1/6
-
1/6
I dag starter FN’s Orange Days, de 16 dage hvor verden sætter fokus på vold og overgreb, der rammer kvinder, piger og andre mennesker udsat for kønsbaseret vold.
#OrangeDays #16daysofactivism -
1/6
I dag starter FN’s Orange Days, de 16 dage hvor verden sætter fokus på vold og overgreb, der rammer kvinder, piger og andre mennesker udsat for kønsbaseret vold.
#OrangeDays #16daysofactivismKampagnen handler ikke kun om partnervold, men om alle former for vold der udspringer af køn, både fysisk, psykisk, seksuel, digital og økonomisk. Det sker i hjem, på arbejdspladser og online.
#EndGenderBasedViolence -
Kampagnen handler ikke kun om partnervold, men om alle former for vold der udspringer af køn, både fysisk, psykisk, seksuel, digital og økonomisk. Det sker i hjem, på arbejdspladser og online.
#EndGenderBasedViolenceI Danmark har vi i 2025 desværre set alt for mange drab begået af nuværende eller tidligere partnere. Det er en tragisk påmindelse om, at volden er tættere på end mange tror.
#StopVoldModKvinder -
I Danmark har vi i 2025 desværre set alt for mange drab begået af nuværende eller tidligere partnere. Det er en tragisk påmindelse om, at volden er tættere på end mange tror.
#StopVoldModKvinderFor mig er Orange Days personligt. Jeg voksede op med at opleve en person tæt på blive udsat for både fysisk og psykisk partnervold. Det sætter sig, og det er en af grundene til at jeg bakker op om kampagnen.
#OrangeTheWorld -
For mig er Orange Days personligt. Jeg voksede op med at opleve en person tæt på blive udsat for både fysisk og psykisk partnervold. Det sætter sig, og det er en af grundene til at jeg bakker op om kampagnen.
#OrangeTheWorldNår bygninger og vartegn lyser orange, er det et fælles signal om håb og retten til et liv uden vold. Ingen skal leve i frygt, og ingen børn skal vokse op i hjem, hvor vold fylder.
#HumanRights #NoMoreViolence -
Når bygninger og vartegn lyser orange, er det et fælles signal om håb og retten til et liv uden vold. Ingen skal leve i frygt, og ingen børn skal vokse op i hjem, hvor vold fylder.
#HumanRights #NoMoreViolenceOrange Days minder os om, at kønsbaseret vold er et samfundsproblem, ikke et privat anliggende. Det kræver opmærksomhed, handling og ansvar fra os alle.
-
Kampagnen handler ikke kun om partnervold, men om alle former for vold der udspringer af køn, både fysisk, psykisk, seksuel, digital og økonomisk. Det sker i hjem, på arbejdspladser og online.
#EndGenderBasedViolence@naarestrup Mange steder beskrives Orange Days kun som FN’s kampagne mod vold mod kvinder og piger.
-
@naarestrup Mange steder beskrives Orange Days kun som FN’s kampagne mod vold mod kvinder og piger.
@lostmonkey Kampagnen er global og vel ikke alle er helt på samme vogn. Den bredere kønsbaseret vold bruges ofte af fagpersoner og er jo korrekt. Partnervold sker jo også begge veje - selvom det primære fokus, desværre nok retteligt, er på kvinder.
-
@lostmonkey Kampagnen er global og vel ikke alle er helt på samme vogn. Den bredere kønsbaseret vold bruges ofte af fagpersoner og er jo korrekt. Partnervold sker jo også begge veje - selvom det primære fokus, desværre nok retteligt, er på kvinder.
@lostmonkey Min grafik sigter også mod netop vold mod kvinder. Andre grupper har typisk mere fokus andre dag.
-
@lostmonkey Min grafik sigter også mod netop vold mod kvinder. Andre grupper har typisk mere fokus andre dag.
@naarestrup Min bemærkning skulle bestemt heller ikke ses som en kritik af, at der sættes fokus på den mest udbredte form for partnervolden, som desuden pga det biologisk styrkeforhold jo generelt medfører størst fysisk skade. Studser blot lidt over, at nogle organisation slet ikke, som dig, i forbindelse med kampagnen finder plads til at nævne forekomsten af andre former for partnervold, der jo trods alt ikke er så helt ubetydelig ifølge undersøgelser.
-
@naarestrup Min bemærkning skulle bestemt heller ikke ses som en kritik af, at der sættes fokus på den mest udbredte form for partnervolden, som desuden pga det biologisk styrkeforhold jo generelt medfører størst fysisk skade. Studser blot lidt over, at nogle organisation slet ikke, som dig, i forbindelse med kampagnen finder plads til at nævne forekomsten af andre former for partnervold, der jo trods alt ikke er så helt ubetydelig ifølge undersøgelser.
@lostmonkey Som jeg lige fik med i den anden kommentar. Her er primær fokus på kvinderne.
Så markerer vi andre grupper som de primære i forbindelse med andre dage. -
@lostmonkey Som jeg lige fik med i den anden kommentar. Her er primær fokus på kvinderne.
Så markerer vi andre grupper som de primære i forbindelse med andre dage.@naarestrup Har FN en tilsvarende kampagne, hvor fokus er på vold mod mænd?
-
@naarestrup Har FN en tilsvarende kampagne, hvor fokus er på vold mod mænd?
@lostmonkey Ikke lige en FN dag. Globalt er vold mod kvinder sandsynligvis også det største problem.
Men er stadig dage der er ret internationalt anerkendte, IDAHOBIT den 17. maj og International Men’s Day den 19. november. Der vil typisk være temaer om vold.
-
@lostmonkey Ikke lige en FN dag. Globalt er vold mod kvinder sandsynligvis også det største problem.
Men er stadig dage der er ret internationalt anerkendte, IDAHOBIT den 17. maj og International Men’s Day den 19. november. Der vil typisk være temaer om vold.
@naarestrup Jeg spørger også fordi jeg husker en (i hvert fald for mig) ret overraskende rapport for et eller to år siden om partnervold (i DK), der viste at den var noget mere ligeligt fordelt, end mange nok tror. Kan ikke huske tallene helt, men tror det var noget i retning af 40/60. Men igen, selvfølgelig forskel i voldens karakter.
-
@naarestrup Jeg spørger også fordi jeg husker en (i hvert fald for mig) ret overraskende rapport for et eller to år siden om partnervold (i DK), der viste at den var noget mere ligeligt fordelt, end mange nok tror. Kan ikke huske tallene helt, men tror det var noget i retning af 40/60. Men igen, selvfølgelig forskel i voldens karakter.
@lostmonkey Er helt enig. Selvom det desværre er et emne omgærdet af meget tabu, så har jeg også hørt fagfolk udtale at der for mænd nok var et endnu større skyggetal end for kvinder.
Uanset offer og udøver er det dog ikke vold, der løser problemer.