Servicemeddelelse: Hvis man inden for de næste ca 10 år på et givent tidspunkt gerne vil vide, hvad jeg foretager mig, er der en ret god sandsynlighed i dagtimerne for, at jeg er i færd med enten at skrive eller tænke over en bog om Grundtvigs salmer.
-
Nå for SYV da. Jeg har lige opdaget, at Anders Malling, ophavsmanden til standardværket "Dansk salmehistorie", var tydeligt og overbevist nazist i 1930'erne.
Han forlod dog partiet i 1940, og det kan ikke ses på værket, der er senere, så vidt jeg har kunnet registerere.
Jeg synes altid, jeg snubler over nazister i mit faglige arbejde. Der er mindst to tydelige nazister blandt genreforskerne og nu så altså også Malling.
#DanskeNazister #Salmer #Ups #DkFedi #DkHistorieEeeeeeehm tingene presser sig ret hyppigt sammen hos Grundtvig.
Jeg har netop indsat en underoverskrift i min bog, som hedder:
"Absalons kyrie og brorsonske bodssalmer ved Kong Davids fødder"
Og så handler det tilmed om Ingemann.
Hvis du absolut ingen anelse har om, hvordan de ting hænger sammen, så velkommen til Grundtvigforskningen. Det er dét, vi lever med hele tiden: en let tilstand af rundtossethed.
#DkFedi #Brorson #Ingemann #Absalon #Grundtvig #KongDavid #Salmer #SnotForvirring
-
Eeeeeeehm tingene presser sig ret hyppigt sammen hos Grundtvig.
Hvis du absolut ingen anelse har om, hvordan de ting hænger sammen, så velkommen til Grundtvigforskningen. Det er dét, vi lever med hele tiden: en let tilstand af rundtossethed.
#DkFedi #Brorson #Ingemann #Absalon #Grundtvig #KongDavid #Salmer #SnotForvirring
@SuneAuken Det er ikke for at være grov, men, hvorfor spilde så meget tid på en gut som de færreste kender eller ved særlig meget om? Eller har nogen interesse i.
Er du statsstøttet for det arbejde?
-
@SuneAuken Det er ikke for at være grov, men, hvorfor spilde så meget tid på en gut som de færreste kender eller ved særlig meget om? Eller har nogen interesse i.
@stigcq @SuneAuken måske for at udbrede kendskabet til Grundtvig og hans digtning? Jeg kan slet ikke forstå at du antager at Sune spilder sin tid?
-
@SuneAuken Det er en fed tråd det her. Jeg har lige læst den fra toppen og er lidt ked af at jeg missede den for 2 mdr. siden. Fedt med en længere tråd/dagbog omkring din forskning. Lad det blive ved at flyde..
-
@SuneAuken Det er en fed tråd det her. Jeg har lige læst den fra toppen og er lidt ked af at jeg missede den for 2 mdr. siden. Fedt med en længere tråd/dagbog omkring din forskning. Lad det blive ved at flyde..
@SuneAuken Man kan godt blive lidt imponeret over den ildhu og ikke mindst stædighed ifbm. læsning og så på gotisk. Jeg har været i gang med denne https://bibliotek.dk/materiale/danske-salmer-med-noder-og-becifringer-kommentarer-og-digterbiografier_johannes-moellehave/work-of:870970-basis:26219604?type=bog&tid=yc97X17461926818953002614674 i alt for lang tid - uden at blive færdig
Og Møllehave skriver endda med latinske bogstaver og i et sprog man kan forstå
-
Guuud nej. Tråden fik også sin egen trold. Den slags blokerer man naturligvis med det samme. Husk det endelig altid. Hvis I ser trolden, så bloker også bare. I behøver ikke forsvare mig - og slet ikke Grundtvig - imod trolderi.
-
Guuud nej. Tråden fik også sin egen trold. Den slags blokerer man naturligvis med det samme. Husk det endelig altid. Hvis I ser trolden, så bloker også bare. I behøver ikke forsvare mig - og slet ikke Grundtvig - imod trolderi.
Der er lidt mere systematisk tænkning over det her. Det er IKKE en egentlig forskningsartikel, men et udvidet essay. Jeg håber, det kan gøre gavn alligevel.
https://curis.ku.dk/ws/portalfiles/portal/288181461/Utyske_pp197_210.pdf
-
Tusind tak.
Det er jo præcis fordelen ved sådan en "dagbogstråd", at den dukker op igen og igen, og at man bare kan stå på, når den lige kommer forbi.Jeg nulrer bare videre med den, efterhånden som tingene melder sig.
-
@SuneAuken Man kan godt blive lidt imponeret over den ildhu og ikke mindst stædighed ifbm. læsning og så på gotisk. Jeg har været i gang med denne https://bibliotek.dk/materiale/danske-salmer-med-noder-og-becifringer-kommentarer-og-digterbiografier_johannes-moellehave/work-of:870970-basis:26219604?type=bog&tid=yc97X17461926818953002614674 i alt for lang tid - uden at blive færdig
Og Møllehave skriver endda med latinske bogstaver og i et sprog man kan forstå
Nu om dage behøver man det gotiske ret lidt, fordi Grundtvigs Værker begynder at have rigtig meget med. Men derfor er det jo altid gavnligt at kunne. Men i modsætning til Grundtvig håndskrifter, (som det er en krig at læse og som først bliver transkriberet i løbet af de næste par år), så lærer man ret hurtigt at læse gotisk. Jeg glemmer det selv efter et par minutter.
Møllehave er jo sjov og åndfuld, men også lidt et flyvehoved. Jeg forstår godt, hvis man nu og da taber tråden.
-
Der er lidt mere systematisk tænkning over det her. Det er IKKE en egentlig forskningsartikel, men et udvidet essay. Jeg håber, det kan gøre gavn alligevel.
https://curis.ku.dk/ws/portalfiles/portal/288181461/Utyske_pp197_210.pdf
Og så skylder jeg i øvrigt at notere, at jeg ved den syrede underoverskrift fra før har sat en note, hvor der står "Kill your darlings?", fordi den måske er fór syret. Så jeg lover ikke, at den nogensinde kommer med i bogen - hvis bogen nogensinde bliver færdig.
-
Aahhh... pænt uoplyst, dér.
Grundtvig var en særling på mange måder, men hans betydning for dansk kultur og formuleringen af centrale danske værdier er umulig at komme udenom.
Gør dig selv en tjeneste og tjek ham lige på Wikipedia
-
Aahhh... pænt uoplyst, dér.
Grundtvig var en særling på mange måder, men hans betydning for dansk kultur og formuleringen af centrale danske værdier er umulig at komme udenom.
Gør dig selv en tjeneste og tjek ham lige på Wikipedia
@paelse Det er bare en trold. Du kan med sindsro blokere og løbe videre.
-
@stigcq @SuneAuken måske for at udbrede kendskabet til Grundtvig og hans digtning? Jeg kan slet ikke forstå at du antager at Sune spilder sin tid?
@bvli Det gør den heller ikke. Den er bare en trold, der ønsker at forvolde forvirring og smerte og tænker - hvis den da kan tænke så langt - at dette er måden. Det er helt i orden at blokere og gå videre.
-
@paelse Det er bare en trold. Du kan med sindsro blokere og løbe videre.
Det var det at du nævnte det, der pirrede min nysgerrighed.... nogle gange synes jeg bare det er sjovt at lave troll-back
Jeg slettede dig faktisk fra selve svaret, fordi jeg ikke ville belemre dig med mit fis, men jeg havde glemt at du ser mine opslag alligevel.
-
Grundtvig er berømt for at skrive i en digressiv prosa, altså at han begynder et sted og så via frie associationer ender et helt andet, fordi ... ja, fordi FLYVSK HOVED eller noget.
Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det forholder sig anderledes, og at det er os, som læser ham under niveau.
#Grundtvig #JegSkriver #Salmer #dkforsk #Hermeneutik #DkFedi
@SuneAuken fluer i hovedet var der jo noget med andetsteds, ikke sandt?
-
Det var det at du nævnte det, der pirrede min nysgerrighed.... nogle gange synes jeg bare det er sjovt at lave troll-back
Jeg slettede dig faktisk fra selve svaret, fordi jeg ikke ville belemre dig med mit fis, men jeg havde glemt at du ser mine opslag alligevel.
Jeg forstår det såre godt.
Jeg har bare vænnet mig til aldrig at give trolde den opmærksomhed, de så frygtelig gerne vil have.
De er ikke to sekunder af min tid værd. Uanset hvor megen lyst jeg har.
-
@SuneAuken fluer i hovedet var der jo noget med andetsteds, ikke sandt?
Det er en hel fluefarm, er det!
-
Og så skylder jeg i øvrigt at notere, at jeg ved den syrede underoverskrift fra før har sat en note, hvor der står "Kill your darlings?", fordi den måske er fór syret. Så jeg lover ikke, at den nogensinde kommer med i bogen - hvis bogen nogensinde bliver færdig.
Og nu er den i øvrigt død. Det viste sig, at der var mindst 3-4 elmenter til, der skulle være til stede, hvis overskriften skulle dække passagen. Nu står der bare "Billeder på salmesang". Mindre farverigt, men så må Gundtvig selv står for koloritten.
-
Og nu er den i øvrigt død. Det viste sig, at der var mindst 3-4 elmenter til, der skulle være til stede, hvis overskriften skulle dække passagen. Nu står der bare "Billeder på salmesang". Mindre farverigt, men så må Gundtvig selv står for koloritten.
Jeg er nu nået til sætningen
"For det fjerde giver det hele fremstillingen et element af, hvad man kunne kalde en"
Gummien i formuleringen spejler, at jeg ingen anelse har om, hvad det er, man kan kalde det element. De efterfølgende ord mangler, fordi jeg slås med at bekrive, hvad jeg ser - og for så vidt i samme bevægelse slås med overhovedet at se det.
-
Jeg er nu nået til sætningen
"For det fjerde giver det hele fremstillingen et element af, hvad man kunne kalde en"
Gummien i formuleringen spejler, at jeg ingen anelse har om, hvad det er, man kan kalde det element. De efterfølgende ord mangler, fordi jeg slås med at bekrive, hvad jeg ser - og for så vidt i samme bevægelse slås med overhovedet at se det.
Det er jo den type problemer man så overvinder, mens man skriver sig fremad, og det er jo godt og rigtigt.
Men det har den skadevirkning, at andre der tager bogen op, ikke ser, hvor ufattelig svært det er, og derfor trors sig dumme, når de selv løber ind i problemerne.