1/8: IntroJeg havde i går aftes det store privilegie at fremlægge et forslag til en forpligtende aftale om smartphone, sociale medier og åbne chats i min søns 1. klasse.
-
1/8: Intro
Jeg havde i går aftes det store privilegie at fremlægge et forslag til en forpligtende aftale om smartphone, sociale medier og åbne chats i min søns 1. klasse. Aftalen er alt andet end radikal, den lægger sig egentlig bare op af de nyeste anbefalinger fra Red Barnet, Børns Vilkår og Digitaliseringsministeriet mv. Her er min først tråd på Mastodon. -
Jeg havde i går aftes det store privilegie at fremlægge et forslag til en forpligtende aftale om smartphone, sociale medier og åbne chats i min søns 1. klasse. Aftalen er alt andet end radikal, den lægger sig egentlig bare op af de nyeste anbefalinger fra Red Barnet, Børns Vilkår og Digitaliseringsministeriet mv. Her er min først tråd på Mastodon.2/8: Det gigantiske eksperiment
Vi står midt i et paradigmeskift. Caroline Stage har advaret om at børn er gjort til brikker i et "gigantisk eksperiment". Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2025) viser, at 29% af børn og unge bruger mere tid online, end de selv ønsker. De fanges i det, man kalder "digitalt fangenskab" af platformenes design. -
2/8: Det gigantiske eksperiment
Vi står midt i et paradigmeskift. Caroline Stage har advaret om at børn er gjort til brikker i et "gigantisk eksperiment". Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2025) viser, at 29% af børn og unge bruger mere tid online, end de selv ønsker. De fanges i det, man kalder "digitalt fangenskab" af platformenes design.3/8: Algoritmernes magt
Forskningen underbygger nu hvad mange har mistrænkt, algoritmer på f.eks. TikTok og YouTube slet ikke er bygget til at skabe trivsel – de er benhårde fastholdelsesmekanismer. De skaber snævre, urealistiske idealer, der rammer børnenes identitetsdannelse. Derfor anbefales en national 15-års grænse for sociale medier. -
3/8: Algoritmernes magt
Forskningen underbygger nu hvad mange har mistrænkt, algoritmer på f.eks. TikTok og YouTube slet ikke er bygget til at skabe trivsel – de er benhårde fastholdelsesmekanismer. De skaber snævre, urealistiske idealer, der rammer børnenes identitetsdannelse. Derfor anbefales en national 15-års grænse for sociale medier.4/8: Grooming og åbne chats
Udover algoritmerne er groomingen. Et spil som Roblox har en lav aldersgrænse pga. grafikken men den åbne chat er problematisk. Hvert 4. barn (9-17 år) kontaktes af fremmede online, og Red Barnet peger i en analyse på at Snapchat som en hovedplatform for grooming-sager i DK, og problemet er den åbne chat. -
4/8: Grooming og åbne chats
Udover algoritmerne er groomingen. Et spil som Roblox har en lav aldersgrænse pga. grafikken men den åbne chat er problematisk. Hvert 4. barn (9-17 år) kontaktes af fremmede online, og Red Barnet peger i en analyse på at Snapchat som en hovedplatform for grooming-sager i DK, og problemet er den åbne chat.5/8: Kontekstuel Integritet:
Filosoffen Helen Nissenbaum kalder det 'Kontekstuel Integritet'. I den fysiske verden lader vi jo ikke en fremmed voksen træde ind i vores 7-åriges legeværelse. Men i spil og på SoMe brydes den kontekst konstant. Vi forældre er nødt til at agere buffer og beskytte deres lukkede rum. Tilsvarende vil vil aldrig acceptere at en virksomhed samlede alle oplysninger om vores gøren og laden på vores indkøbstur med henblik på at sælge disse oplysninger til en 3.-part. -
5/8: Kontekstuel Integritet:
Filosoffen Helen Nissenbaum kalder det 'Kontekstuel Integritet'. I den fysiske verden lader vi jo ikke en fremmed voksen træde ind i vores 7-åriges legeværelse. Men i spil og på SoMe brydes den kontekst konstant. Vi forældre er nødt til at agere buffer og beskytte deres lukkede rum. Tilsvarende vil vil aldrig acceptere at en virksomhed samlede alle oplysninger om vores gøren og laden på vores indkøbstur med henblik på at sælge disse oplysninger til en 3.-part.6/8: Kollektive aftaler mod FOMO
Så hvordan gør vi det? Trivselskommissionen og eksperter er ret firkandtede i deres formuleringer: Individuelle løsninger i hjemmet virker ikke! FOMOer for stærkt. Den eneste vej frem er forpligtende, kollektive aftaler i klassen, på skolen, i foreningen. Vi er igang med at udvikle sociale normer, det skal gøres i alle lag. -
6/8: Kollektive aftaler mod FOMO
Så hvordan gør vi det? Trivselskommissionen og eksperter er ret firkandtede i deres formuleringer: Individuelle løsninger i hjemmet virker ikke! FOMOer for stærkt. Den eneste vej frem er forpligtende, kollektive aftaler i klassen, på skolen, i foreningen. Vi er igang med at udvikle sociale normer, det skal gøres i alle lag.7/8: Aftalen DEL1
Dette er et udkast til en aftale, det kan være at den skal skærpes:1. Algoritme-fri zone: Ingen YouTube, TikTok, Instagram, Snapchat eller andre medier med algoritmestyrede feeds, når man er sammen fysisk efter skole. Vi prioriterer samvær og leg.
2. Spil med moderation: Ingen spil med åbne chats uden opsyn fra forældre (f.eks. Roblox, TF2).
-
7/8: Aftalen DEL1
Dette er et udkast til en aftale, det kan være at den skal skærpes:1. Algoritme-fri zone: Ingen YouTube, TikTok, Instagram, Snapchat eller andre medier med algoritmestyrede feeds, når man er sammen fysisk efter skole. Vi prioriterer samvær og leg.
2. Spil med moderation: Ingen spil med åbne chats uden opsyn fra forældre (f.eks. Roblox, TF2).
8/8: Aftalen DEL 2
3. Smartphones og SoMe: Ingen egen smartphone før 7. klasse (13 år) (eller min. uden kontaktoplysninger på kammerater), og ingen sociale medier før 9. klasse (15 år).
Det har været sjovt at læse de forskellige organisationers anbefalinger. Jeg har været overrasket over at de faktisk er lige så høgede som jeg ønskede mig.
-
Jeg havde i går aftes det store privilegie at fremlægge et forslag til en forpligtende aftale om smartphone, sociale medier og åbne chats i min søns 1. klasse. Aftalen er alt andet end radikal, den lægger sig egentlig bare op af de nyeste anbefalinger fra Red Barnet, Børns Vilkår og Digitaliseringsministeriet mv. Her er min først tråd på Mastodon.@eskealler Det er godt I tager den. Min søn går i 2. og der er allerede flere der spiller Roblox. Og jeg tror det er svært at putte sådan en trold tilbage i æsken.
-
@eskealler Det er godt I tager den. Min søn går i 2. og der er allerede flere der spiller Roblox. Og jeg tror det er svært at putte sådan en trold tilbage i æsken.
@niklasnisbeth Der er flere i klassen der er igang med Roblox allerede, jeg tror jeg satte en skræk i livet på deres forældre med historierne fra børnetelefonen... Jeg tror den bedste måde at trække i land for de forældre er at insistere på at være med i samme rum når de spiller.
-
F folfdk@helvede.net shared this topic