Salling: Folk ønsker at spare tid med selvbetjeningskasser.
-
@valberg @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith
Er det to forskellige slags selvbetjening?
Jeg kender i Danmark kun dem hvor man selv skal have alle varerne op af kurv/vogn og stå et sted og scanne det hele ind.
Kan godt huske ICA havde et system for "specialkunder" (eller hvad det hedder) hvor der var en scanner på selve vognen man brugte undervejs.
Så snakker vi generelt eller var det kun i Danmark?
(Og handler jeg bare de forkerte steder?)
@folfdk @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith jeg bruger Coops app til at scanne med - og det kræver vist at man er medlem af Coop. Rema 1000 har også en scan selv app. I de to kan man bare scanne og pakke sine ting løbende. Coops app har noget stikprøve kontrol engang i mellem hvor der kommer en medarbejder og scanner et udpluk af ens varer, hvilken kan være lidt irriterende når man har pakket. Men det giver fin mening som "adfærdsregulering". Har ikke prøvet Sallings apps (netto, føtex etc).
-
Meanwhile: I min lokale Netto står 8 mennesker i kø til betjent kasse, mens 0 gider røre selvbetjening.
@jonassmith Det kan ikke betale sig at bruge selvbetjeningskasser i Netto, fordi man skal være yderst heldig for at komme igennem det uden at en kassemedarbejder skal komme og hjælpe. Den samme kassemedarbejder, der betjener den lange kø.
I den typisk større Føtex står der trods alt ofte en ungarbejder og kan træde til med det samme, så selv om der 6-8 selvbetjeningskasser, går det alligevel ofte hurtigere.
I COOP er selvbetjeningskasser klart det hurtigste, fordi systemet er anderledes.
-
@folfdk @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith jeg bruger Coops app til at scanne med - og det kræver vist at man er medlem af Coop. Rema 1000 har også en scan selv app. I de to kan man bare scanne og pakke sine ting løbende. Coops app har noget stikprøve kontrol engang i mellem hvor der kommer en medarbejder og scanner et udpluk af ens varer, hvilken kan være lidt irriterende når man har pakket. Men det giver fin mening som "adfærdsregulering". Har ikke prøvet Sallings apps (netto, føtex etc).
Tak for forklaringen
Jeg lever åbenbart under en sten. Jeg køber også med kontanter engang imellem

-
Tak for forklaringen
Jeg lever åbenbart under en sten. Jeg køber også med kontanter engang imellem

@folfdk @valberg @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith jeg kan godt lide selvbetjeningen fordi jeg har tid til at se, at varerne går ind til det de er prissat til. Det er belastende mange gange, at varer er prissat til et og går ind til noget andet. Dog er det primært Netto/Rema jeg oplever det i.
-
@valberg @folfdk @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith Netto og Remas apps har også stikprøver.
Jeg bruger appsne, da jeg så kan pakke alt i poser mens jeg finder varerne og bare trille lige ud til min ladcykel og smide dem på ladet.
Men jeg kan godt se, at man kommer til at mangle mere og mere menneskelig interaktion, hvis betjente kasser fjernes og ikke erstattes af noget andet et andet sted i samfundet. -
@valberg @nerdd @reynir @jonassmith alt-i-alt *måske* smart, hvis man har use-case: "Køb en müslibar + lange køer" (og antaget prisneutralt ift. maskineriet og overvågningen), dårligere use-case hvis "køber 20 ting og kort kø til kassen"
4/4 (slut)
@benjaoming @valberg @nerdd @jonassmith jeg har boet tæt på en Føtex Food hvor der var 6 selv-scanningskasser og én kasse bygget sammen med kiosken og bageren. Kassen stod som udgangspunkt tom, og den blev kun bemandet hvis nogen stillede sig og ventede. Jeg bemærkede at de ansatte var ret dårlige til at betjene kassen og scannede relativt langsomt, så jeg tænker også der er en form for de-skilling.
-
Meanwhile: I min lokale Netto står 8 mennesker i kø til betjent kasse, mens 0 gider røre selvbetjening.
@jonassmith det er sjovt som der er store lokale forskelle. I Hellerup var det samme mønster, men i Valby er selvbetjeningen fyldt (kan også være noget med tidspunkterne for mine observationer)
-
@jonassmith Og så er der sager som disse at forholde sig til:
På den ene side, så kan man argumentere for at en åndsfrisk kvinde selvfølgeligt skal have helt styr på om hende og veninden får scannet 8 eller 9 varer i selvbetjeningskassen.
På den anden side må man forholde sig til Coops informationsdirektør, som i sin retorik udelukker at man som menneske kan lave fejl.
Butikkerne sparer penge på personale samtidigt med, at de entydigt placerer ansvaret for fejl hos kunden. Endvidere nudges folk mod selvbetjeningsløsninger, når man (som andre har skrevet) ser at butikker undlader at bemande de betjente kasselinjer, som fysisk findes i butikken.
Dermed "normaliseres" selvbetjeningskøb og større og større dele af befolkningen presses derover. Og så er det ikke længere kun 26-årige , men også ældre og andre borgere med begrænsede ressourcer, som med frygt for en plettet straffeattest skal handle ind.
-
@jonassmith Og så er der sager som disse at forholde sig til:
På den ene side, så kan man argumentere for at en åndsfrisk kvinde selvfølgeligt skal have helt styr på om hende og veninden får scannet 8 eller 9 varer i selvbetjeningskassen.
På den anden side må man forholde sig til Coops informationsdirektør, som i sin retorik udelukker at man som menneske kan lave fejl.
Butikkerne sparer penge på personale samtidigt med, at de entydigt placerer ansvaret for fejl hos kunden. Endvidere nudges folk mod selvbetjeningsløsninger, når man (som andre har skrevet) ser at butikker undlader at bemande de betjente kasselinjer, som fysisk findes i butikken.
Dermed "normaliseres" selvbetjeningskøb og større og større dele af befolkningen presses derover. Og så er det ikke længere kun 26-årige , men også ældre og andre borgere med begrænsede ressourcer, som med frygt for en plettet straffeattest skal handle ind.
@boomer det er jo det glade vanvid
-
@jonassmith Jeg bemærker samme situation i vores lokale supermarkeder. Mange står tålmodigt i køen til den betjente kasse mens ingen, eller højst 1 eller 2 personer, bruger de mange selvbetjeningskasser lige ved siden. Det gælder alle aldersgrupper - de unge står også i køen.
Jeg er en af dem, der står i køen, da jeg besluttede mig for et par år siden for ikke at bruge selvbetjening og kun at betale med kontanter. Efter princippet 'use it or lose it', og af hensyn til at bevare lokale jobs.
-
@jonassmith I refuse to use self-checkout. I want to interact with a person. I want that person to be paid fairly.
-
@jonassmith I hate self-checkout registers.
-
@jonassmith I hate self-checkout registers.
@unterderhecke me too. What makes you hate them?
-
@unterderhecke me too. What makes you hate them?
@jonassmith The fact that when I go shopping, I end up doing the salesperson’s job without getting paid for it in any way. (I have plenty of time.)
-
@jonassmith I refuse to use self-checkout. I want to interact with a person. I want that person to be paid fairly.
@Remittancegirl sounds reasonable