Jeg har ikke set nogen af jer dele noget om #osogdata's my projekt omkring:
-
@anderslund @tokeriis @folfdk Så har jeg overset der, hvor de skriver, at de vil støtte det. Det er positivt, at de vil det.
@nerdd @tokeriis @folfdk Altså, sådan opfatter jeg det samlede udsagn om protokoller, her: https://theta.dk/protokoller/
-
@nerdd @tokeriis @folfdk Altså, sådan opfatter jeg det samlede udsagn om protokoller, her: https://theta.dk/protokoller/
@anderslund @tokeriis @folfdk Heh, det er præcis den side, jeg synes er for vævende. Specielt første afsnit under “Kan I ikke bare lave jeres egen protokol eller ændre en eksisterende” giver mig et indtryk af, at de synes arbejdet med eksisterende protokoller er irriterende, fordi det går langsomt.
-
@anderslund @tokeriis @folfdk Heh, det er præcis den side, jeg synes er for vævende. Specielt første afsnit under “Kan I ikke bare lave jeres egen protokol eller ændre en eksisterende” giver mig et indtryk af, at de synes arbejdet med eksisterende protokoller er irriterende, fordi det går langsomt.
-
@anderslund @tokeriis @folfdk Jah joh, de kan jo godt ligge fast på FOSS, men det forpligter dem jo ikke til at vælge standardprotokoller. Men lad os da håbe, de giver den gas med forslagene til ActivityPub

-
@anderslund @tokeriis @folfdk Jah joh, de kan jo godt ligge fast på FOSS, men det forpligter dem jo ikke til at vælge standardprotokoller. Men lad os da håbe, de giver den gas med forslagene til ActivityPub

-
@anderslund @tokeriis @folfdk Jah joh, de kan jo godt ligge fast på FOSS, men det forpligter dem jo ikke til at vælge standardprotokoller. Men lad os da håbe, de giver den gas med forslagene til ActivityPub

@nerdd @anderslund @tokeriis @folfdk det er bestemt interessant og dejligt at de kommer til det med en seriøs strukturel kritik i modsætning til de andre “nye sociale platforme” i dk.
Jeg er nysgerrig-kritisk på
- ideen om en STOR central platform. Det er et strukturelt mønster som sjældent går godt.
- at de ikke vil udelukke reklamer
- at det er pengefolkene i pensionskasser mm der skal komme med penge - de er per def. status quo krigere. Deres normalitet har vi set hvordan agerer i forhold til fossile investeringer, Palæstina. De er ekstremt konservative, og sløve.Og så syntes jeg der er grineren de tager forum software (discourse) og prøver at erstatte facebook grupper. Tingene går i cirkler.
Og spændende med deres eksport/scrape af facebook data.
-
@folfdk @anderslund @tokeriis Ja, hvis de vælger at strikke noget sammen selv, så er det

-
@nerdd @anderslund @tokeriis @folfdk det er bestemt interessant og dejligt at de kommer til det med en seriøs strukturel kritik i modsætning til de andre “nye sociale platforme” i dk.
Jeg er nysgerrig-kritisk på
- ideen om en STOR central platform. Det er et strukturelt mønster som sjældent går godt.
- at de ikke vil udelukke reklamer
- at det er pengefolkene i pensionskasser mm der skal komme med penge - de er per def. status quo krigere. Deres normalitet har vi set hvordan agerer i forhold til fossile investeringer, Palæstina. De er ekstremt konservative, og sløve.Og så syntes jeg der er grineren de tager forum software (discourse) og prøver at erstatte facebook grupper. Tingene går i cirkler.
Og spændende med deres eksport/scrape af facebook data.
-
Jeg har ikke set nogen af jer dele noget om #osogdata's my projekt omkring:
Demokratisk digital infrastruktur til civilsamfundet · Theta
https://theta.dk/Lige nu har de en stilling åben som udvikler.
https://www.osogdata.dk/jobsDe skriver selv at alt skal være open source og nævner at de gerne vil lave et alternativ til Facebooks grupper. Og beskriver også hvorfor ActivityPub og ATproto ikke designmæssigt passer til den funktion
https://theta.dk/protokoller/Spændende?!
@folfdk wow... Det har godt nok et stort overlap med mange af de tanker og planer vi havde for #Folkeføderation! Har i set det @jeppe og @katharsisdrill ? Det er selvfølgelig kun fedt at se - især med det store fokus på interoperabilitet og mobilitet. Er vild med ideen om at gøre det nemt at eksportere en eksisterende facebook gruppe. Jeg forventer at de vil få svært ved at realisere det hele rent teknisk. Tror ikke på at Oase og Boblberg gider at føderere. Men tanken er god, og hvis de kan formå at samle nogle penge sammen til open source udvikling, med fokus på protokoller så er det kun positivt for alle.
-
@nerdd @anderslund @tokeriis @folfdk det er bestemt interessant og dejligt at de kommer til det med en seriøs strukturel kritik i modsætning til de andre “nye sociale platforme” i dk.
Jeg er nysgerrig-kritisk på
- ideen om en STOR central platform. Det er et strukturelt mønster som sjældent går godt.
- at de ikke vil udelukke reklamer
- at det er pengefolkene i pensionskasser mm der skal komme med penge - de er per def. status quo krigere. Deres normalitet har vi set hvordan agerer i forhold til fossile investeringer, Palæstina. De er ekstremt konservative, og sløve.Og så syntes jeg der er grineren de tager forum software (discourse) og prøver at erstatte facebook grupper. Tingene går i cirkler.
Og spændende med deres eksport/scrape af facebook data.
@abekonge @anderslund @tokeriis @folfdk Ja, jeg studsede også lidt over valget af Discourse. Men måske giver det mening - jeg har kun kigget minimalt på det for ca. 10 år siden, hvor jeg skulle lave et SSO-plugin til en kundes Discourse-installation.
-
Jeg har ikke set nogen af jer dele noget om #osogdata's my projekt omkring:
Demokratisk digital infrastruktur til civilsamfundet · Theta
https://theta.dk/Lige nu har de en stilling åben som udvikler.
https://www.osogdata.dk/jobsDe skriver selv at alt skal være open source og nævner at de gerne vil lave et alternativ til Facebooks grupper. Og beskriver også hvorfor ActivityPub og ATproto ikke designmæssigt passer til den funktion
https://theta.dk/protokoller/Spændende?!
@folfdk Jeg er skeptisk. Jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke kan bruge ActivityPub til de offentlige ting og have resten privat.
Desuden er idéen om at basere det på Discourse lidt mærkelig - kommer det bare til at være en Discourse instans? Hvad bygger de ovenpå? (Og ja de siger at hvis det vokser bygger de noget selv, men det lyder ikke særlig plausibelt).
Og til sidst ser jeg lidt for meget AI/LLM glæde til at jeg er tryg (fx den tekniske kontaktpersons github: https://github.com/NielsOerbaek/slidt).
-
@folfdk Jeg er skeptisk. Jeg kan ikke helt se hvorfor man ikke kan bruge ActivityPub til de offentlige ting og have resten privat.
Desuden er idéen om at basere det på Discourse lidt mærkelig - kommer det bare til at være en Discourse instans? Hvad bygger de ovenpå? (Og ja de siger at hvis det vokser bygger de noget selv, men det lyder ikke særlig plausibelt).
Og til sidst ser jeg lidt for meget AI/LLM glæde til at jeg er tryg (fx den tekniske kontaktpersons github: https://github.com/NielsOerbaek/slidt).
Jeg er også skeptisk. De laver en ny walled garden, der er bare flere i den
De kan frit extend'e både ActivityPub og ATProto med deres egne funktioner - det har både Mastodon og Pixelfed gjort længe for APs vedkommende, for de kan ikke vente på at W3C får opdateret deres spec.
Discourse har allerede et ActivityPub-plugin, mener jeg - jeg har skrevet en nyhed om det på et tidspunkt...Så Os&Data kunne i princippet hægte sig på fødiverset allerede i morgen


️