Har i dag for første gang præsenteret fra Libre Offices Impress-program.
-
LibreOffice er navnet som blev valgt efter rigtig mange valgte at fjerne sig fra Open Office (ejet af Oracle) og fortsætte arbejdet under et andet navn og styret via organisationen "The Document Foundation".
F.eks har denne nyhed fra 2010 mere info.
https://www.computerworld.dk/art/102124/libreoffice-har-god-vind-i-sejleneDanske Leif Lodahl var meget aktiv i skiftet og man kan se gode videoer om brug af LibreOffice på YouTube som han har lavet.
Ærgerligt at du ikke skiftede til LibreOffice dengang.
@folfdk @muep @SuneAuken Bedre sent end aldrig - tak for grundigt svar

-
@beringboegh Ja, LibreOffice som projekt er i god tilstand og nye versioner udgives regelmæssigt
@muep Det er gode nyheder! Jeg er solgt
-
@folfdk @muep @SuneAuken Bedre sent end aldrig - tak for grundigt svar

@beringboegh
Velbekomme
-
@muep og går det lige så fint den anden vej? Altså, kan MS-brugere uden problemer åbner filer fra LibreOffice? Jeg vil gerne skifte, men har ikke båndbredde til at det skal være alt for besværligt 🫠 @SuneAuken
@tanyakaroli jeg kan ikke huske nogen gang, hvor jeg har haft sådanne problemer.
Men det har også noget at gøre ved, at normalt laver jeg ikke så mange office-filer. Og de som jeg laver, er relativ enkle filer.
Er jeg i tvivl om at LO skaber problemer, bruger jeg jo MSOffice. Men det bare næsten aldrig sker.
-
@muep og går det lige så fint den anden vej? Altså, kan MS-brugere uden problemer åbner filer fra LibreOffice? Jeg vil gerne skifte, men har ikke båndbredde til at det skal være alt for besværligt 🫠 @SuneAuken
Jeg tror vistnok, at LO er bedre til at åbne MS end omvendt. Men så kan man gemme sine LO-dokumenter i MS- formater, og så skulle det gå.
-
@beringboegh
Velbekomme
For min nysgerrigheds skyld puttede jeg lige emnet "LibreOffice Security" ind i Google Scholar (ja, jeg har opdaget selvmodsigelsen!). Resultatet er herunder. Der kan være gode svar på spørgsmålet i sættet her, og det meste ser ud til at ligge uden for paywalls.
https://scholar.google.com/scholar?hl=da&as_sdt=0,5&q=libreoffice+security
-
@svuorela @SuneAuken Og hvis det er reproducerbart i den senest version kan man jo indgive en bug report og vedlægge filen der viser problemet. Måske nogen i teamet kigger på det.
Jeg tror, det var en fejl 50.
Jeg har downloadet KUs template som en impress-fil, og jeg synes det ser ud til, at det kører nu.
-
@muep @SuneAuken Bliver det løbende videreudviklet? Benyttede for en del år siden Open Office, men da det blev forladt og efterfølgende karakteriseret som en sikkerhedsrisiko, krøb jeg til til Microsoft. Hvis Libre Office vedligeholdes, er det for mig et åbenlyst valg.
@beringboegh @muep @SuneAuken LibreOffice bliver løbende opdateret...
-
@muep @SuneAuken Bliver det løbende videreudviklet? Benyttede for en del år siden Open Office, men da det blev forladt og efterfølgende karakteriseret som en sikkerhedsrisiko, krøb jeg til til Microsoft. Hvis Libre Office vedligeholdes, er det for mig et åbenlyst valg.
@beringboegh @muep @SuneAuken
Lang historie kort: OpenOffice blev udviklet primært af sun Microsystems som ejede navnet. Sun blev købt af Oracle og Oracle droppede udviklingen af OpenOffice, men fastholdt ejerskabet af navnet. SUSE, redhat med flere fortsatte udviklingen under nyt navn LibreOffice. (Oracle gav senere navnet til nogle andre, men...) (Collabora overtog en masse udviklere fra SUSE og redhat og driver nu udviklingen) OpenOffice er ikke rigtig udviklet siden, inklusiv fejlrettelser -
@beringboegh @muep @SuneAuken
Lang historie kort: OpenOffice blev udviklet primært af sun Microsystems som ejede navnet. Sun blev købt af Oracle og Oracle droppede udviklingen af OpenOffice, men fastholdt ejerskabet af navnet. SUSE, redhat med flere fortsatte udviklingen under nyt navn LibreOffice. (Oracle gav senere navnet til nogle andre, men...) (Collabora overtog en masse udviklere fra SUSE og redhat og driver nu udviklingen) OpenOffice er ikke rigtig udviklet siden, inklusiv fejlrettelser@svuorela @beringboegh @muep @SuneAuken
Program pakken har rødder i Tyskland, som StarOffice. Det var et kommercielt program, men blev open source, vistnok fordi firmaet blev underbudt af MS og ikke kunne overleve. Det er meget langt tid siden.
-
@svuorela @beringboegh @muep @SuneAuken
Program pakken har rødder i Tyskland, som StarOffice. Det var et kommercielt program, men blev open source, vistnok fordi firmaet blev underbudt af MS og ikke kunne overleve. Det er meget langt tid siden.
@seindal sun købte staroffice så vidt jeg husker og udgav kildekoden @beringboegh @muep @SuneAuken
-
Jeg tror, det var en fejl 50.
Jeg har downloadet KUs template som en impress-fil, og jeg synes det ser ud til, at det kører nu.
@SuneAuken @svuorela Godt at høre - og extra point til IT-afdelingen der havde produceret en LibreOffice version af skabelonen!.
Jeg har altid haft LibreOffice installeret, men må indrømme at jeg har skubbet på for at få Linux-nødderne til at bruge MS Office så de kunne kommunikere med folk uden for deres egen verden. Tid til en kurskorrektion!
-
@SuneAuken @svuorela Godt at høre - og extra point til IT-afdelingen der havde produceret en LibreOffice version af skabelonen!.
Jeg har altid haft LibreOffice installeret, men må indrømme at jeg har skubbet på for at få Linux-nødderne til at bruge MS Office så de kunne kommunikere med folk uden for deres egen verden. Tid til en kurskorrektion!
Arh ok. jeg elsker vores IT-folk, men det her var ikke dem.
Jeg åbnede et gammel PP-show lavet over skabelonen. Slettede indholdet og gemte dokumentet igen som en skabelon, jeg kunne åbne og bruge.
-
Jeg tror vistnok, at LO er bedre til at åbne MS end omvendt. Men så kan man gemme sine LO-dokumenter i MS- formater, og så skulle det gå.
@SuneAuken @tanyakaroli @muep egen oplevelse: writer er rigtigt god. Calc bruger jeg hellere end excel. Men excel har oppet sig de seneste 10 år, og i dag føles excel hurtigere end calc på min Corporate PC. Impress er tungt. At rotere tekst og elemter og alt det layout hejs forbundet med wysiwyg, gør bare at impress er kan konkurrere.
Så hvorfor bruger jeg det alligevel? Fordi LO er vejen ud af digital afhængighed. Og fordi Impress er god _nok_. Men jeg synes altså ikke det er lige så smooth.
-
@SuneAuken @tanyakaroli @muep egen oplevelse: writer er rigtigt god. Calc bruger jeg hellere end excel. Men excel har oppet sig de seneste 10 år, og i dag føles excel hurtigere end calc på min Corporate PC. Impress er tungt. At rotere tekst og elemter og alt det layout hejs forbundet med wysiwyg, gør bare at impress er kan konkurrere.
Så hvorfor bruger jeg det alligevel? Fordi LO er vejen ud af digital afhængighed. Og fordi Impress er god _nok_. Men jeg synes altså ikke det er lige så smooth.
Nu hører det med til historien, at Tanyas omgang med slides er på et helt andet niveau end mit. Jeg er sådan: "Kan jeg finde et eller andet billede at putte ind her, som gør det hele mindre kedeligt." Tanya kan få dybe pædagogiske pointer til at stige frem fra dybet af en præsentation.
Jeg får let ved at lære at bruge impress på mit nuværende niveau, fordi det ikke kan blive så forfærdelig meget dårligere.
-
@tanyakaroli jeg kan ikke huske nogen gang, hvor jeg har haft sådanne problemer.
Men det har også noget at gøre ved, at normalt laver jeg ikke så mange office-filer. Og de som jeg laver, er relativ enkle filer.
Er jeg i tvivl om at LO skaber problemer, bruger jeg jo MSOffice. Men det bare næsten aldrig sker.
@muep aha, tak skal du have! Jeg deler konstant og hele tiden filer med MS-brugere på arbejdet. I det hele taget bliver et skift væk fra amerikansk software besværliggjort af at Københavns Universitet er så fuldt integreret med hele MS Office-pakken.
-
Nu hører det med til historien, at Tanyas omgang med slides er på et helt andet niveau end mit. Jeg er sådan: "Kan jeg finde et eller andet billede at putte ind her, som gør det hele mindre kedeligt." Tanya kan få dybe pædagogiske pointer til at stige frem fra dybet af en præsentation.
Jeg får let ved at lære at bruge impress på mit nuværende niveau, fordi det ikke kan blive så forfærdelig meget dårligere.
-
Det er præcis sådan, jeg har det, når jeg ser mine egne slides.
-
Nogen der ved hvorfor jeg ikke kan se tanyas toot? Er jeg blokeret?
-
Nogen der ved hvorfor jeg ikke kan se tanyas toot? Er jeg blokeret?
Du har set den. Smiley'en var alt, hvad den rummede.