Kære alle -Vi tager tilløb til at lave en lille session med Linux på lidt ældre maskiner.
-
Kære alle -
Vi tager tilløb til at lave en lille session med Linux på lidt ældre maskiner.
Hvad er jeres go-to-distribution til sådan nogle?
Spørgsmålet går på færdige pakker som Manjaro Xfce, for eksempel, ikke "hvad kan man bygge med Arch og scripts".
Det er næste trin
@linuxikbh brugte mate en overgang til næsten alt
-
Kære alle -
Spørgsmålet går på færdige pakker som Manjaro Xfce, for eksempel, ikke "hvad kan man bygge med Arch og scripts".
Det er næste trin
@linuxikbh plasma
-
@linuxikbh Uh! CachyOS + Cosmic ... er min new fancy.

@olegb @linuxikbh Ja - den var jeg lidt nysgerrig på - jeg har ikke prøvet den endnu.
-
@linuxikbh brugte mate en overgang til næsten alt
@jessen_it @linuxikbh Ja, den er vi jo tilbøjelige til at glemme - den kan jo en masse også.
-
@linuxikbh plasma
@svuorela @linuxikbh Det... havde jeg en mistanke om, at du måske ville bringe op i samtalen på et tidspunkt.
Jeg må også medgive, at jeg er imponeret over dens ressourceforbrug nu til dags. Den har ligesom overhalet nogle af de tidligere letvægt-anbefalinger indenom -
@jessen_it @linuxikbh Ja, den er vi jo tilbøjelige til at glemme - den kan jo en masse også.
@mjj @linuxikbh det kan den, jeg brugte lubuntu, så en dag var der mange problemer med at installere drivere osv, så jeg prøvede mate af, den havde bare det meste fra starten af.
Jeg tror jeg forlængede mine bærbares liv med flere år. -
Kære alle -
Det er næste trin
@linuxikbh @otnie Linux Mint. Lad nu være med at vælge andet. Arch er en _ekstremt_ dårlig distro for langt de fleste, undtagen hvis man bare vil forstå hvordan en Linuxinstallation virker. Men, er det dét man vil er man 100 gange bedre stillet med Debian, det er en topprofessionel distro, som har næsten 3 gange så mange software pakker som Arch, og hvor kravene til pakkerne er _langt_ højere. Man kan installere Debian manuelt og bygge sit system op som man vil, se her:
-
@olegb @linuxikbh Ja - den var jeg lidt nysgerrig på - jeg har ikke prøvet den endnu.
@mjj @olegb @linuxikbh
Prøv at kigge på #nixbook i lite udgave.Og vedr cosmic så kører jeg popos og er ikke helt tilfreds med cosmic, kan ikke helt sætte en finger på hvor det fejler. Men der er en del småting rundtomkring.
-
@mjj @olegb @linuxikbh
Prøv at kigge på #nixbook i lite udgave.Og vedr cosmic så kører jeg popos og er ikke helt tilfreds med cosmic, kan ikke helt sætte en finger på hvor det fejler. Men der er en del småting rundtomkring.
@alf149 @mjj @linuxikbh Jeg kan godt genkende din beskrivelse mht. Cosmic. Mit behov for et DE er nok bare meget begrænset og her passer Cosmic (lige nu OK).
-
@mjj @olegb @linuxikbh
@alf149 @olegb @linuxikbh Jeg har absolut Nixbook i tankerne også - jeg installerede den på en af mine mere spinkle maskiner for ikke så længe siden, og det var ret fint
-
@linuxikbh @otnie Linux Mint. Lad nu være med at vælge andet. Arch er en _ekstremt_ dårlig distro for langt de fleste, undtagen hvis man bare vil forstå hvordan en Linuxinstallation virker. Men, er det dét man vil er man 100 gange bedre stillet med Debian, det er en topprofessionel distro, som har næsten 3 gange så mange software pakker som Arch, og hvor kravene til pakkerne er _langt_ højere. Man kan installere Debian manuelt og bygge sit system op som man vil, se her:
@mok0 @linuxikbh @otnie Jeg har kørt Debian on and off siden omkring ´96 - tror jeg - og, det er ikke nogen tvivl om at det er en meget god og solid distro. Men, også lidt slow-pace, hvis man ikke gider at lave "noget" arbejde med den. Der er bestemt en god grund til at der er så mange distro'er der er baseret på Debian.

-
@mok0 @linuxikbh @otnie Jeg har kørt Debian on and off siden omkring ´96 - tror jeg - og, det er ikke nogen tvivl om at det er en meget god og solid distro. Men, også lidt slow-pace, hvis man ikke gider at lave "noget" arbejde med den. Der er bestemt en god grund til at der er så mange distro'er der er baseret på Debian.

@olegb @mok0 @linuxikbh @otnie Det er rigtigt nok, at en fuld Debian-installation også er noget af en power-pack.
Jeg kan rigtigt godt lide Debian - jeg kørte Testing i lange perioder. Min holdning er klart, at Debian Testing er mere robust end de fleste andres Stable-releases. -
Jeg læste forleden denne artikel hvori om Linux Mint:
https://linuxiac.com/linux-mint-and-gnome-calendar-clash-resurfaces-months-later/Jeg har aldrig brugt/prøvet Mint (tidl. Debian og nu på Kubuntu), så jeg kan ikke relatere til det, men det virker ikke helt uproblematisk.
-
Kære alle -
Det er næste trin
@linuxikbh Det kommer an på hvad “lidt ældre maskiner” dækker over. I en kombination af hardware-genkendelse, lethed af installation og interface er Kubuntu mit bud på noget der er ret let tilgængeligt, og ikke helt skørt på dansk.
Jeg kører det på noget 10+ år gammelt hardware og det fungerer okay, men er i den mere ressourcekrævende ende af skalaen, tror jeg.
-
https://linuxiac.com/linux-mint-and-gnome-calendar-clash-resurfaces-months-later/Jeg har aldrig brugt/prøvet Mint (tidl. Debian og nu på Kubuntu), så jeg kan ikke relatere til det, men det virker ikke helt uproblematisk.
@boegh @mok0 @linuxikbh @otnie Det er jo en ret dyb metodisk diskussion.
Den ansvarlige for Gnome Calendar vil gerne hurtigere frem, Mint bruger Ubuntus softwarepakker med links til GCs support, selv om GC ikke understøtter så gamle pakker.
Der bliver peget enormt mange fingre - en telenovela om folk, der gerne vil bidrage til fællesskabet på hver deres måde, som ikke synkroniseres specielt godt. -
@boegh @linuxikbh @otnie Det er totalt uproblematisk. Det handler om en Gnomeudvikler der er sur over Mint ikke har opgraderet kalenderappen som der i øvrigt har været nul problemer med i Mint. Gnomeudviklerne ligger i strid med stort set alle distroer, hvilket også er baggrunden for at System76 folkene besluttede at udvikle Cosmic desktop.
-
@linuxikbh Det kommer an på hvad “lidt ældre maskiner” dækker over. I en kombination af hardware-genkendelse, lethed af installation og interface er Kubuntu mit bud på noget der er ret let tilgængeligt, og ikke helt skørt på dansk.
Jeg kører det på noget 10+ år gammelt hardware og det fungerer okay, men er i den mere ressourcekrævende ende af skalaen, tror jeg.
@boegh @linuxikbh Jeg har en lille stak, jeg ville afprøve - fra XP-maskiner over Windows 7/8 til 10. Rimeligt forskellige processorer, RAM og diske.
Jeg har ingen problemer med at kunne trække en linje i sandet og sige "her går grænsen mellem godt brugt og gammelt... skidt". -
@svuorela @linuxikbh Det... havde jeg en mistanke om, at du måske ville bringe op i samtalen på et tidspunkt.
Jeg må også medgive, at jeg er imponeret over dens ressourceforbrug nu til dags. Den har ligesom overhalet nogle af de tidligere letvægt-anbefalinger indenom -
@boegh @linuxikbh Jeg har en lille stak, jeg ville afprøve - fra XP-maskiner over Windows 7/8 til 10. Rimeligt forskellige processorer, RAM og diske.
Jeg har ingen problemer med at kunne trække en linje i sandet og sige "her går grænsen mellem godt brugt og gammelt... skidt".@mjj @linuxikbh Det ældste jeg aktuelt kører Kubuntu på er en ThinkPad X230 fra 2013-ish (som jeg købte brugt i 2020). Den er lidt længere tid om at starte op end den ThinkPad T490s jeg aktuelt skriver fra, men når først den kører, så er det okay. Jeg tror ikke der er så stor forskel på understøttelse af gammelt hardware på tværs af distributioner, men hvis der er, er min fornemmelse at Ubuntu-baserede og OpenSuse, er de distributioner, der har den bredeste understøttelse og de bedste funktioner til at genkende hardware.
En anden overvejelse som jeg tænker er god at have med, er modenheden af brugergrænsefladen på dansk. Nogle grænseflader er bedre end andre på det punkt.
-
@mjj @linuxikbh Det ældste jeg aktuelt kører Kubuntu på er en ThinkPad X230 fra 2013-ish (som jeg købte brugt i 2020). Den er lidt længere tid om at starte op end den ThinkPad T490s jeg aktuelt skriver fra, men når først den kører, så er det okay. Jeg tror ikke der er så stor forskel på understøttelse af gammelt hardware på tværs af distributioner, men hvis der er, er min fornemmelse at Ubuntu-baserede og OpenSuse, er de distributioner, der har den bredeste understøttelse og de bedste funktioner til at genkende hardware.
En anden overvejelse som jeg tænker er god at have med, er modenheden af brugergrænsefladen på dansk. Nogle grænseflader er bedre end andre på det punkt.
@boegh @linuxikbh ThinkPads er under alle omstændigheder velunderstøttede. Jeg har en x240, en x260 og to modeller af X1 Carbon - de kører godt med det hele.
Du har helt ret i, at graden og modenheden af oversættelserne er sin helt egen del af det.