Hvordan har i andre det med at vi har et samfund hvor rigtig mange ting kræver at man har en smartphone?
-
Hvordan har i andre det med at vi har et samfund hvor rigtig mange ting kræver at man har en smartphone?
Fx parkeringspladser, snart rejsekortet og meget andet
-
@boleteusedulis meget stramt! jeg er ikke fan
-
@boleteusedulis Ambivalent.
Den ene del af mig erkender sårbarheder/ sikkerhedsissues, overvågning/ privatliv mv.
Den anden bliver hamrende irriteret på Tivoli Friheden over at skulle finde et tidspunkt til afhentning af fysisk årskort i deres sparsomme åbningstid i løbet af ugen for at kunne tage mit barn med til koncert i går aftes. Jeg har købt og betalt, så fix det dog ved scanning på min telefon altså - hvad skal jeg møde fysisk op for?
Nej.
Det er ikke logisk.
Men det er hudløst ærligt. -
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
Den ene del af mig erkender sårbarheder/ sikkerhedsissues, overvågning/ privatliv mv.
Den anden bliver hamrende irriteret på Tivoli Friheden over at skulle finde et tidspunkt til afhentning af fysisk årskort i deres sparsomme åbningstid i løbet af ugen for at kunne tage mit barn med til koncert i går aftes. Jeg har købt og betalt, så fix det dog ved scanning på min telefon altså - hvad skal jeg møde fysisk op for?
Nej.
Det er ikke logisk.
Men det er hudløst ærligt.@MThaastrup @boleteusedulis Men det er vel også mest en "Ja tak, begge dele" du efterspørger - eller læser jeg ting, der ikke står der?
-
@boleteusedulis Hmm, ja, jeg er vildt splittet i spørgsmålet.
Jeg er vild med apps, der gør ting nemmere. Det gør det på mange måder nemmere for mig rent praktisk, fordi jeg er kørestolsbruger, at mange ting kan ordnes via en smartphone. Og jeg ville også gerne slippe for at fedte rundt med diverse plastikkort.
Men jeg bryder mig ikke om det teknologiske forventningspres, der følger med, når alt "app-iseres". Man skal være ret opmærksom på, om ens år-gamle mobiltelefon nu også lever op til minimumssystemkravet til f.eks MitID og Rejsekortet.
Der findes folk, for hvem det ikke er noget problem, for de skifter mobil hvert andet år
Men jeg har det i hvert fald sådan, at mine enheder skal slides op, hvis jeg kan, før jeg køber nyt
-
@MThaastrup @boleteusedulis Men det er vel også mest en "Ja tak, begge dele" du efterspørger - eller læser jeg ting, der ikke står der?
@tofticles @boleteusedulis Ja, det er det i virkeligheden nok. Det var ikke tænkt helt færdigt fra min side.
-
F folfdk@helvede.net shared this topic
-
Super debat emne!
Det skal være muligt at gøre noget andet. Jeg bruger offentlig transport eller cykel eller har parkering uden betaling, så jeg havde ikke på den måde tænkt over at det er et krav at have en smartphone for at parkere.
Det er selvfølgelig noget værre noget!
Præcis med parkering er jeg lidt usikker fordi det ofte (?) er privat og de måske skal have lov til at bestemme over deres eget areal?
Men de offentlige ting skal kunne tilgås uden, synes jeg.
-
@boleteusedulis meget stramt! jeg er ikke fan
@anport Heller ikke jeg, har forældre som får sværere og sværere ved forskellige ting uden, og min mor som fx heller aldrig har brugt computer vil slet ikke finde det intuitivt, desuden er hun glad for sin gammeldags Nokia der kan ringe og bruges til sms
-
Nej.
Det er ikke logisk.
Men det er hudløst ærligt.@MThaastrup Det behøver ikke være logisk, sund fornuft er fint.
For mig er problematikken at alle næsten er nødt til at eje en smartphone om de vil det eller ej -
@boleteusedulis Hmm, ja, jeg er vildt splittet i spørgsmålet.
Jeg er vild med apps, der gør ting nemmere. Det gør det på mange måder nemmere for mig rent praktisk, fordi jeg er kørestolsbruger, at mange ting kan ordnes via en smartphone. Og jeg ville også gerne slippe for at fedte rundt med diverse plastikkort.
Men jeg bryder mig ikke om det teknologiske forventningspres, der følger med, når alt "app-iseres". Man skal være ret opmærksom på, om ens år-gamle mobiltelefon nu også lever op til minimumssystemkravet til f.eks MitID og Rejsekortet.
Der findes folk, for hvem det ikke er noget problem, for de skifter mobil hvert andet år
Men jeg har det i hvert fald sådan, at mine enheder skal slides op, hvis jeg kan, før jeg køber nyt
@simonjust Dejligt med et indspark jeg ikke havde tænkt på .
Jeg synes min smartphone er fantastisk, men mine forældre har ingen og hvis rejsekortet udfases så kan de ikke bruge offentlig transport det virker urimeligt -
Super debat emne!
Det skal være muligt at gøre noget andet. Jeg bruger offentlig transport eller cykel eller har parkering uden betaling, så jeg havde ikke på den måde tænkt over at det er et krav at have en smartphone for at parkere.
Det er selvfølgelig noget værre noget!
Præcis med parkering er jeg lidt usikker fordi det ofte (?) er privat og de måske skal have lov til at bestemme over deres eget areal?
Men de offentlige ting skal kunne tilgås uden, synes jeg.
@folfdk Min mor gik til kontrol efter en operation og det er endda 6-7 år siden, der kunne min far ikke parkere når han havde sat hende af, fordi parkering ved hospitalet kun kunne betales via en app
-
@simonjust Dejligt med et indspark jeg ikke havde tænkt på .
Jeg synes min smartphone er fantastisk, men mine forældre har ingen og hvis rejsekortet udfases så kan de ikke bruge offentlig transport det virker urimeligtJo jo, de kan bare betale med kontanter i bussen til overpris 🤪
-
@folfdk Min mor gik til kontrol efter en operation og det er endda 6-7 år siden, der kunne min far ikke parkere når han havde sat hende af, fordi parkering ved hospitalet kun kunne betales via en app
@boleteusedulis
Jeg må indrømme at jeg ikke har været i en situation hvor jeg har været tvunget til at tænke over det. -
@anport Heller ikke jeg, har forældre som får sværere og sværere ved forskellige ting uden, og min mor som fx heller aldrig har brugt computer vil slet ikke finde det intuitivt, desuden er hun glad for sin gammeldags Nokia der kan ringe og bruges til sms
@boleteusedulis ja, de ældre har det ikke nemt i digitaliseringens tidsalder og jeg synes, der burde være et analogt valg for den enkelte borger.
Der er også et perspektiv, hvor staten lægger ansvar over på borgeren. Du skal selv downloade den app for at gøre dit og dat.“Duer din telefon ikke? Nå, så køb en ny!”
“Ups, er E-Boks nede? Det er vi kede af, vi har sendt noget vigtig information til dig, men du må så prøve igen i morgen”.
-
Jo jo, de kan bare betale med kontanter i bussen til overpris 🤪
@folfdk @simonjust kan man snart det?
-
@boleteusedulis
Jeg må indrømme at jeg ikke har været i en situation hvor jeg har været tvunget til at tænke over det.@folfdk Det er jo egentlig heldigt nok
-
@folfdk @simonjust kan man snart det?
Jeg skulle have skrevet noget andet/ekstra end den der emoji.
Det var et forsøg på at være en eller anden form for ironisk. I frustration over hjælpeløsheden
-
Jeg skulle have skrevet noget andet/ekstra end den der emoji.
Det var et forsøg på at være en eller anden form for ironisk. I frustration over hjælpeløsheden
@folfdk @simonjust Det er jo lidt håbløst.
Jeg kan i øvrigt godt lide kontanter. Men er holdt op med at samle mønter sammen da det er for dyrt at få den vekslet -
@folfdk Det er jo egentlig heldigt nok
@boleteusedulis
Ja, mine forældre har ikke haft brug for at betale parkering (tror jeg) ved hospitalet, eller måske de "har styr på det" på en eller anden måde.Og bare fordi jeg er heldig, så betyder det ikke at jeg ikke skal bakke op om at lave en ændring. Eller have brugt tid på at overveje hvad man kan/ikke kan som borger.
Selvom jeg er bruger af mange forskellige digitale løsninger, så er jeg fan af
https://analogist.dk/