Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet.

jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
digitalsuverænidanmarkskifterfjernsynforvork
23 Indlæg 9 Posters 1 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • suneauken@mastodon.worldS suneauken@mastodon.world

jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet. Det er et rent tilfælde, at netop jeg endte der. Men jeg sagde ja, da det spurgte. Så nu må jeg jo tage sagen alvorligt.

Hvad er det allervigtigste, jeg skal have sagt?

#DigitalSuverænitet #DanmarkSkifter #FjernsynForVorksne

pmakholm@social.data.coopP This user is from outside of this forum
    pmakholm@social.data.coop
    wrote sidst redigeret af

@SuneAuken To aspekter:

1) Vi opnår ikke digital suverænitet ved bare at genopbygge kæmper som Microsoft, Google og Amazon med europæiske ejere og datacentre.

Suverænitet handler om at vi ikke bliver låst fast til nogle enkelte kapitalistiske feudalherre.

2) Pilotprojekter er ikke særlige brugbare. Meget digitalitet handler om netværkseffekt, men pilotprojekter vil oftest vise at man mangler netværksefekten ikke om man kan opnå den på en ny platform.

pmakholm@social.data.coopP suneauken@mastodon.worldS 2 Replies Last reply
    0
    • pmakholm@social.data.coopP pmakholm@social.data.coop

@SuneAuken To aspekter:

1) Vi opnår ikke digital suverænitet ved bare at genopbygge kæmper som Microsoft, Google og Amazon med europæiske ejere og datacentre.

Suverænitet handler om at vi ikke bliver låst fast til nogle enkelte kapitalistiske feudalherre.

2) Pilotprojekter er ikke særlige brugbare. Meget digitalitet handler om netværkseffekt, men pilotprojekter vil oftest vise at man mangler netværksefekten ikke om man kan opnå den på en ny platform.

wrote sidst redigeret af

@SuneAuken Begge dele kræver nok en del afpudsning i forhold til bare at rable det af som ovenstående opslag.

1 Reply Last reply
      0

@SuneAuken To aspekter:

suneauken@mastodon.worldS This user is from outside of this forum
        suneauken@mastodon.world
        wrote sidst redigeret af

@pmakholm

Meget enig, men lige i dette øjeblik vil jeg langt hellere være i kløerne på en europæisk feudalherre (M/K/N). Dog: hellere planlægge i anden retning.

pmakholm@social.data.coopP 1 Reply Last reply
        0
        • fritjof@social.riversouldiers.dkF fritjof@social.riversouldiers.dk

@SuneAuken @mjj delte et andet sted en god "miljømærkning" som måske kunne være god at have med?

suneauken@mastodon.world
          wrote sidst redigeret af

@fritjof @mjj

Så den godt.

1 Reply Last reply
          0

@anport Har været det en del gange før, men er aldrig nogensinde blevet god til det.

En af deres journalister opfangede ad andre kanaler, at emnet interesserede mig, og de manglede en samtalepartner til Asta Kongsted.

Så puttede de mig ind.

anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
            anport@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
            anport@mastodon.social
            wrote sidst redigeret af

@SuneAuken jeg vil gerne se det, men har ikke TV2. Men god fornøjelse senere, bare giv den gas!

Du kan evt. sige til fjernsynet:

“Vi har i alt for mange år lagt vores digitale infrastruktur - både som individer og som samfund - i hænderne på de amerikanske tech-giganter, så nu er det på tide, vi får ejerskabet af vores digitale liv tilbage uden der er nogen, der hele tiden skal tjene penge på vores data og almindelige færden på internettet”.

1 Reply Last reply
            0

@pmakholm

Meget enig, men lige i dette øjeblik vil jeg langt hellere være i kløerne på en europæisk feudalherre (M/K/N). Dog: hellere planlægge i anden retning.

wrote sidst redigeret af

@SuneAuken Enig.

Et velreguleret tech-marked er at foretrække og vil i sig selv modvirke både feudaliseringen og de negative effekter af feudaliseringen.

Så hvis vi kan stole på at de europæiske politikere arbejder for et velreguleret tech-marked, så er det i hvert fald en forbedring.

suneauken@mastodon.worldS 1 Reply Last reply
              0

@SuneAuken Enig.

Et velreguleret tech-marked er at foretrække og vil i sig selv modvirke både feudaliseringen og de negative effekter af feudaliseringen.

Så hvis vi kan stole på at de europæiske politikere arbejder for et velreguleret tech-marked, så er det i hvert fald en forbedring.

suneauken@mastodon.world
                wrote sidst redigeret af

@pmakholm

"i hvert fald en forbedring" er vist kodeordet for alt, hvad jeg håber at få sagt i aften.

1 Reply Last reply
                0

jeg ender efter planen i fjernsynet i aften (Go' aften Live) for at tale om digital suverænitet. Det er et rent tilfælde, at netop jeg endte der. Men jeg sagde ja, da det spurgte. Så nu må jeg jo tage sagen alvorligt.

kjaerulv@mastodon.socialK This user is from outside of this forum
                  kjaerulv@mastodon.socialK This user is from outside of this forum
                  kjaerulv@mastodon.social
                  wrote sidst redigeret af

@SuneAuken at det ikke (kun) må blive et spørgsmål om personllige valg(styresystemer og some) - men i allerhøjeste grad handler om STATENS brug af Big Tech software, der tvinger borgerne til at bruge det (mitID kræver nyere iPhones/androids hele tiden- og google!) Og så læs lige det her, det er klar tale: https://www.linkedin.com/pulse/den-usynlige-magt-i-danmarks-digitale-infrastruktur-morten-larsen-lwraf/?trackingId=Gkx1E9bVRWGN%2FjQZSkcTnA%3D%3D

anderslund@expressional.socialA 1 Reply Last reply
                  0

niels@social.data.coopN This user is from outside of this forum
                    niels@social.data.coopN This user is from outside of this forum
                    niels@social.data.coop
                    wrote sidst redigeret af

@SuneAuken
                    Måske kan du fremhæve, at det ikke handler om teknik eller økonomi, men om magt.

Når man anvender andres it-system, afgiver man magt. Hvem skal have magten over os? Hvordan holder vi dem ansvarlige?

Skal magten ligge i USA eller europæisk? Skal den være offentligt eller privat ejet? Skal den centraliseres eller decentraliseres?

Hvis du vælger en enkelt sag at fokusere på, så måske hvordan staten styrker Apples og Googles magt? Staten bør bevidst fremelske alternativer.

0
                    • niels@social.data.coopN niels@social.data.coop

@SuneAuken
                      Måske kan du fremhæve, at det ikke handler om teknik eller økonomi, men om magt.

Når man anvender andres it-system, afgiver man magt. Hvem skal have magten over os? Hvordan holder vi dem ansvarlige?

Skal magten ligge i USA eller europæisk? Skal den være offentligt eller privat ejet? Skal den centraliseres eller decentraliseres?

Hvis du vælger en enkelt sag at fokusere på, så måske hvordan staten styrker Apples og Googles magt? Staten bør bevidst fremelske alternativer.

suneauken@mastodon.world
                      wrote sidst redigeret af

@niels

Jeg ELSKER, at alle herinde faktisk ved mere om det her end mig. Det har sin helt egen skønhed, når det i aften sandsynligvis bliver mit kontrafej, som toner frem.

pvrahbek@expressional.socialP 1 Reply Last reply
                      0

@niels

Jeg ELSKER, at alle herinde faktisk ved mere om det her end mig. Det har sin helt egen skønhed, når det i aften sandsynligvis bliver mit kontrafej, som toner frem.

pvrahbek@expressional.socialP This user is from outside of this forum
                        pvrahbek@expressional.social
                        wrote sidst redigeret af

@SuneAuken @niels det er svært at invitere 'wisdom of the masses' ind i studiet.

De må nøjes med det næst-bedste. God vind 🤞

0
                        • pvrahbek@expressional.socialP pvrahbek@expressional.social

@SuneAuken @niels det er svært at invitere 'wisdom of the masses' ind i studiet.

De må nøjes med det næst-bedste. God vind 🤞

suneauken@mastodon.world
                          wrote sidst redigeret af

@pvrahbek @niels

Jeg vil være næstbedst med stolthed.

(Jeg er i virkeligheden 32 bedst alene her på tråden, men sig det ikke til nogen)

pvrahbek@expressional.socialP 1 Reply Last reply
                          0

@pvrahbek @niels

Jeg vil være næstbedst med stolthed.

(Jeg er i virkeligheden 32 bedst alene her på tråden, men sig det ikke til nogen)

pvrahbek@expressional.social
                            wrote sidst redigeret af

@SuneAuken 🙊🫶

1 Reply Last reply
                            0
                            • kjaerulv@mastodon.socialK kjaerulv@mastodon.social

@SuneAuken at det ikke (kun) må blive et spørgsmål om personllige valg(styresystemer og some) - men i allerhøjeste grad handler om STATENS brug af Big Tech software, der tvinger borgerne til at bruge det (mitID kræver nyere iPhones/androids hele tiden- og google!) Og så læs lige det her, det er klar tale: https://www.linkedin.com/pulse/den-usynlige-magt-i-danmarks-digitale-infrastruktur-morten-larsen-lwraf/?trackingId=Gkx1E9bVRWGN%2FjQZSkcTnA%3D%3D

anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
                              anderslund@expressional.socialA This user is from outside of this forum
                              anderslund@expressional.social
                              wrote sidst redigeret af

@Kjaerulv @SuneAuken

Det er delvist noget vrøvl, synes jeg.

Jeg er enig i at det offentlige også spiller en rolle, og i at den offentlige overvågning/registrering kan være problematisk, især at mitID gemmer oplysninger om hver brug i et år (ifølge deres privatlivspolitik).

Men det er noget vrøvl at det ikke betyder noget at træffe private valg. Det betyder dels at man i alt fald i nogen grad kan gøre sig fri af kommerciel overvågning. At man kan gøre sig fri af platforme der har en negativ indflydelse på ens liv. At man kan gøre sig til herre over hvor ens private dokumenter og samtaler findes. Og at man kan vælge i organistationer at gøre sig til herre over den samme slags valg.

Selvfølgelig har det en betydning, en stor betydning for hver enkelt person.

Dertil viser man jo også sin holdning ved at handle.

Artiklens forfatter lyder lige som de idioter der for år tilbage sagde at enkeltpersoners klimahandling ville være nyttesløs og til grin. Fy for den.

1 Reply Last reply
                              0
                              Svar
                              • Svar som emne
                              Login for at svare
                              • Ældste til nyeste
                              • Nyeste til ældste
                              • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.