"Det er utroligt vigtigt, at vi får fertilitetsrate op, fordi vi vil gerne have, at Danmark, væsentligt set, er befolket med danskere", siger Per Larsen (K).
-
"Det er utroligt vigtigt, at vi får fertilitetsrate op, fordi vi vil gerne have, at Danmark, væsentligt set, er befolket med danskere", siger Per Larsen (K). Den slags politik puster virkelig til den del af mig, der ikke ønsker at få børn. Nogle af de "folk der kan komme og hjælpe til udefra" - hvad med at give dem lov til at blive? (Og ja, blive danskere!) https://www.dr.dk/nyheder/politik/skal-staten-sende-et-brev-og-minde-dig-om-din-fertilitet-foer-du-fylder-30 #forældreskab #biopolitik
@malte Jeg er så træt af det der. De burde lægge en langsigtet plan for nedskalering af befolkningen, så vi igen kunne nå til et bæredygtigt befolkningsniveau. Lav fertilitet er et glimrende redskab, hvis vi antager at de folk der vil have børn, allerede får den hjælp de vil have til dette. Men nej, vækstideologien tilsiger, at vi går bankerot hvis ikke børnetallet stiger yderligere.
-
@malte Vi er enige om at det er slet skjult racisme, ik'? Det de siger er at de vil gerne have Danmark (Frankrig, Europa, whatevs) befolket med hvide mennesker, right?
@svedigtype Jeg er enig med dig. Det er for at svare på det næste spørgsmål - hvad med at blive lidt bedre til at integrere folk der indvandrer til landet? Hans svar vil sige (i bedste fald) at det tager alt for lang tid for dem at blive danskere eller (i værste fald) at de aldrig kan blive danskere (fordi de er muslimer eller sorte)
-
@malte Jeg er så træt af det der. De burde lægge en langsigtet plan for nedskalering af befolkningen, så vi igen kunne nå til et bæredygtigt befolkningsniveau. Lav fertilitet er et glimrende redskab, hvis vi antager at de folk der vil have børn, allerede får den hjælp de vil have til dette. Men nej, vækstideologien tilsiger, at vi går bankerot hvis ikke børnetallet stiger yderligere.
@tokeriis Ja det ville være mere ansvarligt og også bryde den modsætning der er mellem ambitionen om at vi skal lave flere børn og så alle de mennesker der rigtig gerne vil komme og bo her. Nysgerrig på hvad du mener med bæredygtig befolkningsniveau.
-
@malte de skal blande sig helt uden om hvornår og om folk får børn.
Og hvad med dem der ikke kan få børn? Sådan en "påmindelse" ville da godt nok være dejlig at få smidt i hovedet.
@s_d_brath Det er historisk set rigtig svært for stater at blande sig udenom sin befolknings fødselsrate. Og velfærdsstaten har jo blandet sig på en masse lidt mere subtile måder der kan gøre ved incitamenter til at få børn (eller ikke få børn for andre). Det er som staten er blevet lidt mere desperat (skruk simpelthen) og nu har glemt at være subtil.
-
@tokeriis Ja det ville være mere ansvarligt og også bryde den modsætning der er mellem ambitionen om at vi skal lave flere børn og så alle de mennesker der rigtig gerne vil komme og bo her. Nysgerrig på hvad du mener med bæredygtig befolkningsniveau.
@malte Godt spørgsmål, som der ikke er noget eksakt svar på. I min utopi skal vi ned på et befolkningsniveau der muliggør:
A) 100% økologisk og naturnært/biodiverst landbrug, gerne med overskud til eksport til nabolande
B) meget mere plads til rigtig natur.
C) Væsentlig - fx 75% -reduktion import af råstoffer (stål, kvælstof, mm) fra udlandet
D) samlet CO2-reduktion på 90% (inkl import). -
@malte Godt spørgsmål, som der ikke er noget eksakt svar på. I min utopi skal vi ned på et befolkningsniveau der muliggør:
A) 100% økologisk og naturnært/biodiverst landbrug, gerne med overskud til eksport til nabolande
B) meget mere plads til rigtig natur.
C) Væsentlig - fx 75% -reduktion import af råstoffer (stål, kvælstof, mm) fra udlandet
D) samlet CO2-reduktion på 90% (inkl import).@tokeriis Jeg er med dig i at muliggøre de ting. I din utopi, hvor meget kød spiser befolkningen? Pt. bruger vi i Danmark 50% af landarealet på foder (hvilket uden sammenligning er den største påvirkning af kriterie B i din liste). Jeg er skeptisk over at skrue ned på befolkningsniveauet, fordi der tit følger en masse andre præmisser med. I værste fald (den dårlige udgave af) malthusianisme. Især når kødforbruget glimrer ved sit fravær som i din liste.
-
@tokeriis Jeg er med dig i at muliggøre de ting. I din utopi, hvor meget kød spiser befolkningen? Pt. bruger vi i Danmark 50% af landarealet på foder (hvilket uden sammenligning er den største påvirkning af kriterie B i din liste). Jeg er skeptisk over at skrue ned på befolkningsniveauet, fordi der tit følger en masse andre præmisser med. I værste fald (den dårlige udgave af) malthusianisme. Især når kødforbruget glimrer ved sit fravær som i din liste.
@malte Vi skal klart skære ned på kødproduktionen, som en del af løsningen, men der skal også være nogle dyr til at gøde jorden uden import af gødning og kvælstof (C), ligesom der også skal være væsentligt mere natur (B) og produceres mindre intensivt (A), så det kan formodentlig ikke stå alene.
Min præmis i fht befolkningsreduktion er alene langsigtet baseret på nuværende lave fertilitet, ikke tvangssterilisering eller andre fantasier a la Malthus. -
@malte Vi skal klart skære ned på kødproduktionen, som en del af løsningen, men der skal også være nogle dyr til at gøde jorden uden import af gødning og kvælstof (C), ligesom der også skal være væsentligt mere natur (B) og produceres mindre intensivt (A), så det kan formodentlig ikke stå alene.
Min præmis i fht befolkningsreduktion er alene langsigtet baseret på nuværende lave fertilitet, ikke tvangssterilisering eller andre fantasier a la Malthus.@malte Men altså som det er nu, præsenteres vi i medierne for et rent økonomisk argument for yderligere befolkningstilvækst, fuldstændig uden en bæredygtighedsdimension, der tager højde for planetære eller lokale grænser.
-
Min præmis i fht befolkningsreduktion er alene langsigtet baseret på nuværende lave fertilitet, ikke tvangssterilisering eller andre fantasier a la Malthus.@tokeriis Eftersom jeg arbejder med landbrug, ved jeg lidt om gødningsbehov og vi har ikke brug for dyr til at dække kvælstof eller anden gødning. Det er planter der er primærproducenter af kvælstof. Dyr kan ikke selv producere kvælstoffen, men skal indtage planter, for så at afføre det ud på marken (eller i en beholder, hvorefter vi så spreder det ud). Gødningsmæssigt kunne vi producere al den kvælstof vi har brug for med planter uden at det behøver gå igennem et dyr først.
-
@tokeriis Eftersom jeg arbejder med landbrug, ved jeg lidt om gødningsbehov og vi har ikke brug for dyr til at dække kvælstof eller anden gødning. Det er planter der er primærproducenter af kvælstof. Dyr kan ikke selv producere kvælstoffen, men skal indtage planter, for så at afføre det ud på marken (eller i en beholder, hvorefter vi så spreder det ud). Gødningsmæssigt kunne vi producere al den kvælstof vi har brug for med planter uden at det behøver gå igennem et dyr først.
-
@tokeriis Eftersom jeg arbejder med landbrug, ved jeg lidt om gødningsbehov og vi har ikke brug for dyr til at dække kvælstof eller anden gødning. Det er planter der er primærproducenter af kvælstof. Dyr kan ikke selv producere kvælstoffen, men skal indtage planter, for så at afføre det ud på marken (eller i en beholder, hvorefter vi så spreder det ud). Gødningsmæssigt kunne vi producere al den kvælstof vi har brug for med planter uden at det behøver gå igennem et dyr først.
Tak, så lærte jeg noget nyt. Eller jo, vi har da bælgplanter i vores højbed, men jeg var ikke klar over, at der er en case for det til dyrkning i skala. Det vil da være genialt, hvis det kan gøres i stor skala! Det vil vel så også tage noget areal at dyrke de planter på (edit: selvfølgelig væsentligt mindre areal, end hvis det skal gennem et dyr først).
-
@niklasnisbeth Ja - kun kvælstof. Med den vigtige tilføjelse at de optager kvælstof fra luften. Det er sådan al økologisk kvælstofgødning produceres og stort set al kvælstof til landbruget før Haber-Bosch-metoden