Et #DanskerTrut Jeg vil gerne finde ud af hvordan det egentlig ser ud med AI brugen blandt brugerne på dette meget AI kritiske forum 🤔
-
@BogWitch Jeg bruger ikke LLM'er (dog skal det siges at oversættelse af tekst også er AI. Text to speech det samme). På mit arbejde er det efterhånden mange steder et krav eller stærkt opfordret, men jeg er ikke ramt endnu.
@Gjoel fair nok. Jeg ved godt der findes andre muligheder end LLMer. Og det er egentlig LLM AI jeg mener her
-
Et #DanskerTrut
Jeg vil gerne finde ud af hvordan det egentlig ser ud med AI brugen blandt brugerne på dette meget AI kritiske forum
Edit: Når jeg siger AI her, mener jeg egentlig generativ LLM.
Så hvordan bruger eller ikke bruger du AI?
@BogWitch Det er altid spændende at se hvor mange mennesker der ikke synes min datter fortjener strøm og vand i fremtiden.
-
T tofticles@helvede.net shared this topic
-
Et #DanskerTrut
Jeg vil gerne finde ud af hvordan det egentlig ser ud med AI brugen blandt brugerne på dette meget AI kritiske forum
@BogWitch Jeg bruger ikke chatbots (generativ LLM, som jeg tænker er det AI betyder her). Men jeg bruger store sprogmodeller til at assistere i oversættelse, fx komme med forslag til korrekt ordstilling og bøjning, via så kaldt CAT-programmer og har for nylig oversat en bog på 600 sider med det hjælpemiddel. De programmer fandtes længe før hypen om AI, så i dag ville de fleste nok ikke kalde det AI. Begrebet AI er ret uklart hvad det dækker over.
-
@BogWitch Jeg bruger ikke chatbots (generativ LLM, som jeg tænker er det AI betyder her). Men jeg bruger store sprogmodeller til at assistere i oversættelse, fx komme med forslag til korrekt ordstilling og bøjning, via så kaldt CAT-programmer og har for nylig oversat en bog på 600 sider med det hjælpemiddel. De programmer fandtes længe før hypen om AI, så i dag ville de fleste nok ikke kalde det AI. Begrebet AI er ret uklart hvad det dækker over.
@malte Jeg er sådan set enig i at "begrebet AI er ret uklart ". Og du har helt ret i at jeg mente generativ LLM i denne poll.
..jeg skulle virkelig have gættet at lige netop på Mastodon ville folk bede om mere præcision
Jeg vil lige rette posten til.
-
Et #DanskerTrut
@BogWitch jeg bruger det meget lidt og som regel som en "second opinion" til fejlsøgning når det er.
-
@BogWitch jeg bruger det meget lidt og som regel som en "second opinion" til fejlsøgning når det er.
@Strit Som svaret andetsteds så prøvede jeg med vilje at spørge ind til *om* man bruger AI og ikke *hvor meget*.
Man kunne sikkert lave en interessant ekstra 'hvis ja, hvor ofte/meget bruger du så AI?' poll

-
@malte Jeg er sådan set enig i at "begrebet AI er ret uklart ". Og du har helt ret i at jeg mente generativ LLM i denne poll.
..jeg skulle virkelig have gættet at lige netop på Mastodon ville folk bede om mere præcision
-
@folfdk @malte
hæhæh det tænker jeg er helt fint. Det er ikke den mest stringente videnskab jeg lige får udført her
Der er også snak om en poll som fokuserer på *hvor meget* folk bruger AI. Men når jeg tænker over det bliver jeg i tvivl om hvordan man skulle udforme den
Det kan blive meget kvalitativt selv-vurdering.
Men hvis man skulle gøre det kvantitativt kan jeg heller ikke helt greje det (bruger til 50% af alle opgaver fx.. virker kun brugbart ifb arbejde). Er ikke uddannet pollster! -
@folfdk @malte
hæhæh det tænker jeg er helt fint. Det er ikke den mest stringente videnskab jeg lige får udført her
Der er også snak om en poll som fokuserer på *hvor meget* folk bruger AI. Men når jeg tænker over det bliver jeg i tvivl om hvordan man skulle udforme den
Det kan blive meget kvalitativt selv-vurdering.
Men hvis man skulle gøre det kvantitativt kan jeg heller ikke helt greje det (bruger til 50% af alle opgaver fx.. virker kun brugbart ifb arbejde). Er ikke uddannet pollster! -
@Strit Som svaret andetsteds så prøvede jeg med vilje at spørge ind til *om* man bruger AI og ikke *hvor meget*.
Man kunne sikkert lave en interessant ekstra 'hvis ja, hvor ofte/meget bruger du så AI?' poll

@BogWitch ja, jeg svarede også at jeg bruger det i denne poll. Var bare for at nævnte at det ikke er ret meget.

-
Et #DanskerTrut
@BogWitch jeg har svaret det sidste, men jeg bliver af og til snydt til at "bruge" det når jeg prøver at kontakte kundeservice eller laver en Google søgning. Det kan godt være lidt tricky at undgå helt.
-
R reynir@social.data.coop shared this topic
-
@BogWitch jeg har svaret det sidste, men jeg bliver af og til snydt til at "bruge" det når jeg prøver at kontakte kundeservice eller laver en Google søgning. Det kan godt være lidt tricky at undgå helt.
@reynir Ahr ja. Også en god pointe.
Jeg vil mene at jeg 'aldrig bruger AI' på samme måde. Er klar over at der er steder hvor AI bliver startet op automatisk.
-
Et #DanskerTrut
@BogWitch Jeg bruger AI på arbejdet måske et par gange om måneden. Jeg føler lidt at en stemme i afstemningen ville give det forkerte indtryk, at jeg gladelig tøffer afsted på jippity dagen lang...
-
@BogWitch Jeg bruger AI på arbejdet måske et par gange om måneden. Jeg føler lidt at en stemme i afstemningen ville give det forkerte indtryk, at jeg gladelig tøffer afsted på jippity dagen lang...
@Thriveth Jeg vil lade dig selv vurdere hvad du skal svare.
Kan mærke at en del folk meget gerne vil svare "ja, men jeg bruger kun en lillebitte smule AI". Det forstår jeg sådan set godt.
Men som skrevet flere andre steder gik jeg med vilje efter ikke at blande *hvor meget* ind i spørgsmålet. Jeg spørger bare *om* du bruger AI - ikke om det er lidt eller mellem eller konstant brug
-
B bogwitch@social.data.coop shared this topic
-
Et #DanskerTrut
@BogWitch Jeg har deltaget i seminarer om AI på min skole, for at se hvad det kan bruges til, men har ikke anvendt det i undervisningen. Har dog givet elever lov til at bruge det hvor det (måske) gav mening, f.eks. til at lave infografik, illustrationer til præsentationer.
-
Et #DanskerTrut
@BogWitch Det eneste sted jeg tidligere har brugt det, er til at generere billedbeskrivelse i Ice Cubes appen til Mastodon, fordi jeg pga. noget effed up neuropsykologi, har svært ved at læse relevans i billeder.
Samtidig ville jeg gerne imødekomme andre handicappede mennesker med at forstå billederne bedst muligt.Efter en lidt øvelse og informationsindsamling, laver jeg nu mine egne billedbeskrivelser, og håber det er godt nok.
-
@BogWitch Det eneste sted jeg tidligere har brugt det, er til at generere billedbeskrivelse i Ice Cubes appen til Mastodon, fordi jeg pga. noget effed up neuropsykologi, har svært ved at læse relevans i billeder.
Samtidig ville jeg gerne imødekomme andre handicappede mennesker med at forstå billederne bedst muligt.Efter en lidt øvelse og informationsindsamling, laver jeg nu mine egne billedbeskrivelser, og håber det er godt nok.
@Trine_DK accesibility er imo også noget det er værd at bruge ressourcer på.
-
@BogWitch Jeg har deltaget i seminarer om AI på min skole, for at se hvad det kan bruges til, men har ikke anvendt det i undervisningen. Har dog givet elever lov til at bruge det hvor det (måske) gav mening, f.eks. til at lave infografik, illustrationer til præsentationer.
@nichni det lyder som om du ikke selv bruger det, eller har brug for det

-
@nichni det lyder som om du ikke selv bruger det, eller har brug for det

@BogWitch faktisk ikke.. Når jeg tænker efter så har jeg enkelte gange prøvet det af (og blevet både lidt overvældet og skræmt) men ikke som sådan brugt det til noget, hverken til private formål (frivilligt, herunder politisk arbejde) eller i undervisningen, noget som eleverne har set. Men jeg ved at enkelte kollegaer gør det, nok i samme omfang som din undersøgelse viser.
-
@BogWitch Emily Tucker (på vegne af Center on Privacy & Technology) havde en rigtig god artikel tilbage i 2022 om hvorfor vi burde lade være med at bruge begrebet AI og jeg har fulgt det råd siden: https://www.techpolicy.press/artifice-and-intelligence