Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Kan I huske 2018?

Kan I huske 2018?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
27 Indlæg 9 Posters 113 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • reynir@social.data.coopR reynir@social.data.coop

@malte @Trine_DK @pms @mutter01 interessant! Jeg har brugt energi på at flytte granris i det tidlige forår så det ikke skulle forsure jorden de forkerte steder. Det vil jeg da huske næste gang.

malte@radikal.socialM This user is from outside of this forum
    malte@radikal.social
    wrote sidst redigeret af

@reynir Det er der ingen grund til @Trine_DK

1 Reply Last reply
    0
    • mutter01@mastodon.socialM mutter01@mastodon.social

@malte @Trine_DK @pms Godt lige at få en ekspert ind over. Hvad med vandet fra tørretumbleren? Kan det skade?

malte@radikal.social
      wrote sidst redigeret af

@mutter01 Det er uden for min viden, men det virkede som om @pms vidste noget om den sag @Trine_DK

1 Reply Last reply
      0
      • malte@radikal.socialM malte@radikal.social

@Trine_DK Fyrrenåle gør ikke jorden sur. Desværre, hvis det er hvad man ønsker. Heldigvis hvis man før havde undgået det af den grund, som mange gør. Men det er en gammel myte der holder ved. @pms @mutter01

A This user is from outside of this forum
        A This user is from outside of this forum
        asbjornn@expressional.social
        wrote sidst redigeret af

@malte Jeg troede også at fyrrenålende hjalp. Hvad kaffegrums? Er det også en myte?

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
        0
        • A asbjornn@expressional.social

@malte Jeg troede også at fyrrenålende hjalp. Hvad kaffegrums? Er det også en myte?

malte@radikal.social
          wrote sidst redigeret af

@asbjornn Den har jeg ikke hørt før. Men de fleste haveråd af den slags er myter. De bygger typisk på en tolkning af data der viser at fx kaffegrums er svagt surt (målt i et laboratorie) og hvis man så putter det på sin jord, vil den blive mere sur. Faktum er at nedbør er surt, men basiske jorde forbliver basiske, fordi undergrundens påvirkning er massiv. Det er lidt ligesom at have en stor gryde kogevand og så putte en dråbe isvand i og tro at det sænker temperaturen.

1 Reply Last reply
          0

@Trine_DK Jeg følger professor Linda Chalker-Scott der har lavet et litteratur review på området. Undgå spagnum er en god ambition!

pms@cupoftea.socialP This user is from outside of this forum
            pms@cupoftea.social
            wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK tak nu har jeg hyggeliteratur til en regnvejrsdag eller to https://puyallup.wsu.edu/lcs/

malte@radikal.socialM pms@cupoftea.socialP 2 Replies Last reply
            0
            • folfdk@helvede.netF folfdk@helvede.net shared this topic
            • pms@cupoftea.socialP pms@cupoftea.social

@malte @Trine_DK tak nu har jeg hyggeliteratur til en regnvejrsdag eller to https://puyallup.wsu.edu/lcs/

malte@radikal.social
              wrote sidst redigeret af

@pms Den side har været mit haveleksikon i snart ti år. Et af de bedste hjørner på gartnerinettet. @Trine_DK

1 Reply Last reply
              0

pms@cupoftea.social
                wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK forsuring af jord med komposterende nåle/ træ diskuteres her: https://wpcdn.web.wsu.edu/wp-puyallup/uploads/sites/403/2015/03/wood-chips.pdf kompostlaget bliver surt men ikke jorden under.

malte@radikal.socialM 1 Reply Last reply
                0

@Trine_DK Fyrrenåle gør ikke jorden sur. Desværre, hvis det er hvad man ønsker. Heldigvis hvis man før havde undgået det af den grund, som mange gør. Men det er en gammel myte der holder ved. @pms @mutter01

malte@radikal.social
                  wrote sidst redigeret af

@Trine_DK @pms @mutter01 Jeg støder på den her myte så tit og svarene frem og tilbage er tit meget det samme, så nu tog jeg mig tiden at lægge det samlet et sted: https://rodoglund.dk/myten-om-sure-gran-og-fyrrenaale

1 Reply Last reply
                  0

@malte @Trine_DK forsuring af jord med komposterende nåle/ træ diskuteres her: https://wpcdn.web.wsu.edu/wp-puyallup/uploads/sites/403/2015/03/wood-chips.pdf kompostlaget bliver surt men ikke jorden under.

malte@radikal.social
                    wrote sidst redigeret af

@pms Hun uddyber det en smule her også og viser sine kilder: Chalker-Scott, L. (2007). Impact of mulches on landscape plants and the environment—A review. Journal of Environmental Horticulture, 25(4), 239-249.

1 Reply Last reply
                    0

@Trine_DK Jeg følger professor Linda Chalker-Scott der har lavet et litteratur review på området. Undgå spagnum er en god ambition!

engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
                      engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
                      engedal@mstdn.dk
                      wrote sidst redigeret af

@malte @Trine_DK

Ser ikke ud til at der for alvor er alternativer til spagnum 😥

rodoglund@social.data.coopR 1 Reply Last reply
                      0
                      • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

@malte @Trine_DK

Ser ikke ud til at der for alvor er alternativer til spagnum 😥

rodoglund@social.data.coopR This user is from outside of this forum
                        rodoglund@social.data.coop
                        wrote sidst redigeret af

@engedal Ikke til at forsure jorden nej. Der er svovlsur ammoniak, men det er ikke noget vi kan anbefale og du skal tilføre det igen og igen. Det reelle alternativ er at acceptere, at vi har den jord, vi har. Og så dyrke ens have med det udgangspunkt. Hvorfor kæmpe med at dyrke blåbær og andre surbundsplanter, når du kan dyrke ting der stortrives i den jord du har?

trine_dk@helvede.netT 1 Reply Last reply
                        0
                        • rodoglund@social.data.coopR rodoglund@social.data.coop

@engedal Ikke til at forsure jorden nej. Der er svovlsur ammoniak, men det er ikke noget vi kan anbefale og du skal tilføre det igen og igen. Det reelle alternativ er at acceptere, at vi har den jord, vi har. Og så dyrke ens have med det udgangspunkt. Hvorfor kæmpe med at dyrke blåbær og andre surbundsplanter, når du kan dyrke ting der stortrives i den jord du har?

trine_dk@helvede.netT This user is from outside of this forum
                          trine_dk@helvede.netT This user is from outside of this forum
                          trine_dk@helvede.net
                          wrote sidst redigeret af

@rodoglund @engedal øh, fordi jeg er en havenovice der bare gerne ville have en bærbusk i en potte ved siden af højbedene.

Så fik jeg at vide, at den vil have sur jord, så jeg blandede fyrrenåle i den harpede jord.

Dur det, så dur det. Hvis ikke, er jeg blevet det klogere.

Hvilke frugtbærende (spiselige) planter er glade for jord der er rig på moræneler?

0
                          • trine_dk@helvede.netT trine_dk@helvede.net

@rodoglund @engedal øh, fordi jeg er en havenovice der bare gerne ville have en bærbusk i en potte ved siden af højbedene.

Så fik jeg at vide, at den vil have sur jord, så jeg blandede fyrrenåle i den harpede jord.

Dur det, så dur det. Hvis ikke, er jeg blevet det klogere.

Hvilke frugtbærende (spiselige) planter er glade for jord der er rig på moræneler?

wrote sidst redigeret af

@Trine_DK Mange typer stenfrugt, hyld, kvæde, vin, pære, morbær, æble, skovjordbær vokser fint i den type jord. @engedal

0
                            • rodoglund@social.data.coopR rodoglund@social.data.coop

@Trine_DK Mange typer stenfrugt, hyld, kvæde, vin, pære, morbær, æble, skovjordbær vokser fint i den type jord. @engedal

wrote sidst redigeret af

@Trine_DK Kirsebærkornel, aronia og rosenkvæde vokser også rigtig fint i den kalkpåvirkede jord vi har i Østdanmark @engedal

1 Reply Last reply
                              0
                              Svar
                              • Svar som emne
                              Login for at svare
                              • Ældste til nyeste
                              • Nyeste til ældste
                              • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.