Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. "Som samfund er vi på vej til at umyndiggøre os selv ved at udlicitere vores sprog, beslutninger og arbejdsprocesser til kunstig intelligens og dermed miste evnen til at lade os betjene af vores forstand uden en andens ledelse"

"Som samfund er vi på vej til at umyndiggøre os selv ved at udlicitere vores sprog, beslutninger og arbejdsprocesser til kunstig intelligens og dermed miste evnen til at lade os betjene af vores forstand uden en andens ledelse"

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
4 Indlæg 2 Posters 4 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
    bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
    bettina@mastodon.nu
    wrote sidst redigeret af

"Som samfund er vi på vej til at umyndiggøre os selv ved at udlicitere vores sprog, beslutninger og arbejdsprocesser til kunstig intelligens og dermed miste evnen til at lade os betjene af vores forstand uden en andens ledelse"

Erfaren gymnasielærer med et opråb til os.

"Og undersøgelser fra bl.a. MIT viser desuden, at sprogmodellerne direkte skader indlæring hos især yngre brugere. Noget må vi altså gøre, hvis vi ikke vil stå med funktionelle analfabeter om få år." https://pov.international/ai-snyd-misdannelse-og-umyndiggoerelse/

bettina@mastodon.nuB C 2 Replies Last reply
    2
    0
    • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

"Og undersøgelser fra bl.a. MIT viser desuden, at sprogmodellerne direkte skader indlæring hos især yngre brugere. Noget må vi altså gøre, hvis vi ikke vil stå med funktionelle analfabeter om få år." https://pov.international/ai-snyd-misdannelse-og-umyndiggoerelse/

bettina@mastodon.nu
      wrote sidst redigeret af

Også et filosofisk argument for at indføre selvledelse? "Oplysningsfilosoffen Immanuel Kant skriver i 1783..: ”Umyndighed er manglen på evne til at betjene sig af sin forstand uden en andens ledelse. Selvforskyldt er denne umyndighed, når årsagen til den ikke ligger i forstandens mangler, men i manglende beslutsomhed og mod til at betjene sig af den uden en andens ledelse”. ”Dovenskab og fejhed er årsagerne til, at så stor en del af menneskene alligevel gerne forbliver umyndige livet igennem.”

1 Reply Last reply
      0
      • anderslund@expressional.socialA anderslund@expressional.social shared this topic
        folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
      • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

C This user is from outside of this forum
        C This user is from outside of this forum
        crisper@techhub.social
        wrote sidst redigeret af

@bettina jeg er på ingen måder pro AI.
        Men når det er sagt kan jeg godt se de steder hvor det giver mening at bruge. Det kan måske virke selvmodsigende.

Tilbage til brug af AI, i vores undervisnings institutioner.
        Vi som samfund skal have en diskussion om hvad vi uddanner til.
        Uddanner vi til at lave "produkter" det vil sige levere tekster, mails med videre er AI fantastisk, hvis dette er målet behøver vi ikke et årelangt gymnasie forløb, så kan det køres med et prompt kursus.

Uddanner vi derimod til at vi skal være selvstændige, selvtænkende individer, hvilket jeg håber på.
        Skal vi gentænke både undervisning og eksamens formen.
        Måske istedet for en stil, så så skal der beskrives vejen til det endelige produkt, samt kildehenvisninger.

Vi har det jo allerede i matematik hvor eleverne da jeg gik til eksamen i færdighedsregning ikke måtte bruge lommeregner osv.

Og tror vi kommer mere hen imod at eleven skal måles på den viden de har tilegnet sig, måske som mundtlige eksamination, og/eller opgaver der skrives under opsyn, helst på papir, sprogmodeller kan jo køres lokalt.

Jeg håber også på at der undervises i at være kildekritisk, sprogmodeller har det med at lave fejl, opfinde kilder der ikke er der osv.

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
        0
        • C crisper@techhub.social

@bettina jeg er på ingen måder pro AI.
          Men når det er sagt kan jeg godt se de steder hvor det giver mening at bruge. Det kan måske virke selvmodsigende.

Tilbage til brug af AI, i vores undervisnings institutioner.
          Vi som samfund skal have en diskussion om hvad vi uddanner til.
          Uddanner vi til at lave "produkter" det vil sige levere tekster, mails med videre er AI fantastisk, hvis dette er målet behøver vi ikke et årelangt gymnasie forløb, så kan det køres med et prompt kursus.

Uddanner vi derimod til at vi skal være selvstændige, selvtænkende individer, hvilket jeg håber på.
          Skal vi gentænke både undervisning og eksamens formen.
          Måske istedet for en stil, så så skal der beskrives vejen til det endelige produkt, samt kildehenvisninger.

Vi har det jo allerede i matematik hvor eleverne da jeg gik til eksamen i færdighedsregning ikke måtte bruge lommeregner osv.

Og tror vi kommer mere hen imod at eleven skal måles på den viden de har tilegnet sig, måske som mundtlige eksamination, og/eller opgaver der skrives under opsyn, helst på papir, sprogmodeller kan jo køres lokalt.

Jeg håber også på at der undervises i at være kildekritisk, sprogmodeller har det med at lave fejl, opfinde kilder der ikke er der osv.

bettina@mastodon.nu
          wrote sidst redigeret af

@Crisper Jeg tror vores folkeskole og gymnasier har rykket sig mere og mere imod at uddanne robotter, der skal levere produkter, from for at uddanne til selvstændige, selvtænkende individer, som du skriver. Men hvis man tager det ud i ekstremen, er det ret kortsigtet. Især når man lever i en tid, der kræver kreative / nye løsninger og forandringsparathed. Såvel som når man lever mange mennesker sammen, som (vel?) helst skal leve i fredelig sameksistens, frem for at slås hele tiden.

1 Reply Last reply
          0
          Svar
          • Svar som emne
          Login for at svare
          • Ældste til nyeste
          • Nyeste til ældste
          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.