de (endnu) kan ignorere dem der kun har en browser, så nu har vi tre systemer (web/Android/Apple) at vedligeholde, som gør det samme? Så hellere bruge pengene på forfatterne og bibliotekarer.
-
@mjack Well det kunne måske også ha været en sms eller en mail eller en pwa notifikation, men fair nok.
Jeg undres bare over at det offentlige opfinder tallerkner igen og igen. Det er jo ikke fordi de (endnu) kan ignorere dem der kun har en browser, så nu har vi tre systemer (web/Android/Apple) at vedligeholde, som gør det samme? Så hellere bruge pengene på forfatterne og bibliotekarer.
Enig!
Når du først har lavet en responsive web app, så er der ikke meget BRUGEREN får ud af en decideret app.
-
Enig!
Når du først har lavet en responsive web app, så er der ikke meget BRUGEREN får ud af en decideret app.
-
Enig. På mit biblioteks hjemmeside kan jeg reservere materialer, se hvad der ligger klar til mig, vælge om jeg vil notificeres på mail eller sms, og vist nok også betale bøder ved virkelig for sen aflevering. Jeg savner absolut intet der kræver en app.
Altså en lydbogsafspiller er en helt anden sag, med offline afspilning, DRM etc. Det medgiver jeg gerne.
Og hei @jon_bon
️ -
Jeg kan leve med at biblioteket kender lånehistorik. Eller, jeg vil ikke være overrasket hvis de gemmer den.
Men Redia A/S, og hvem de sælger data til? Nej tak.
https://play.google.com/store/apps/details?id=app.redia.dk.biblioteket&hl=da
-
Enig. På mit biblioteks hjemmeside kan jeg reservere materialer, se hvad der ligger klar til mig, vælge om jeg vil notificeres på mail eller sms, og vist nok også betale bøder ved virkelig for sen aflevering. Jeg savner absolut intet der kræver en app.
Altså en lydbogsafspiller er en helt anden sag, med offline afspilning, DRM etc. Det medgiver jeg gerne.
Og hei @jon_bon
️Hej!
️Ja, det är precis som i Sverige. Eventuell böter och allt det andra.
Nej, jag kan faktiskt inte leva med det.
Det är en märklig information att spara. Bibliotek har ett extra ansvar att skydda låntagares integritet, utöver EU-lagstiftning och nationell lagstiftning också diverse IFLA-riktlinjer. *Historik* specifikt bör exempelvis ses i ljuset av att vissa länder ser ner på eller t.o.m. förbjuder vissa böcker (delstater i USA, queer tematik m.m.). Vad man har lånat historiskt kan vara känsligt i det avseendet. Dessutom: Det där "eftersom du tidigare lånat detta kanske du är intresserad av detta?" låter mer som kanske Amazon än en offentlig institution. New public management. -
Hej!
️Ja, det är precis som i Sverige. Eventuell böter och allt det andra.
Nej, jag kan faktiskt inte leva med det.
Det är en märklig information att spara. Bibliotek har ett extra ansvar att skydda låntagares integritet, utöver EU-lagstiftning och nationell lagstiftning också diverse IFLA-riktlinjer. *Historik* specifikt bör exempelvis ses i ljuset av att vissa länder ser ner på eller t.o.m. förbjuder vissa böcker (delstater i USA, queer tematik m.m.). Vad man har lånat historiskt kan vara känsligt i det avseendet. Dessutom: Det där "eftersom du tidigare lånat detta kanske du är intresserad av detta?" låter mer som kanske Amazon än en offentlig institution. New public management.Tilbage i min ungdom sad der et kort (jeg har lyst til at kalde det et bibliotekskort, men jeg ved ikke om det er korrekt betegnelse) bag i bogen, før udlån. Ved udlån blev kortet pillet ud, og en ny linje med dato og navn/ID på låner blev tilføjet. Kortet blev på biblioteket indtil aflevering, samlet i små kartoteker. En lap papir, limet fast i bogen, blev stemplet med dato (så man kunne aflevere til tiden). Kortet blev sat tilbage i bogen ved aflevering.
Med disse data kunne biblioteket (lidt besværligt) samle lånehistorik for bog, låner eller begge dele. Andre brugere kunne også følge med, hvis de gad.
Jeg tænker det har fungeret ca. på samme måde hos jer?
Data der ikke indsamles, kan ikke misbruges. Det nye er nærmere hvor nemt og diskret misbrug kan ske.