Jeg er et fordomsfuldt menneske.
-
@MThaastrup @tofticles @svuorela Ved min forrige kunde var en kollega så rygstikkende og røvslikkende, afhængigt af psykopatisk profit, og talte som en præst. Man kunne se foragten i hans øjne, når andre talte, samt hans raseri, når han ikke selv fik taletid.
Jeg var ikke det mindste overrasket, da jeg spottede, at hans bil havde en fisk på bagklappen.
@wolf @tofticles @svuorela Det ville jeg heller ikke være, og hvor er det et eller andet sted skræmmende, at man forbinder kristne først med de der manipulerende og fascistoide typer
-
@anport @tofticles @SorenMRiis
️ Jeg er med på skepsisholdet. Folk må tro på det, de vil, men hvis deres sandhed
️ skal smøres ud på andre, bliver jeg træt af det. Og den normerende tilgang findes tit hos erklæret (up front) kristne. Så deraf min skepsis.
@Camlarsch @tofticles @SorenMRiis ok, jæs, min pointe har nok ikke så meget at gøre med kristendom og “I’m a Christian”, men mere noget med at de såkaldte “grønne flag” her i klubben kun kan være “I’m a vegan” eller “Jeg er dyreaktivist” - der findes arrogante røvhuller i begge lejre.
Hvis vi i fællesskab skal gøre verden bedre kan vi ikke dømme hinanden ude på baggrund af vores fordomme.Og slutteligt: Skepsis og kritisk sans er naturligvis en god ting.
-
@wolf @tofticles @svuorela Det ville jeg heller ikke være, og hvor er det et eller andet sted skræmmende, at man forbinder kristne først med de der manipulerende og fascistoide typer
@MThaastrup En religion, der siger, at man er et bedre menneske for at være en del af religionen, og at man en dag vil få den belønning, man føler, at tilværelsen skylder en, må nødvendigvis appellere til en vis type mennesker. @tofticles @svuorela
-
@MThaastrup En religion, der siger, at man er et bedre menneske for at være en del af religionen, og at man en dag vil få den belønning, man føler, at tilværelsen skylder en, må nødvendigvis appellere til en vis type mennesker. @tofticles @svuorela
@wolf @tofticles @svuorela God pointe
-
@wolf @tofticles @svuorela God pointe
@MThaastrup Jeg lærte for alvor de kristne at kende, da jeg var 10-12 år gammel under "Satanic Panic" i start-1980'erne. Der blev bogstavelig talt skudt efter mine forældre - gerningsmanden arbejdede hos det lokale Indre Mission og forsvandt sporløst samme dag. Selv blev jeg anklaget for kirkegårdshærværk, som et lille barn som jeg umuligt kunne have kræfter til. @tofticles @svuorela
-
@MThaastrup Jeg lærte for alvor de kristne at kende, da jeg var 10-12 år gammel under "Satanic Panic" i start-1980'erne. Der blev bogstavelig talt skudt efter mine forældre - gerningsmanden arbejdede hos det lokale Indre Mission og forsvandt sporløst samme dag. Selv blev jeg anklaget for kirkegårdshærværk, som et lille barn som jeg umuligt kunne have kræfter til. @tofticles @svuorela
@wolf @tofticles @svuorela Det lyder sindssygt
-
@wolf @tofticles @svuorela Det lyder sindssygt
@MThaastrup Det var vanvittigt. De iværksatte smædekampagner for at drive min familie ud af byen, hvor min far var blevet skoleinspektør i en skole, der var infesteret af kristne lærere og bogstaveligt talt lå i ruiner. Det passede aldeles ikke i deres kram, at børnene i deres kult måske fik andet at vide, end at de skulle gøre, hvad de kristne autoriteter sagde. @tofticles @svuorela
-
@anport @tofticles @SorenMRiis
️ Jeg er med på skepsisholdet. Folk må tro på det, de vil, men hvis deres sandhed
️ skal smøres ud på andre, bliver jeg træt af det. Og den normerende tilgang findes tit hos erklæret (up front) kristne. Så deraf min skepsis.
@anport @tofticles @Camlarsch @SorenMRiis
En af naboerne (gammel, nykristen, missionerende) slår korsets tegn og mumler “fri os fra det onde”, hvis nogen nævner tarotkort eller yoga
️ (yndlingsnabo og jeg kigger så på hinanden og laver mikro-eye-roll - det må da være den korrekte genhilsen, ikke?)
-
@anport @tofticles @Camlarsch @SorenMRiis
En af naboerne (gammel, nykristen, missionerende) slår korsets tegn og mumler “fri os fra det onde”, hvis nogen nævner tarotkort eller yoga
️ (yndlingsnabo og jeg kigger så på hinanden og laver mikro-eye-roll - det må da være den korrekte genhilsen, ikke?)
@ondekvinde @tofticles @Camlarsch @SorenMRiis minder mig om mit prøveabonnement på Kristeligt Dagblad for et par år siden. På dag to i avisen var der en lang kronik om, hvordan yoga var fordærvende for sjælen og forstyrrede kontakten til Gu’
-
@svuorela @MThaastrup @wolf Det er nok faktisk nogle større røde flag for mig...
@tofticles da det gik op for mig for en del år siden hvad fisken bag på folks biler betød anskaffede jeg fluks nogen af dem her og monterede på bil og campingvogn @svuorela @MThaastrup @wolf
ps. søgeord "darwinfish" kan hjælpe med at finde dem, husker ikke hvor jeg købte. Måske var det faktisk @kramse der købte et par til mig dengang.
-
@MThaastrup Det var vanvittigt. De iværksatte smædekampagner for at drive min familie ud af byen, hvor min far var blevet skoleinspektør i en skole, der var infesteret af kristne lærere og bogstaveligt talt lå i ruiner. Det passede aldeles ikke i deres kram, at børnene i deres kult måske fik andet at vide, end at de skulle gøre, hvad de kristne autoriteter sagde. @tofticles @svuorela
@wolf @tofticles @svuorela Damn
🤯
-
T tanyakaroli@expressional.social shared this topic
-
@tofticles @Trine_DK Jeg er for så vidt enig, men det er vel også os og vores fordomme, som læser en masse ind i den bio og identitetsmarkør. “I’m a Buddhist, father” havde nok virket mere afvæbnende
@anport @tofticles det er også fordi Buddhismen har nogle helt andre værdier, så det er jo meget naturligt.
-
@anport @tofticles det er også fordi Buddhismen har nogle helt andre værdier, så det er jo meget naturligt.
@anport @tofticles altså, jeg ved godt hvad du mener med fordomme, men der er også visse ting hvor jeg har det sådan, at hvis folk reklamerer med et bestemt værdisæt, på en måde som jeg har set mange gange før, så må det jo være min arbejdshypotese ind til andet er bevist, at vedkommende i store træk identificerer sig med den gruppe med de værdisæt.
(Det var en lang sætning).
Manden er jo meget eksplicit i måden at formulere sig på.
-
@Trine_DK @tofticles jow, bestemt - men bare fordi man er buddist og det er ens identitsmarkør her i livet, er det jo ikke en garanti for, at personen er et 100% “grønt flag” …
Findes der en selverklæret buddist, der lige nu fræser rundt på motorvejen i LA i sin nyindkøbte cybertruck. Det tror jeg nok, der gør -
@anport @tofticles altså, jeg ved godt hvad du mener med fordomme, men der er også visse ting hvor jeg har det sådan, at hvis folk reklamerer med et bestemt værdisæt, på en måde som jeg har set mange gange før, så må det jo være min arbejdshypotese ind til andet er bevist, at vedkommende i store træk identificerer sig med den gruppe med de værdisæt.
(Det var en lang sætning).
Manden er jo meget eksplicit i måden at formulere sig på.
@Trine_DK @tofticles ja, jeg er jo selv fuld af fordomme og ved også godt jeg i stor grad opererer i denne verden, hvor det er nemmest at putte folk i kasser.
Når jeg himler op her, så er det blot fordi, jeg synes tankegangen tipper mod noget á la ‘ikke alle muslimer er terrorister - men alle terrorister er muslimer’ som nogen engang prøvede at bilde den danske befolkning ind.
Så hvis man er kristen er man sikkert også sådan og sådan. Man har købt hele “pakken” … -
@Trine_DK @tofticles jow, bestemt - men bare fordi man er buddist og det er ens identitsmarkør her i livet, er det jo ikke en garanti for, at personen er et 100% “grønt flag” …
Findes der en selverklæret buddist, der lige nu fræser rundt på motorvejen i LA i sin nyindkøbte cybertruck. Det tror jeg nok, der gør@anport @Trine_DK @tofticles Buddhister er ikke mere fredelige end andre religioner. Tænk på f.eks. Myanmar, Sri Langa og Bhutan.
Hverken religioner eller ateisme kan sige sig fri fra grusomheder. Det eneste, man kan konkludere, er at religion tydeligvis ikke forhindrer dem.
-
@anport @Trine_DK @tofticles Buddhister er ikke mere fredelige end andre religioner. Tænk på f.eks. Myanmar, Sri Langa og Bhutan.
Hverken religioner eller ateisme kan sige sig fri fra grusomheder. Det eneste, man kan konkludere, er at religion tydeligvis ikke forhindrer dem.
@wolf @Trine_DK @tofticles og fjern Gud og guder fra Verdenshistorien og mennesker ville blot have fundet sammen i andre fællesskaber og føle sig berettigede til at slå andre mennesker ihjel - “de fremmede” - værende politiske eller ideologiske.
#endofrant