Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Salling: Folk ønsker at spare tid med selvbetjeningskasser.

Salling: Folk ønsker at spare tid med selvbetjeningskasser.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
57 Indlæg 24 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

@valberg @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith

Er det to forskellige slags selvbetjening?

Jeg kender i Danmark kun dem hvor man selv skal have alle varerne op af kurv/vogn og stå et sted og scanne det hele ind.

Kan godt huske ICA havde et system for "specialkunder" (eller hvad det hedder) hvor der var en scanner på selve vognen man brugte undervejs.

Så snakker vi generelt eller var det kun i Danmark?

(Og handler jeg bare de forkerte steder?)

valberg@social.data.coopV This user is from outside of this forum
    valberg@social.data.coopV This user is from outside of this forum
    valberg@social.data.coop
    wrote sidst redigeret af

@folfdk @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith jeg bruger Coops app til at scanne med - og det kræver vist at man er medlem af Coop. Rema 1000 har også en scan selv app. I de to kan man bare scanne og pakke sine ting løbende. Coops app har noget stikprøve kontrol engang i mellem hvor der kommer en medarbejder og scanner et udpluk af ens varer, hvilken kan være lidt irriterende når man har pakket. Men det giver fin mening som "adfærdsregulering". Har ikke prøvet Sallings apps (netto, føtex etc).

folfdk@helvede.netF laust@ohai.socialL 2 Replies Last reply
    0
    • jonassmith@theforkiverse.comJ jonassmith@theforkiverse.com

Meanwhile: I min lokale Netto står 8 mennesker i kø til betjent kasse, mens 0 gider røre selvbetjening.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/madredaktoer-kan-ikke-fordrage-scan-selv-kasser-bliver-ofte-irriteret

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
      bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
      bettina@mastodon.nu
      wrote sidst redigeret af

@jonassmith Det kan ikke betale sig at bruge selvbetjeningskasser i Netto, fordi man skal være yderst heldig for at komme igennem det uden at en kassemedarbejder skal komme og hjælpe. Den samme kassemedarbejder, der betjener den lange kø.

I den typisk større Føtex står der trods alt ofte en ungarbejder og kan træde til med det samme, så selv om der 6-8 selvbetjeningskasser, går det alligevel ofte hurtigere.

I COOP er selvbetjeningskasser klart det hurtigste, fordi systemet er anderledes.

1 Reply Last reply
      0
      • valberg@social.data.coopV valberg@social.data.coop

@folfdk @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith jeg bruger Coops app til at scanne med - og det kræver vist at man er medlem af Coop. Rema 1000 har også en scan selv app. I de to kan man bare scanne og pakke sine ting løbende. Coops app har noget stikprøve kontrol engang i mellem hvor der kommer en medarbejder og scanner et udpluk af ens varer, hvilken kan være lidt irriterende når man har pakket. Men det giver fin mening som "adfærdsregulering". Har ikke prøvet Sallings apps (netto, føtex etc).

folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
        folfdk@helvede.netF This user is from outside of this forum
        folfdk@helvede.net
        wrote sidst redigeret af

Tak for forklaringen

Jeg lever åbenbart under en sten. Jeg køber også med kontanter engang imellem 😅

ztychr@norrebro.spaceZ 1 Reply Last reply
        0
        • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net

Tak for forklaringen

Jeg lever åbenbart under en sten. Jeg køber også med kontanter engang imellem 😅

ztychr@norrebro.spaceZ This user is from outside of this forum
          ztychr@norrebro.spaceZ This user is from outside of this forum
          ztychr@norrebro.space
          wrote sidst redigeret af

@folfdk @valberg @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith jeg kan godt lide selvbetjeningen fordi jeg har tid til at se, at varerne går ind til det de er prissat til. Det er belastende mange gange, at varer er prissat til et og går ind til noget andet. Dog er det primært Netto/Rema jeg oplever det i.

1 Reply Last reply
          0
          • valberg@social.data.coopV valberg@social.data.coop

laust@ohai.socialL This user is from outside of this forum
            laust@ohai.socialL This user is from outside of this forum
            laust@ohai.social
            wrote sidst redigeret af

@valberg @folfdk @benjaoming @nerdd @reynir @jonassmith Netto og Remas apps har også stikprøver.
            Jeg bruger appsne, da jeg så kan pakke alt i poser mens jeg finder varerne og bare trille lige ud til min ladcykel og smide dem på ladet.
            Men jeg kan godt se, at man kommer til at mangle mere og mere menneskelig interaktion, hvis betjente kasser fjernes og ikke erstattes af noget andet et andet sted i samfundet.

1 Reply Last reply
            0
            • benjaoming@social.data.coopB benjaoming@social.data.coop

@valberg @nerdd @reynir @jonassmith alt-i-alt *måske* smart, hvis man har use-case: "Køb en müslibar + lange køer" (og antaget prisneutralt ift. maskineriet og overvågningen), dårligere use-case hvis "køber 20 ting og kort kø til kassen"

4/4 (slut)

reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
              reynir@social.data.coopR This user is from outside of this forum
              reynir@social.data.coop
              wrote sidst redigeret af

@benjaoming @valberg @nerdd @jonassmith jeg har boet tæt på en Føtex Food hvor der var 6 selv-scanningskasser og én kasse bygget sammen med kiosken og bageren. Kassen stod som udgangspunkt tom, og den blev kun bemandet hvis nogen stillede sig og ventede. Jeg bemærkede at de ansatte var ret dårlige til at betjene kassen og scannede relativt langsomt, så jeg tænker også der er en form for de-skilling.

1 Reply Last reply
              0

Meanwhile: I min lokale Netto står 8 mennesker i kø til betjent kasse, mens 0 gider røre selvbetjening.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/madredaktoer-kan-ikke-fordrage-scan-selv-kasser-bliver-ofte-irriteret

boab@mastodon.gamedev.placeB This user is from outside of this forum
                boab@mastodon.gamedev.placeB This user is from outside of this forum
                boab@mastodon.gamedev.place
                wrote sidst redigeret af

@jonassmith det er sjovt som der er store lokale forskelle. I Hellerup var det samme mønster, men i Valby er selvbetjeningen fyldt (kan også være noget med tidspunkterne for mine observationer)

1 Reply Last reply
                0

B This user is from outside of this forum
                  B This user is from outside of this forum
                  boomer@mstdn.dk
                  wrote sidst redigeret af

@jonassmith Og så er der sager som disse at forholde sig til:

https://echo.tv2.dk/2024-10-15-ung-kvinde-risikerer-plet-paa-straffeattesten-for-at-stjaele-en-kaergaarden

På den ene side, så kan man argumentere for at en åndsfrisk kvinde selvfølgeligt skal have helt styr på om hende og veninden får scannet 8 eller 9 varer i selvbetjeningskassen.

På den anden side må man forholde sig til Coops informationsdirektør, som i sin retorik udelukker at man som menneske kan lave fejl.

Butikkerne sparer penge på personale samtidigt med, at de entydigt placerer ansvaret for fejl hos kunden. Endvidere nudges folk mod selvbetjeningsløsninger, når man (som andre har skrevet) ser at butikker undlader at bemande de betjente kasselinjer, som fysisk findes i butikken.

Dermed "normaliseres" selvbetjeningskøb og større og større dele af befolkningen presses derover. Og så er det ikke længere kun 26-årige , men også ældre og andre borgere med begrænsede ressourcer, som med frygt for en plettet straffeattest skal handle ind.

jonassmith@theforkiverse.comJ 1 Reply Last reply
                  0
                  • B boomer@mstdn.dk

@jonassmith Og så er der sager som disse at forholde sig til:

https://echo.tv2.dk/2024-10-15-ung-kvinde-risikerer-plet-paa-straffeattesten-for-at-stjaele-en-kaergaarden

På den ene side, så kan man argumentere for at en åndsfrisk kvinde selvfølgeligt skal have helt styr på om hende og veninden får scannet 8 eller 9 varer i selvbetjeningskassen.

På den anden side må man forholde sig til Coops informationsdirektør, som i sin retorik udelukker at man som menneske kan lave fejl.

Butikkerne sparer penge på personale samtidigt med, at de entydigt placerer ansvaret for fejl hos kunden. Endvidere nudges folk mod selvbetjeningsløsninger, når man (som andre har skrevet) ser at butikker undlader at bemande de betjente kasselinjer, som fysisk findes i butikken.

Dermed "normaliseres" selvbetjeningskøb og større og større dele af befolkningen presses derover. Og så er det ikke længere kun 26-årige , men også ældre og andre borgere med begrænsede ressourcer, som med frygt for en plettet straffeattest skal handle ind.

jonassmith@theforkiverse.comJ This user is from outside of this forum
                    jonassmith@theforkiverse.com
                    wrote sidst redigeret af

@boomer det er jo det glade vanvid

1 Reply Last reply
                    0

ciarani@mastodon.greenC This user is from outside of this forum
                      ciarani@mastodon.greenC This user is from outside of this forum
                      ciarani@mastodon.green
                      wrote sidst redigeret af

@jonassmith Jeg bemærker samme situation i vores lokale supermarkeder. Mange står tålmodigt i køen til den betjente kasse mens ingen, eller højst 1 eller 2 personer, bruger de mange selvbetjeningskasser lige ved siden. Det gælder alle aldersgrupper - de unge står også i køen.

Jeg er en af dem, der står i køen, da jeg besluttede mig for et par år siden for ikke at bruge selvbetjening og kun at betale med kontanter. Efter princippet 'use it or lose it', og af hensyn til at bevare lokale jobs.

1 Reply Last reply
                      0

remittancegirl@mstdn.socialR This user is from outside of this forum
                        remittancegirl@mstdn.socialR This user is from outside of this forum
                        remittancegirl@mstdn.social
                        wrote sidst redigeret af

@jonassmith I refuse to use self-checkout. I want to interact with a person. I want that person to be paid fairly.

0

unterderhecke@bildung.socialU This user is from outside of this forum
                          unterderhecke@bildung.social
                          wrote sidst redigeret af

@jonassmith I hate self-checkout registers.

0
                          • unterderhecke@bildung.socialU unterderhecke@bildung.social

@jonassmith I hate self-checkout registers.

wrote sidst redigeret af

@unterderhecke me too. What makes you hate them?

unterderhecke@bildung.socialU 1 Reply Last reply
                            0

@unterderhecke me too. What makes you hate them?

unterderhecke@bildung.social
                              wrote sidst redigeret af

@jonassmith The fact that when I go shopping, I end up doing the salesperson’s job without getting paid for it in any way. (I have plenty of time.)

1 Reply Last reply
                              0
                              • remittancegirl@mstdn.socialR remittancegirl@mstdn.social

@jonassmith I refuse to use self-checkout. I want to interact with a person. I want that person to be paid fairly.

wrote sidst redigeret af

@Remittancegirl sounds reasonable

1 Reply Last reply
                                0
                                Svar
                                • Svar som emne
                                Login for at svare
                                • Ældste til nyeste
                                • Nyeste til ældste
                                • Most Votes

• Log ind