Hej svenska Mastodon!
-
@meraord Jag flyttade hit bara en månad sen och av dessa tid har jag ännu varit typ hälften i Finland
så det är svårt att säga. Men jag tycker att människor som jag har träffat är kanske mer sociala, positiva och mottaglig än finnar. Så ganska stereotypiskt också.Byggnaden är ofta vackrare här! Men har redan haft massor problem med tåg, tycker att spårtrafik i Finland funkar lite bättre.
@jruoh Förstår helt om tågen är bättre i Finland än här, vi har haft rätt stora problem med SJ och järnvägarna de senaste åren.
Du har rätt i att stereotypen nog är att vi är mer sociala och positiva... du får gärna skriva dina betraktelser över Sverige och vad du hittar för "kulturkrockar"
(PS, jag trooor inte att vi kommer rösta fram ett finskt band i Melodifestivalen i år igen, sorry...
) -
@jruoh Förstår helt om tågen är bättre i Finland än här, vi har haft rätt stora problem med SJ och järnvägarna de senaste åren.
Du har rätt i att stereotypen nog är att vi är mer sociala och positiva... du får gärna skriva dina betraktelser över Sverige och vad du hittar för "kulturkrockar"
(PS, jag trooor inte att vi kommer rösta fram ett finskt band i Melodifestivalen i år igen, sorry...
)@meraord Ja det ska jag göra!
-
Hej svenska Mastodon!
Jag är en finsk miljöexpert som har nu flyttat till Sverige och Norrköping. Jag fick en tjänst vid SMHI som prognoshydrolog och ska jobba med hydrologisk prognos- och varningtjänst.
Jag söker nya svenskpråkiga konton att följa för att lära mig språket bättre och skapa förståelse om det svenska samhället!
På fritiden gillar jag friluftsliv, olika uthållighetssporter och musik. Att bilda ett hållbart och jämlikt samhälle är ett viktigt värde i mitt liv.
Tack alla för det jättehärliga välkomnande! Det var samma också på SMHI, har aldrig tidigare känt mig så välkommen i ett nytt jobb.
-
Tack alla för det jättehärliga välkomnande! Det var samma också på SMHI, har aldrig tidigare känt mig så välkommen i ett nytt jobb.
@jruoh Vad härligt att höra!! Själv ska jag ev flytta åt Norrköping/Linköpinghållet, du får tipsa om mig om SMHI söker en it-arkivarie framöver

-
@jruoh @mothninja
Välkommen! -
Hej svenska Mastodon!
Jag är en finsk miljöexpert som har nu flyttat till Sverige och Norrköping. Jag fick en tjänst vid SMHI som prognoshydrolog och ska jobba med hydrologisk prognos- och varningtjänst.
Jag söker nya svenskpråkiga konton att följa för att lära mig språket bättre och skapa förståelse om det svenska samhället!
På fritiden gillar jag friluftsliv, olika uthållighetssporter och musik. Att bilda ett hållbart och jämlikt samhälle är ett viktigt värde i mitt liv.
@jruoh Välkommen!
-
Hej svenska Mastodon!
@jruoh Det låter kanonfint. Du kommer passa på mastodon.
-
@mothninja Tack! Tervetuloa är mycket mer användbara än "isä on velho"
men Duolingo är kanske inte den bästa metoden att lära sig finska. -
Hej svenska Mastodon!
@jruoh Välkommen och grattis till nya jobbet. Du kan sannerligen behövas.
-
@jruoh Det låter kanonfint. Du kommer passa på mastodon.
@johansaxe Jag är ju redan en mastodon-veteran, bara hoppar nu också med till den svenska sidan!
-
@jruoh För att lära dig norrköpingska, lyss till Julle i »Jalle, Julle och Hjulius».

https://www.svtplay.se/jalle-julle-och-hjulius
»Programserien handlar om de båda kasperdockorna Jalle (den långsmale, som talar västmanländska) och Julle (med kastrullen på huvudet, som talar genuin norrköpingsdialekt) och deras bil Hjulius.»
-
@PiiiepsBrummm Den »fria rörligheten» inom EU är rätt ofri.
@jruoh -
@mothninja Tack! Tervetuloa är mycket mer användbara än "isä on velho"
men Duolingo är kanske inte den bästa metoden att lära sig finska.@jruoh nej, jag har sagt adjö till Duolingo
och har en riktig grammatikbok att börja på istället! 
-
@jruoh nej, jag har sagt adjö till Duolingo
och har en riktig grammatikbok att börja på istället! 
@mothninja jag också hittade en lärobok för svenska som andraspråk och en svenska ordbok i loppis! Började faktisk idag att gå igenom läroboken.
Jag har också en nivåtest i svenska kommande om två veckor, ansökte till en SVA kurs.
-
Hej svenska Mastodon!
@jruoh Spännande jobb! Välkommen till mastodon på svenska!
-
J jwcph@helvede.net shared this topic