Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Vi er i stand til at komme til månen, men ikke væk fra Meta.

Vi er i stand til at komme til månen, men ikke væk fra Meta.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
66 Indlæg 12 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • larshenriksen@mastodon.nuL larshenriksen@mastodon.nu

@bettina @CarstenBoll @engedal Hvad med Oase?

Men folk må jo støtte Meta, hvis de synes. Jeg vil bare også have lov at sige fra. Vores grundejerforening kører et vældigt fællesskab på Fb. Der er jeg så ikke med. Hvis fodboldklubben også insisterede på Fb, så var jeg heller ikke med der.

bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
    bettina@mastodon.nu
    wrote sidst redigeret af

@LarsHenriksen @CarstenBoll @engedal Problemet med Oase er, at det kan blive opkøbt af facebook i morgen. Det kan mastodon og friendica ikke. https://dri.es/the-software-sovereignty-scale

Og nej, jeg er nok der, hvor jeg ikke mener at vi som samfund kan tillade, at børn og friviligforeninger bare søger til facebook, fordi der ikke er andet, og fordi de ikke forstår implikationerne. For jeg tror ikke det er et reelt, bevidst valg at støtte oligarker, der er imod demokrati. https://www.simonandschuster.com/books/The-Nerd-Reich/Gil-Duran/9781668221402

bettina@mastodon.nuB engedal@mstdn.dkE 2 Replies Last reply
    0
    • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu

@LarsHenriksen @CarstenBoll @engedal Problemet med Oase er, at det kan blive opkøbt af facebook i morgen. Det kan mastodon og friendica ikke. https://dri.es/the-software-sovereignty-scale

Og nej, jeg er nok der, hvor jeg ikke mener at vi som samfund kan tillade, at børn og friviligforeninger bare søger til facebook, fordi der ikke er andet, og fordi de ikke forstår implikationerne. For jeg tror ikke det er et reelt, bevidst valg at støtte oligarker, der er imod demokrati. https://www.simonandschuster.com/books/The-Nerd-Reich/Gil-Duran/9781668221402

bettina@mastodon.nu
      wrote sidst redigeret af

@LarsHenriksen @CarstenBoll Men på den anden side synes jeg heller ikke vi kan forvente at alle mennesker individuelt kan tage det valg. De skal hjælpes.

1 Reply Last reply
      0

engedal@mstdn.dkE This user is from outside of this forum
        engedal@mstdn.dk
        wrote sidst redigeret af

@bettina @LarsHenriksen @CarstenBoll

Mastodon og Friendica kræver åbenbart alt for meget (for mange). Det skal komme HELT uden friktion.

Man skal næsten bare kigge på Metas produkter, før man har en konto, man aldrig kommer fri af igen. Det opretter næsten sig selv.😱

bettina@mastodon.nuB marcusxms@friendica.dkM 2 Replies Last reply
        0
        • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

Mastodon og Friendica kræver åbenbart alt for meget (for mange). Det skal komme HELT uden friktion.

Man skal næsten bare kigge på Metas produkter, før man har en konto, man aldrig kommer fri af igen. Det opretter næsten sig selv.😱

bettina@mastodon.nu
          wrote sidst redigeret af

@engedal @LarsHenriksen @CarstenBoll Ja, jeg er med på hvor du vil hen... men hvis vi skal forvente en åndelig opvågnen hos alle før de flytter, så tror jeg desværre vi kan vente meget længe... og så er vi alle blevet oligarkiets trælle i mellemtiden...

engedal@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
          0

@engedal @LarsHenriksen @CarstenBoll Ja, jeg er med på hvor du vil hen... men hvis vi skal forvente en åndelig opvågnen hos alle før de flytter, så tror jeg desværre vi kan vente meget længe... og så er vi alle blevet oligarkiets trælle i mellemtiden...

engedal@mstdn.dk
            wrote sidst redigeret af

Tror helt ærligt heller ikke, at det sker. Men nogle få gider ikke mere og finder noget andet.

bettina@mastodon.nuB 1 Reply Last reply
            0
            • engedal@mstdn.dkE engedal@mstdn.dk

Tror helt ærligt heller ikke, at det sker. Men nogle få gider ikke mere og finder noget andet.

bettina@mastodon.nu
              wrote sidst redigeret af

@engedal @LarsHenriksen @CarstenBoll Det var ikke min mening at være helt så negativ! Jeg mente bare at en åndelig opvågnen må ikke være forudsætningen. Men hvis vi kunne få nogle store organisationer til at skifte, og få nogle fonde til at støtte udvikling af open source løsninger etc. Så vi kunne få mere end de 1 % flyttet.

Når man laver en business case, er det sikkert ikke så meget udvikling der er brug for?

engedal@mstdn.dkE 1 Reply Last reply
              0

@CarstenBoll @engedal Jeg er ikke enig med dig, Carsten. Ikke i at det er nemt og kan klares på få minutter...

Case 1: Jeg er administrator af flere facebook-grupper, og foreslog een af dem (med 600 medlemmer), at vi skulle afprøve noget andet. Den positive stemning blev med det samme ændret, og nogle var ligefrem lidt fjendtlige: Det er ikke det, denne gruppe handler om!

Case 2: Jeg har nu oprettet to grupper på friendica, og det er a) ikke bare lige, og b) det virker SLET ikke som på fb.

simonjust@mstdn.dkS This user is from outside of this forum
                simonjust@mstdn.dk
                wrote sidst redigeret af simonjust@mstdn.dk

@bettina @CarstenBoll @engedal

Jeg har haft samme diskussion i en stor forening, hvor jeg er frivillig webmaster, så jeg kender godt problematikken, du nævner.

1. Folk bliver sure, fordi vi - i vores iver efter at flytte dem over i fedivers-regi - kommer væltende og i praksis beder dem bryde deres etablerede fællesskab(er) op.

Nogle vil flytte, andre vil ikke, og sådan går fællesskaber ofte til grunde. Vi skal derfor ramme deres behov så præcist, at de af egen kraft får lyst til at etablere sig her. Vores force bliver integrationerne mellem de forskellige platforme, men de er ikke helt på plads endnu - sådan er det med frivillig udvikling, det tager tid.

2. Ja, der skal laves ordentlig software med grupper. Gruppe-udvidelsen af ActivityPub er på vej, men det skal først standardiseres gennem W3C SocialCG før det vinder bred tilslutning... (medmindre Mastodon kommer først, og laver deres egen udvidelse af AP - det plejer at trække andre projekter med sig).

1
                0
                • simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk

Jeg har haft samme diskussion i en stor forening, hvor jeg er frivillig webmaster, så jeg kender godt problematikken, du nævner.

1. Folk bliver sure, fordi vi - i vores iver efter at flytte dem over i fedivers-regi - kommer væltende og i praksis beder dem bryde deres etablerede fællesskab(er) op.

Nogle vil flytte, andre vil ikke, og sådan går fællesskaber ofte til grunde. Vi skal derfor ramme deres behov så præcist, at de af egen kraft får lyst til at etablere sig her. Vores force bliver integrationerne mellem de forskellige platforme, men de er ikke helt på plads endnu - sådan er det med frivillig udvikling, det tager tid.

2. Ja, der skal laves ordentlig software med grupper. Gruppe-udvidelsen af ActivityPub er på vej, men det skal først standardiseres gennem W3C SocialCG før det vinder bred tilslutning... (medmindre Mastodon kommer først, og laver deres egen udvidelse af AP - det plejer at trække andre projekter med sig).

bettina@mastodon.nu
                  wrote sidst redigeret af

@simonjust @CarstenBoll @engedal Tak for uddybning, Simon! Men noget jeg også er nysgerrig på - hvad er barrierne for at få udviklet mere bæredygtige alternativer?

Og hvis et af dem, er ressource/kompetence-spørgsmål? Kan vi så bede om fondsstøtte etc., kampagne for at få flere frivillige, etc.? Eller ødelægger det dynamikken i de frivillige udviklermiljøer?

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
                  0

@engedal @LarsHenriksen @CarstenBoll Det var ikke min mening at være helt så negativ! Jeg mente bare at en åndelig opvågnen må ikke være forudsætningen. Men hvis vi kunne få nogle store organisationer til at skifte, og få nogle fonde til at støtte udvikling af open source løsninger etc. Så vi kunne få mere end de 1 % flyttet.

Når man laver en business case, er det sikkert ikke så meget udvikling der er brug for?

engedal@mstdn.dk
                    wrote sidst redigeret af

Tak for deling 😉

1 Reply Last reply
                    0

@simonjust @CarstenBoll @engedal Tak for uddybning, Simon! Men noget jeg også er nysgerrig på - hvad er barrierne for at få udviklet mere bæredygtige alternativer?

Og hvis et af dem, er ressource/kompetence-spørgsmål? Kan vi så bede om fondsstøtte etc., kampagne for at få flere frivillige, etc.? Eller ødelægger det dynamikken i de frivillige udviklermiljøer?

simonjust@mstdn.dk

Nej, det ville være fedt. Kunne man tiltrække fondsstøtte og lignende, så kunne vi måske få etableret en rent dansk udviklingskultur herhjemme, med fokus på etisk rigtige og bæredygtige danske løsninger. Det kræver så at flere er villige til at arbejde professionelt med Open Source og Fedivers-infrastruktur.

Men jeg tror ikke samfundet er på det bevidsthedsstadie i Danmark endnu i forhold til digital suverænitet - det går langt bedre i Tyskland og Frankrig, hvor man har arbejdet med Open Source i årevis.

1
                      0

Nej, det ville være fedt. Kunne man tiltrække fondsstøtte og lignende, så kunne vi måske få etableret en rent dansk udviklingskultur herhjemme, med fokus på etisk rigtige og bæredygtige danske løsninger. Det kræver så at flere er villige til at arbejde professionelt med Open Source og Fedivers-infrastruktur.

Men jeg tror ikke samfundet er på det bevidsthedsstadie i Danmark endnu i forhold til digital suverænitet - det går langt bedre i Tyskland og Frankrig, hvor man har arbejdet med Open Source i årevis.

bettina@mastodon.nu
                        wrote sidst redigeret af

@simonjust @CarstenBoll @engedal Ok, men hvis det kunne være fedt at tiltrække penge og mennesker - så vender jeg tilbage til spørgsmålet om I, der har kompetencerne, kan sætte flere ord på, hvad der skal til for at få udviklet noget, der kan tiltrække 20-50-80% af eks. facebookbrugere? Inden for eks. 1-3 år?

carstenboll@mstdn.dkC benjaminlj@virup.socialB simonjust@mstdn.dkS 3 Replies Last reply
                        0
                        • davidsjensen@mastodon.socialD davidsjensen@mastodon.social

@engedal
                          Det er er meget betænkeligt, at så få mennesker, har den nødvendige kapacitet til at gøre noget andet.

Vi må gøre hvad vi kan, for at vejlede og understøtte vores medmennesker i at se de muligheder der er, her i verden, og nærmere bestemt EU. Dette gælder alle digitale teknologier, som rækker ud over sociale medier.

bettina@friendica.dkB This user is from outside of this forum
                          bettina@friendica.dk
                          wrote sidst redigeret af
                          @engedal @DavidSJensen Ja, men det kræver også, at der er realistiske alternativer. Og det er der på mange områder, men facebook grupper er pt ikke en af dem.
                          1 Reply Last reply
                          0

@simonjust @CarstenBoll @engedal Ok, men hvis det kunne være fedt at tiltrække penge og mennesker - så vender jeg tilbage til spørgsmålet om I, der har kompetencerne, kan sætte flere ord på, hvad der skal til for at få udviklet noget, der kan tiltrække 20-50-80% af eks. facebookbrugere? Inden for eks. 1-3 år?

carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                            carstenboll@mstdn.dkC This user is from outside of this forum
                            carstenboll@mstdn.dk
                            wrote sidst redigeret af

@bettina @simonjust @engedal der skal jo en form for pushfaktor til, et eller andet der gør at folk får nok. Men altså, folk droppede ikke engang X da Musk bogstaveligt talt heilede fra scenen.

jramskov@helvede.netJ 1 Reply Last reply
                            0
                            • carstenboll@mstdn.dkC carstenboll@mstdn.dk

@bettina @simonjust @engedal der skal jo en form for pushfaktor til, et eller andet der gør at folk får nok. Men altså, folk droppede ikke engang X da Musk bogstaveligt talt heilede fra scenen.

jramskov@helvede.netJ This user is from outside of this forum
                              jramskov@helvede.netJ This user is from outside of this forum
                              jramskov@helvede.net
                              wrote sidst redigeret af

@CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal Og det skal være nemt og gerne se lækkert ud. Der findes vel knapt nok mobile apps til Friendica?

bettina@mastodon.nuB folfdk@helvede.netF 2 Replies Last reply
                              0

benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                                benjaminlj@virup.socialB This user is from outside of this forum
                                benjaminlj@virup.social
                                wrote sidst redigeret af

@bettina @simonjust @CarstenBoll @engedal Jeg er ret sikker på at du kan udvikle så fed en app du vil og du vil stadig have svært ved at bekæmpe netværkseffekten på Facebook. Folk er låst fast i det de kender og det alle de andre bruger. Det er derfor jeg tror vi skal lave små instanser som virup.social som vil kunne overflødiggøre de Facebook grupper der er centrale for lokalsamfundet i Hjortshøj i dag. Vi er nødt til at sørge for at folk ikke er låst, og det kan vi ikke gøre ved at udvikle noget nyt. Det betyder selvfølgelig ikke at Fødiverset ikke kunne bruge en økonomisk indsprøjtning for at gøre oplevelsen mere konkurrencedygtig. Det er bare for at sige at det hårde arbejde ikke er det tekniske, det er det sociale. Det har været let for mig at oprette virup.social, men det er ikke let at få folk til at bruge det!

0

simonjust@mstdn.dk

Jeg er ikke vild med tidsestimater 😂

Men det kunne være sundt nok, at sætte en retning for, hvilke ting, vi gerne vil se i fediverset. Jeg kan også se en meget tilpasningsvenlig gruppefunktion foran mig, der kan slå Facebooks med flere længder if done correctly (tm)

bettina@friendica.dkB jramskov@helvede.netJ 2 Replies Last reply
                                  0

Jeg er ikke vild med tidsestimater 😂

Men det kunne være sundt nok, at sætte en retning for, hvilke ting, vi gerne vil se i fediverset. Jeg kan også se en meget tilpasningsvenlig gruppefunktion foran mig, der kan slå Facebooks med flere længder if done correctly (tm)

bettina@friendica.dk
                                    wrote sidst redigeret af

@simonjust @bettina @engedal @CarstenBoll Jeg forstår godt det med tidsestimaterne!

Men det ville være en stor hjælp at lave en mock-up af en vision, samt hvor I er på vejen henimod. Og hvor man kan følge med i fremdrift.

Og så tror jeg altså også det ville være en stor hjælp, hvis man forklarede hvilke ressourcer teamet kunne have brug for, for at nå hurtigere i land. Det er svært at stå uden for og ville hjælpe, hvis man ikke ved hvordan?

simonjust@mstdn.dkS 1 Reply Last reply
                                    0
                                    • jramskov@helvede.netJ jramskov@helvede.net

@CarstenBoll @bettina @simonjust @engedal Og det skal være nemt og gerne se lækkert ud. Der findes vel knapt nok mobile apps til Friendica?

bettina@mastodon.nu
                                      wrote sidst redigeret af

@jramskov @CarstenBoll @simonjust @engedal Jeg så et sted at man skulle bruge en browser og vælge genvej. Men jeg ved ikke hvor jeg skal finde genvejene... men bookmark virker vel også.

jramskov@helvede.netJ 1 Reply Last reply
                                      0
                                      • benjaminlj@virup.socialB benjaminlj@virup.social

@bettina @simonjust @CarstenBoll @engedal Jeg er ret sikker på at du kan udvikle så fed en app du vil og du vil stadig have svært ved at bekæmpe netværkseffekten på Facebook. Folk er låst fast i det de kender og det alle de andre bruger. Det er derfor jeg tror vi skal lave små instanser som virup.social som vil kunne overflødiggøre de Facebook grupper der er centrale for lokalsamfundet i Hjortshøj i dag. Vi er nødt til at sørge for at folk ikke er låst, og det kan vi ikke gøre ved at udvikle noget nyt. Det betyder selvfølgelig ikke at Fødiverset ikke kunne bruge en økonomisk indsprøjtning for at gøre oplevelsen mere konkurrencedygtig. Det er bare for at sige at det hårde arbejde ikke er det tekniske, det er det sociale. Det har været let for mig at oprette virup.social, men det er ikke let at få folk til at bruge det!

bettina@mastodon.nu
                                        wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal Men hvad er dit belæg for at sige, at du kun skal fokusere på lokale grupper i en by? Det jeg hører fra folk er, at de ikke orker at tjekke mere end een platform. Og det så vi også da vi lavede https://reinventingorganizationswiki.com/en/ . Vi havde koordineret alt arbejdet på facebook, men følte det var forkert, så vi oprettede en discourse-platform hosted hos Hetzner. Og det virkede også et stykke tid, men folk holdt op med at bruge det og vendte tilbage til facebook.

0

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal Men hvad er dit belæg for at sige, at du kun skal fokusere på lokale grupper i en by? Det jeg hører fra folk er, at de ikke orker at tjekke mere end een platform. Og det så vi også da vi lavede https://reinventingorganizationswiki.com/en/ . Vi havde koordineret alt arbejdet på facebook, men følte det var forkert, så vi oprettede en discourse-platform hosted hos Hetzner. Og det virkede også et stykke tid, men folk holdt op med at bruge det og vendte tilbage til facebook.

bettina@mastodon.nu
                                          wrote sidst redigeret af

@benjaminlj @simonjust @CarstenBoll @engedal For på facebook var de alligevel. Discourse skulle de gøre noget ekstra for at gå ind på.

Der er også masser af vigtige grupper for folk, der går meget videre end et lokalt geografisk område. Det var også derfor at jeg ikke forstod ideen med Theta, hvis det fokuserer på at være dansk.

benjaminlj@virup.socialB 1 Reply Last reply
                                          0
                                          Svar
                                          • Svar som emne
                                          Login for at svare
                                          • Ældste til nyeste
                                          • Nyeste til ældste
                                          • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.