Checket ind til OffDig Next 2026 - https://dit.dk/offdignextSpændende temaer, selv for ikke-AI-tilbedere.
-
@mjj Hvor ligger ansvaret egentlig hvis politikere tager forkerte beslutninger baseret på dårlige ai-referater lavet af embedsmænd?
-
Tekstgeneratoren vil gerne hilse og sige, at den ikke ønsker at blive antropomorfiseret

Det bliver et ja tak herfra.
#OffDigNext -
#OffDigNext@mjj Nice. Nextcloud i en dansk kommune!
-
S simonjust@mstdn.dk shared this topic
-
#OffDigNextOpfordring fra oplægsholder: Bidrag til oversættelserne [af open source-produkter]! Det er med til at skabe et mere velfungerende og moderne sprog!
Software-oversættelse nævnt som tema: Fedt.
#OffDigNext -
Opfordring fra oplægsholder: Bidrag til oversættelserne [af open source-produkter]! Det er med til at skabe et mere velfungerende og moderne sprog!
Software-oversættelse nævnt som tema: Fedt.
#OffDigNextEfter dagens #OffDigNext landede denne her i mit feed. Den opsummerer det meget godt.
(Via https://pnw.zone/@KO6YQ/117231266661184087) -
#OffDigNextSparer man penge på det (altså licenser) eller er det bare et setup hvor man så småt kører i stilling til at skifte?
Euro-office kender jeg ikke, men kan læse det er en forgrening af OnlyOffice.
Interessant hvorfor man ikke har valgt at støtte op om LibreOffice og Collabora.
Det lyder til at der sker lidt rundt omkring der peger i det jeg vil kalde den rigtige retning.

-
Sparer man penge på det (altså licenser) eller er det bare et setup hvor man så småt kører i stilling til at skifte?
Interessant hvorfor man ikke har valgt at støtte op om LibreOffice og Collabora.
Det lyder til at der sker lidt rundt omkring der peger i det jeg vil kalde den rigtige retning.
@folfdk @mjj Jeg tror det er fordi man har erkendt, at ODF bare ikke ligger tæt nok på OOXML som Microsoft bruger - så for at gøre transitionen smidigere, satser man på begge standarder. Om den ene så vil dø over tid, det må vi jo se... nextcloud.com/blog/nextcloud-o… -
Sparer man penge på det (altså licenser) eller er det bare et setup hvor man så småt kører i stilling til at skifte?

@folfdk Det er mit indtryk, at OnlyOffice allerede havde arbejdet en del i Nextcloud, så online-udgaven var klar til integration. Så fork'ede man OnlyOffices open source-repos, fordi man ikke helt havde tillid til den russiske organisation bag den.
Det virker klart, som om de har en agenda i retning af at have handle- og valgfrihed. De er ikke blinde for potentialet for, at en arbejds-PC kan blive væsentligt billigere at levere, men det lyder til, at de var villige til at investere - også, hvad jeg synes er interessant, i at levere noget egen drift. Og de betaler direkte til NextCloud i Tyskland, så de har ikke gået "det her koster gratis - ja tak"-ruten (som en del andre).
Det lød så i øvrigt også til, at de havde haft en alvorlig besparelse på omlægning fra Vmware til Proxmox med fortsat overbevisende drift, så de har et godt udgangspunkt for at vise resultater til det politiske lag. -

@folfdk Jeg har en halv aftale med Morten K om, at én fra Magenta kan komme og fortælle i Linux i KBH om deres arbejde med kommunerne, i øvrigt. Men det skal lige landes.
-
@folfdk @mjj Jeg tror det er fordi man har erkendt, at ODF bare ikke ligger tæt nok på OOXML som Microsoft bruger - så for at gøre transitionen smidigere, satser man på begge standarder. Om den ene så vil dø over tid, det må vi jo se... nextcloud.com/blog/nextcloud-o…
-
Checket ind til OffDig Next 2026 - https://dit.dk/offdignext
Spændende temaer, selv for ikke-AI-tilbedere.
#OffDigNextDette indlæg er slettet! -
@folfdk Det er mit indtryk, at OnlyOffice allerede havde arbejdet en del i Nextcloud, så online-udgaven var klar til integration. Så fork'ede man OnlyOffices open source-repos, fordi man ikke helt havde tillid til den russiske organisation bag den.
Det virker klart, som om de har en agenda i retning af at have handle- og valgfrihed. De er ikke blinde for potentialet for, at en arbejds-PC kan blive væsentligt billigere at levere, men det lyder til, at de var villige til at investere - også, hvad jeg synes er interessant, i at levere noget egen drift. Og de betaler direkte til NextCloud i Tyskland, så de har ikke gået "det her koster gratis - ja tak"-ruten (som en del andre).
Det lød så i øvrigt også til, at de havde haft en alvorlig besparelse på omlægning fra Vmware til Proxmox med fortsat overbevisende drift, så de har et godt udgangspunkt for at vise resultater til det politiske lag.@mjj
Collabora (LibreOffice i nextcloud) virker jo fint nok. Har ikke set hvordan euro Office er integreret dogMen måske det også handler om at man vil have sin egen uafhængige organisation hvor man selv kan bestemme. Det har man jo hørt om før, når der er firmaer der står bag
-
@mjj
Collabora (LibreOffice i nextcloud) virker jo fint nok. Har ikke set hvordan euro Office er integreret dogMen måske det også handler om at man vil have sin egen uafhængige organisation hvor man selv kan bestemme. Det har man jo hørt om før, når der er firmaer der står bag
@folfdk Det virkede ikke så forskelligt fra Collabora, og jeg har en vis sympati for Collabora, fordi de har været seriøse om open source i flere årtier. De er både talk-the-right-talk og walk-the-actual-walk.
Til gengæld må man anerkende, at indsatsen for at lave et køreklart projekt med afsæt i europæiske behov er tiltalende. -
@mjj
-
@mjj
@folfdk Jeg kunne forstå, at der er en indsats i gang for at reanimere LibreOffice Online, og det er jo umiddelbart kurven, man i virkeligheden gerne ville lægge sine æg i.
Til gengæld er det måske fint, at der er flere projekter i søen. Det er bare stort at holde det gående. -
@benjaminlj @folfdk Der var rigtigt meget "det bliver ikke nødvendigvis billigere, men det er en bedre løsning"-erkendelser i kredsen, og det er nyt.
-
Dette indlæg er slettet!
@MThaastrup Det var det afsluttende, og jeg var nødt til at tage afsted inden da. Det lød ellers som noget, der var relevant i alle organisationer..
-
@mjj
Som admin af Nextcloud All-in-one kan man vælge office-løsning ved setup, her bliver Collabora beskrevet som bedre integreret med ODF. Jeg er totalt ligeglad med Microsoft formater, men jeg er jo heller ikke en kommune...
Nextcloud skriver selv lidt om det på deres blog:
https://nextcloud.com/blog/nextcloud-office-powered-by-euro-office-collabora-thinkfree-office/
-
@benjaminlj @folfdk Der var rigtigt meget "det bliver ikke nødvendigvis billigere, men det er en bedre løsning"-erkendelser i kredsen, og det er nyt.
@mjj @benjaminlj @folfdk Halleluja! Det er der vi skal hen!
-
Efter dagens #OffDigNext landede denne her i mit feed. Den opsummerer det meget godt.
(Via https://pnw.zone/@KO6YQ/117231266661184087)Nå ja, og så kan man tage sidebemærkningen fra @fonsmark med som det sidste fra #OffDigNext - "Ledelsen kigger ikke på Github". @KlavsKlavsen fremhævede behovet for at dokumentere og offentliggøre processerne for sin implementering. Offentligt, fælles, community - fedt. Jeg er all in.
Men dertil også samtidig skal der være et kommunikationslag til beslutningstagere og til ambassadører i organisationerne. -
F folfdk@helvede.net shared this topic