Hej #dkmastodon - har nogen derude erfaring med at opsætte en NextCloud på egen hjemmecomputer?
-
@Thriveth Jeg har ikke så meget forstand på det, men det er da lykkedes for mig nogle gange

Hvad er problemet specifikt?
Hvilket operativsystem? Hvilken web-server? Er det en server "i kosteskabet", en VPS eller er det shared hosting?
Du kan ikke tilgå domænet? Der går gerne et stykke tid før DNS ændringer er delt.
Eller er det et Nextcloud problem?@tanghus
Jeg har en ThinkStation under fjernsynet som dels er mediecenter, dels hjemmeserver. Installeret på Ubuntu, NextCloud installeret i en Docker container (med docker-compose, som de anbefaler at man gør), og bruger desec.io som DNS til at pege domæne hen på offentlig IP og port.... -
@tanghus
Jeg har en ThinkStation under fjernsynet som dels er mediecenter, dels hjemmeserver. Installeret på Ubuntu, NextCloud installeret i en Docker container (med docker-compose, som de anbefaler at man gør), og bruger desec.io som DNS til at pege domæne hen på offentlig IP og port....@tanghus Jeg kan logge ind via domænet når jeg er ude af huset (eller på mobilnettet), og jeg kan logge ind via lokal IP adresse når jeg er på WIFI på det lokale netværk, men den vil ikke logge på via domænet når jeg er på samme lokale netværk - og det er det jeg gerne vil fikse. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er det ikke et NC specifikt problem så meget som det er at jeg ikke forstår hvordan netværk fungerer...
-
@tanghus Jeg kan logge ind via domænet når jeg er ude af huset (eller på mobilnettet), og jeg kan logge ind via lokal IP adresse når jeg er på WIFI på det lokale netværk, men den vil ikke logge på via domænet når jeg er på samme lokale netværk - og det er det jeg gerne vil fikse. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er det ikke et NC specifikt problem så meget som det er at jeg ikke forstår hvordan netværk fungerer...
-
@tanghus Jeg kan logge ind via domænet når jeg er ude af huset (eller på mobilnettet), og jeg kan logge ind via lokal IP adresse når jeg er på WIFI på det lokale netværk, men den vil ikke logge på via domænet når jeg er på samme lokale netværk - og det er det jeg gerne vil fikse. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er det ikke et NC specifikt problem så meget som det er at jeg ikke forstår hvordan netværk fungerer...
-
Hej #dkmastodon - har nogen derude erfaring med at opsætte en NextCloud på egen hjemmecomputer?
Mit problem er specifikt at jeg gerne vil kunne tilgå den både udefra, men også fra det lokale netværk hjemme, fra dens domænenavn... Og jæ katt' hitt' u' a det!
Jeg har forsøgt at sætte en Caddy instance up og fulgt instruktionerne, men det lader ikke til at virke... Og det ville være *så* fedt hvis det kunne være familiens kalender i stedet for Goggle.
Boost gerne!
-
-
@Thriveth så en slags timeout hvis du åbner domænet i browseren? Det er måske noget på routeren der skal pilles ved, min opfører sig også lidt anderledes når det er fra internt net til routerens eksterne ip, men mindes ikke helt detaljerne nu.
-
@Thriveth Det lyder til at du ikke kan tilgå den offentlige IP-adresse fra dit lokale NAT'ede netværk.
Det er vist et typisk problem, som ikke er helt let at løse (med mindre din routers brugergrænseflade har en "do what I mean"-knap).
En løsning er at sørge for at domænet peger på den lokale IP-adresse når du slår det op på der lokale netværk. Muligvis kan din router det under nogle DNS-settings, alternativt kan du sætte dnsmasq op på hjemmeserveren.
-
@benjaminlj Ja det er lige præcis det der er problemet.
Jeg har min NextCloud oppe at køre og kan fint komme til den over domænet udefra (bruger desec.io som DNS og opdatere med ddclient), og kan også tilgå den med lokal IP adresse indenfor hjemmets fire vægge... Men jeg ville gerne bare kunne bruge domænet uanset hvor jeg er, det andet virker uforholdsmæssigt kluntet.@Thriveth det er også virkelig irriterende. Jeg har løst det ved at jeg også har en raspberry pi til at køre Pi-Hole. Der kan man indstille nogle lokale DNS records.
-
@Thriveth Det lyder til at du ikke kan tilgå den offentlige IP-adresse fra dit lokale NAT'ede netværk.
Det er vist et typisk problem, som ikke er helt let at løse (med mindre din routers brugergrænseflade har en "do what I mean"-knap).
En løsning er at sørge for at domænet peger på den lokale IP-adresse når du slår det op på der lokale netværk. Muligvis kan din router det under nogle DNS-settings, alternativt kan du sætte dnsmasq op på hjemmeserveren.
-
Mit problem er specifikt at jeg gerne vil kunne tilgå den både udefra, men også fra det lokale netværk hjemme, fra dens domænenavn... Og jæ katt' hitt' u' a det!
Jeg har forsøgt at sætte en Caddy instance up og fulgt instruktionerne, men det lader ikke til at virke... Og det ville være *så* fedt hvis det kunne være familiens kalender i stedet for Goggle.
Boost gerne!
@Thriveth Hvis du kan tale med ham der administrer jeres router, så spørg om det er muligt at slå NAT loopback (også kaldet hairpin) til.
-
A alf149@social.data.coop shared this topic
-
@Thriveth det er også virkelig irriterende. Jeg har løst det ved at jeg også har en raspberry pi til at køre Pi-Hole. Der kan man indstille nogle lokale DNS records.
@benjaminlj @Thriveth pi-hole kan også kører som service på ThinkStation og kræver ikke en raspberrypi.
Kan også være en anden dns service.
Husk at devises skal benytte denne DNS når de er på lokal net(WiFi) kan typisk angives i dhcp på routeren. Eller manuelt -
@benjaminlj @Thriveth pi-hole kan også kører som service på ThinkStation og kræver ikke en raspberrypi.
Kan også være en anden dns service.
Husk at devises skal benytte denne DNS når de er på lokal net(WiFi) kan typisk angives i dhcp på routeren. Eller manuelt -
@Thriveth Hej, du skal enten:
1) have nogen til at tænde for hairpin nat i din forenings router, eller
2) sætte din egen router op på kanten af dit lokalnet og tænde for hairpin nat i den, eller
3) fikse det med DNS tricks som andre også har foreslået.
DNSMasq er glimrende til det. Start med at sætte en dnsmasq container op, og peg en computer på den, og bekræft at den kan lave almindelige DNS opslag, f.eks. dr.dk
Prøv derefter at tilføje en "override"
-
@benjaminlj
Pi-hole kan kører i docker specielt når den ikke benyttes til dhcp.Men ja der skal smides en ekstra håndfuld it-tryllestøv for at få det til at virke.
Udfordringen er at docker(pi-hole) skal bruge port 53 og os’et skal “tvinges til” at frigive porten.
Der findes ok guides til det online. -
@benjaminlj
Pi-hole kan kører i docker specielt når den ikke benyttes til dhcp.Men ja der skal smides en ekstra håndfuld it-tryllestøv for at få det til at virke.
Udfordringen er at docker(pi-hole) skal bruge port 53 og os’et skal “tvinges til” at frigive porten.
Der findes ok guides til det online. -
@Thriveth Sidst jeg satte dnsmasq op installerede jeg det bare med apt-get og skimmede dnsmasq.conf igennem.
Det tæller nok ikke som en god instruktion.
En udfordring er at få din maskine til at bruge dnsmasq som dns resolver når du er på lokalnetværket. Den lette løsning ville være at sætte det op i routeren så det bliver sat op med DHCP.
Ellers skal det sættes op på de enkelte maskiner, men kun når du er på hjemme-netværket.
Man kan nok med NetworkManager hvis du kører Linux.
-
Boost gerne!
@Thriveth Tjek evt om din router understøtter DNS aliaser. Mine maskiner får tildelt routerens IP som DNS server og i routeren kan jeg sige server.martinschultz.dk = 10.0.0.2
-
@Thriveth Hej, du skal enten:
1) have nogen til at tænde for hairpin nat i din forenings router, eller
2) sætte din egen router op på kanten af dit lokalnet og tænde for hairpin nat i den, eller
3) fikse det med DNS tricks som andre også har foreslået.
DNSMasq er glimrende til det. Start med at sætte en dnsmasq container op, og peg en computer på den, og bekræft at den kan lave almindelige DNS opslag, f.eks. dr.dk
Prøv derefter at tilføje en "override"
@tykling @Thriveth @pmakholm @tanghus
Ja problemet er jo typisk at man har to adresser for serveren, og kan kun nå den lokale når man er "hjemme" på LAN netværket.
NAT som vi allesammen har på vores IPv4 gateway hjemme oversætter gerne en intern 192.168.1.123 til vores offentlige IP når vi besøger Internet. Desværre håndterer de dårligere hvis vi gerne vil tilgå en intern server som er på samme LAN.
I mit hus ville det være min lokale DNS server Unbound som ville få en "local-data"