Jag har #qwant som min sökmotor, men nu tycker jag att det blir väldigt många kommersiella sökresultat före de användbara.
-
Jag har #qwant som min sökmotor, men nu tycker jag att det blir väldigt många kommersiella sökresultat före de användbara. Kan man filtrera bort dem på något sätt eller är det dags att leta efter alternativ? Vill gärna ha något europeiskt som inte betalar pengar till Yandex, så Kagi går bort.
🤨
@kallekn jag använder Ecosia.
https://www.ecosia.org/ -
@kallekn using it too...not as god as duckduck and they just cant stop the ai slop - following this to hear tips
@Kjaerulv I would pay for a good search engine with no ads and sponsored search results. But not to Yandex = Kagi.
-
@kallekn jag använder Ecosia.
https://www.ecosia.org/@rolfcronberg Har nyligen testat, samma problem med en massa sponsrade sökresultat högst upp.
-
Jag har #qwant som min sökmotor, men nu tycker jag att det blir väldigt många kommersiella sökresultat före de användbara. Kan man filtrera bort dem på något sätt eller är det dags att leta efter alternativ? Vill gärna ha något europeiskt som inte betalar pengar till Yandex, så Kagi går bort.
🤨
@kallekn Jag använder Startpage. Ska vara baserat i Nederländerna, men jag vet inte hur europeiskt det är. Huvudägare System1 från USA. Sedan fungerar den ju i likhet med nästan alla andra som en sorts metasökmotor som använder sig av Google, Bing. Enligt wikipedia betalar dom till Google. Men det är vad jag tycker *fungerar* i förhållande till sökresultat. Det finns ju Mojeek och någon annan (namnet försvann för mig nu) med helt eget webbindex, men dom som har bara egna index tycker jag själv, än så länge, är alldeles för dåliga för att kunna använda till vardags.
Många andra har börjat köra AI-trams och blivit omöjliga för mig att ens överväga.
-
@rolfcronberg Har nyligen testat, samma problem med en massa sponsrade sökresultat högst upp.
@kallekn Det är europeiskt i alla fall.
-
🤨
@kallekn adblocker hjälper
-
@kallekn adblocker hjälper
@maria Nej inte mot sponsrade sökresultat. Tyvärr.
-
@maria Nej inte mot sponsrade sökresultat. Tyvärr.
-
🤨
Inte använt alls mycket, så vet inte hur bra, men kanske SearXNG? Då väljer du instans och kan välja från vilket land där. Sedan "Engine" under inställningar, så väljer du helt själv vilka sökmotorer den ska ta hjälp av (bland listan på ganska många att välja bland bl.a. just Qwant). Kan kryssa i flera stycken sökmotorer om man vill det.
-
Inte använt alls mycket, så vet inte hur bra, men kanske SearXNG? Då väljer du instans och kan välja från vilket land där. Sedan "Engine" under inställningar, så väljer du helt själv vilka sökmotorer den ska ta hjälp av (bland listan på ganska många att välja bland bl.a. just Qwant). Kan kryssa i flera stycken sökmotorer om man vill det.
@jon_bon Det där lär inte hjälpa mot sponsrade resultat. Måste kanske ändå gå över till Kagi fast det tar emot. Man kan ju stänga av kopplingen till Yandex.
-
@jon_bon Det där lär inte hjälpa mot sponsrade resultat. Måste kanske ändå gå över till Kagi fast det tar emot. Man kan ju stänga av kopplingen till Yandex.
@kallekn Jag vet inte om det blir sponsrade sökresultat högst upp med SearXNG. Testa? Annars generellt, de måste ju överleva, så förstår tanken att betala. Annars är det nog ofta sponsrade sökresultat högst upp. Jag tycker inte det är många, och jag tycker personligen inte att det stör, med Startpage. Men visst, helt slippa hade förstås varit trevligt.
-
-
-
@kallekn using it too...not as god as duckduck and they just cant stop the ai slop - following this to hear tips
Lately I have been using https://www.ecosia.org/. It’s not perfect, but it’s not degrading as quickly as other search engines.
-
-
-
-
-
-