Just learned a new way to multiply from youngest daughter.
-
Just learned a new way to multiply from youngest daughter. Quite interesting way to do it. Never seen that before
-
Just learned a new way to multiply from youngest daughter. Quite interesting way to do it. Never seen that before
@tryberg Hov ja, det er da en spændende måde at gøre det på. Hvordan håndteres menter?
-
@tryberg Hov ja, det er da en spændende måde at gøre det på. Hvordan håndteres menter?
@nerdd i øverst højre er det 2 x 8 og det giver 16. 6 skrives under diagonalen og 10 bliver til 1 over diagonalen hvis det giver mening
-
@nerdd i øverst højre er det 2 x 8 og det giver 16. 6 skrives under diagonalen og 10 bliver til 1 over diagonalen hvis det giver mening
@tryberg Ah, selvfølgelig! Men hvad så, hvis det havde været 48 * 21, så det ikke er 6 + 3, men 6 + 4 på tiernes plads?
-
@tryberg Ah, selvfølgelig! Men hvad så, hvis det havde været 48 * 21, så det ikke er 6 + 3, men 6 + 4 på tiernes plads?
@nerdd Hmmm godt spørgsmål. Det ved jeg faktisk ikke. Mon 10 så skal repræsenteres som 00 ...men de giver ikke så god mening
-
@nerdd Hmmm godt spørgsmål. Det ved jeg faktisk ikke. Mon 10 så skal repræsenteres som 00 ...men de giver ikke så god mening
-
@UlrikNyman @tryberg Ah, bingo!
Jeg lagde i øvrigt mærke til, at hendes måde at skrive 8 på er spejlvendt i forhold til den måde, jeg skriver dem på
-
@UlrikNyman @tryberg Ah, bingo!
Jeg lagde i øvrigt mærke til, at hendes måde at skrive 8 på er spejlvendt i forhold til den måde, jeg skriver dem på
@nerdd @UlrikNyman ja. Det bliver jo en lidt omstændelig tegning når man skal gange store tal...og man kan spørge hvilken mening det giver at regne dem på papir i det hele taget fremfor at bruge en lommeregner
-
@nerdd @UlrikNyman ja. Det bliver jo en lidt omstændelig tegning når man skal gange store tal...og man kan spørge hvilken mening det giver at regne dem på papir i det hele taget fremfor at bruge en lommeregner
@tryberg @UlrikNyman Jeg forestiller mig, det er værd at lære for at få en fornemmelse af, hvordan multiplikation af store tal fungerer.
-
@tryberg @UlrikNyman Jeg forestiller mig, det er værd at lære for at få en fornemmelse af, hvordan multiplikation af store tal fungerer.
@nerdd @UlrikNyman ja måske. Men det man jo egentlig gør er at reducere alt til multiplication med et ciffer og så en opstilling / repræsentation til at regne det ud. Men det giver måske noget talforståelse ift enere, tiere etc.
-
@nerdd @UlrikNyman ja måske. Men det man jo egentlig gør er at reducere alt til multiplication med et ciffer og så en opstilling / repræsentation til at regne det ud. Men det giver måske noget talforståelse ift enere, tiere etc.
@tryberg @nerdd @UlrikNyman jeg tror mega meget på at man skal kunne lave overslag i hovedet. Dvs kompleksitetsreducere en udregning så man ikke altid skal have teknologien frem for at se, om andres tal er nogenlunde rigtige fx. Men det kræver vildt meget øvelse og så kræver det et godt system. Så det er fedt hvis hun har fundet et system der giver mening.
(Ja, jeg elsker tal, og derfor er jeg naturligvis biased)