Min #Fairphone 3+ får sin sidste software-opdatering næste måned og understøttes ikke længere fra august 2026.
-
Min #Fairphone 3+ får sin sidste software-opdatering næste måned og understøttes ikke længere fra august 2026. Den er 6 år gammel, men kunne i princippet godt bruges noget mere. Hvilket styresystem ville I anbefale, dem af jer der har erfaring med ikke-Android OS? Mit primære kriterie er: Let at installere og bruge (jeg kender formentlig ikke de tekniske begreber i kommer til at skrive i jeres kommentarer fx).
-
Min #Fairphone 3+ får sin sidste software-opdatering næste måned og understøttes ikke længere fra august 2026. Den er 6 år gammel, men kunne i princippet godt bruges noget mere. Hvilket styresystem ville I anbefale, dem af jer der har erfaring med ikke-Android OS? Mit primære kriterie er: Let at installere og bruge (jeg kender formentlig ikke de tekniske begreber i kommer til at skrive i jeres kommentarer fx).
@malte jeg bruger /e/-OS #murena_eos på min Fairphone 3 og de har udvidet supporten med to år: https://mastodon.social/@e_mydata/116486857345189797
De har fået en web-installer så det burde kunne flashes til telefonen via browseren uden du behøver installere noget på din PC eller kopiere en masse kommandoer. -
@malte jeg bruger /e/-OS #murena_eos på min Fairphone 3 og de har udvidet supporten med to år: https://mastodon.social/@e_mydata/116486857345189797
De har fået en web-installer så det burde kunne flashes til telefonen via browseren uden du behøver installere noget på din PC eller kopiere en masse kommandoer.@benjaminlj Tak, det lyder overkommeligt. Virker MitID? Jeg har en fysisk nøgle så ikke strengt nødvendigt. Og hvad med apps der ikke er open source (fx Obsidian har jeg ofte brug for på telefonen)
-
De har fået en web-installer så det burde kunne flashes til telefonen via browseren uden du behøver installere noget på din PC eller kopiere en masse kommandoer.@benjaminlj hvordan med data, man har på telefonen, bliver de overskrevet (slettet) ved installation af nyt OS?
Cc @malte -
@benjaminlj Tak, det lyder overkommeligt. Virker MitID? Jeg har en fysisk nøgle så ikke strengt nødvendigt. Og hvad med apps der ikke er open source (fx Obsidian har jeg ofte brug for på telefonen)
@malte jeg har ikke prøvet mitid, bruger bare nøgleviser, men har hørt andre sige at det virker. Jeg har lidt bøvl med Mobilepay hvor jeg nogle gange skal igennem hele loginflowet hver gang jeg skal bruge den. Men generelt er jeg mega glad for det!
-
@benjaminlj hvordan med data, man har på telefonen, bliver de overskrevet (slettet) ved installation af nyt OS?
Cc @malte -
@malte jeg har ikke prøvet mitid, bruger bare nøgleviser, men har hørt andre sige at det virker. Jeg har lidt bøvl med Mobilepay hvor jeg nogle gange skal igennem hele loginflowet hver gang jeg skal bruge den. Men generelt er jeg mega glad for det!
@benjaminlj Det lyder lovende
-
@benjaminlj Det lyder lovende
Mit id virker for mig på /e/ os. Men med nogle apps der skal bruge nem id, driller det.
F.eks. Mobile pay virker kun i perioder. Bank apps virker. Men kan ikke overføre.