Jeg er nødt til at få overbevist venner, familie og kolleger om at komme med over på Signal el.
-
Jeg er nødt til at få overbevist venner, familie og kolleger om at komme med over på Signal el. lign.! I min Messenger-app kom der lige info om at Meta har ændret deres betingelser for behandling af personoplysninger, men at man kan gøre indsigelse mod det.
Men uanset hvor jeg klikker mig hen, kommer der intet link frem til den indsigelsesformular de henviser til! De gør alt hvad de kan for at gøre det umuligt. Grrrr!!! 🤬
(Se alt-tekst for mere info om hvor skidt det virker, det skidt) -
Jeg er nødt til at få overbevist venner, familie og kolleger om at komme med over på Signal el. lign.! I min Messenger-app kom der lige info om at Meta har ændret deres betingelser for behandling af personoplysninger, men at man kan gøre indsigelse mod det.
Men uanset hvor jeg klikker mig hen, kommer der intet link frem til den indsigelsesformular de henviser til! De gør alt hvad de kan for at gøre det umuligt. Grrrr!!! 🤬
(Se alt-tekst for mere info om hvor skidt det virker, det skidt)Min familie tog ok imod Element X - altså matrix - og dem der ikke gad kan jo bare skrive på SMS kan man sige
Har du prøvet at spørge om de er ok med at prøve en anden app?
-
Min familie tog ok imod Element X - altså matrix - og dem der ikke gad kan jo bare skrive på SMS kan man sige
@EvilCartyen Det er jo mange mennesker, herunder mange som jeg ikke nødvendigvis har andre slags kontaktinfo på. Så det er en lidt tung opgave, synes jeg.
Tilsvarende med WhatsApp som familien i udlandet bruger.
#enshittification #tilmøgning -
@EvilCartyen Det er jo mange mennesker, herunder mange som jeg ikke nødvendigvis har andre slags kontaktinfo på. Så det er en lidt tung opgave, synes jeg.
Tilsvarende med WhatsApp som familien i udlandet bruger.
#enshittification #tilmøgning@tanyakaroli Ja, men det er vel ligesom det med at skifte email - man er nødt til at spise den elefant én bid af gangen.
Et løbende skift, hvor du får flere og flere med over.
-
@tanyakaroli Ja, men det er vel ligesom det med at skifte email - man er nødt til at spise den elefant én bid af gangen.
Et løbende skift, hvor du får flere og flere med over.
@EvilCartyen ja, det er helt rigtigt. Det her seneste gejl fra Meta var bare endnu en påmindelse.
-
Min familie tog ok imod Element X - altså matrix - og dem der ikke gad kan jo bare skrive på SMS kan man sige
@EvilCartyen @tanyakaroli +1 for Matrix og diverse egnede apps (Element, Fluffy, Schildi, etc). Men jeg vil osse slå et slag for XMPP, som stadig er en contender med et utal af implementeringer.
-
@EvilCartyen @tanyakaroli +1 for Matrix og diverse egnede apps (Element, Fluffy, Schildi, etc). Men jeg vil osse slå et slag for XMPP, som stadig er en contender med et utal af implementeringer.
@fanden @EvilCartyen hmm, alt det I siger her, flyver hen over hovedet på mig. Jeg aner hverken hvad Matrix eller XMPP er (og hvis jeg ikke gør, gør mange i mit umiddelbare netværk nok heller ikke - de færreste har fx taget rykket til fødiverset).
-
@fanden @EvilCartyen hmm, alt det I siger her, flyver hen over hovedet på mig. Jeg aner hverken hvad Matrix eller XMPP er (og hvis jeg ikke gør, gør mange i mit umiddelbare netværk nok heller ikke - de færreste har fx taget rykket til fødiverset).
@tanyakaroli De er begge chat/instant messaging-protokoller. Det vil sige de er platformsuafhængige og åbne alternativer til tjenester som Whatsapp og Signal. Begge er krypterede efter samme standard som Signal, men man er ikke låst til én server.
XMPP er den ældste af de to, og var både kompatibel med Google og Facebooks chatsystemer, indtil de besluttede at "fange" brugere i stedet. https://xmpp.org/
Matrix er nyere, men veludviklet og udbredt: https://matrix.org/
-
Lidt af samme grund at jeg bare skrev Element X
De fleste i min omgangskreds er fløjtende ligeglade med hvad en kommunikationsprotokol er og vil bare gerne vide hvilken app de skal hente.
Element X til voksne
SchildiChat til børnMan skal - ligesom til mastodon - vælge en server. Man kan bruge den centrale (matrix.org) eller en dansk udgave som fx https://mtrix.dk/.
-
@tanyakaroli De er begge chat/instant messaging-protokoller. Det vil sige de er platformsuafhængige og åbne alternativer til tjenester som Whatsapp og Signal. Begge er krypterede efter samme standard som Signal, men man er ikke låst til én server.
XMPP er den ældste af de to, og var både kompatibel med Google og Facebooks chatsystemer, indtil de besluttede at "fange" brugere i stedet. https://xmpp.org/
Matrix er nyere, men veludviklet og udbredt: https://matrix.org/
@fanden Tak!
@EvilCartyen
-
Lidt af samme grund at jeg bare skrev Element X
De fleste i min omgangskreds er fløjtende ligeglade med hvad en kommunikationsprotokol er og vil bare gerne vide hvilken app de skal hente.
Element X til voksne
SchildiChat til børnMan skal - ligesom til mastodon - vælge en server. Man kan bruge den centrale (matrix.org) eller en dansk udgave som fx https://mtrix.dk/.
@EvilCartyen @fanden tak, begge, jeg må sætte tid af til at gå på opdagelse i det
-
@EvilCartyen @fanden tak, begge, jeg må sætte tid af til at gå på opdagelse i det
Min matrix-addresse står på min profil hvis du har brug for at skrive til nogen for at teste
-
Min matrix-addresse står på min profil hvis du har brug for at skrive til nogen for at teste
@EvilCartyen @tanyakaroli @fanden Man skal også være velkommen til at skrive til mig @svuorela:kde.org for test data eller andre årsager.
-
@EvilCartyen @tanyakaroli @fanden Man skal også være velkommen til at skrive til mig @svuorela:kde.org for test data eller andre årsager.
@svuorela hvor er I søde! @EvilCartyen @fanden
-
(Se alt-tekst for mere info om hvor skidt det virker, det skidt)@tanyakaroli jeg vil tillade mig at pege på situationen i 90'erne, hvor man kun havde kontakt til en horde af mennesker via en e-mail adresse. Og man af forskellige årsager kunne være nødsaget til at sige farvel til sin egen velkendte adresse.
Måden var så at skrive en mail til alle "... Fra x dato kan jeg ikke længere kontaktes på denne adresse, al henvendelse skal ske via... (Signal, matrix, fediverset eller hvad du nu vælger)". Og så må de kontakte dig ad den vej.
Pøj-pøj. -
@tanyakaroli jeg vil tillade mig at pege på situationen i 90'erne, hvor man kun havde kontakt til en horde af mennesker via en e-mail adresse. Og man af forskellige årsager kunne være nødsaget til at sige farvel til sin egen velkendte adresse.
Måden var så at skrive en mail til alle "... Fra x dato kan jeg ikke længere kontaktes på denne adresse, al henvendelse skal ske via... (Signal, matrix, fediverset eller hvad du nu vælger)". Og så må de kontakte dig ad den vej.
Pøj-pøj.@Chris jeg synes ikke det er helt sammenligneligt, for dengang var alle i samme båd, og man behøvede ikke bede folk om selv at skifte over til en ny service/platform. Det betyder at der var større forståelse for det, for man krævede meget lidt af sit netværk og ikke noget som de ikke selv ville få brug for på et tidspunkt. I denne tid hvor vi i forvejen forventes at tage meget mere aktivt stilling til vores forbrug af tech, tror jeg at det for mange kan føles som en tung ekstraopgave at skulle finde ud af endnu et system (det gælder jo faktisk også for mig selv, for ellers var jeg jo nok hoppet videre allerede).
-
(Se alt-tekst for mere info om hvor skidt det virker, det skidt)@tanyakaroli Helt enig! Og hvad er det egentlig messenger kan, som Signal ikke kan? Altså som man rent faktisk bruger?
Signal, Mail, SMS eller dørklokken. Det er mulighederne for at prikke til mig. En af dem må man kunne overkomme, ellers er det vist ikke så vigtigt.
Alle på Metas platforme brokker sig over hvor ringe de er blevet. Men kan man være forarget over at nogen sælger puffbars i skolegården, og så selv handler der fordi det er bekvemt?
Oplys og hjælp. Een ven ad gangen.
-
@tanyakaroli Helt enig! Og hvad er det egentlig messenger kan, som Signal ikke kan? Altså som man rent faktisk bruger?
Signal, Mail, SMS eller dørklokken. Det er mulighederne for at prikke til mig. En af dem må man kunne overkomme, ellers er det vist ikke så vigtigt.
Alle på Metas platforme brokker sig over hvor ringe de er blevet. Men kan man være forarget over at nogen sælger puffbars i skolegården, og så selv handler der fordi det er bekvemt?
Oplys og hjælp. Een ven ad gangen.
@oldrup Messenger kan kun det at det er nemt at finde familie og venner fordi de er der i forvejen. Men jeg må hive dem med over, stille og roligt.
-
@oldrup Messenger kan kun det at det er nemt at finde familie og venner fordi de er der i forvejen. Men jeg må hive dem med over, stille og roligt.
@tanyakaroli I get it. Jeg har et anstrengt forhold til Meta, fordi jeg har et dement familiemedlem som selvfølgelig ikke kan gennemskue et skifte.
Og fordi det er umuligt at regulere annoncer på disse platforme, bliver hun scammet regelmæssigt.
Jeg har flyttet el-selskab for hende 5 gange på 8 måneder. IKKE sjovt.
SVÆRT anstrengt forhold til Meta
-
@tanyakaroli I get it. Jeg har et anstrengt forhold til Meta, fordi jeg har et dement familiemedlem som selvfølgelig ikke kan gennemskue et skifte.
Og fordi det er umuligt at regulere annoncer på disse platforme, bliver hun scammet regelmæssigt.
Jeg har flyttet el-selskab for hende 5 gange på 8 måneder. IKKE sjovt.
SVÆRT anstrengt forhold til Meta
@oldrup åh nej, det gør mig virkelig ondt! Og de er ligeglade hos Meta. De skal bare have pengemaskinen til at fungere. Suk, altså.