Dagens fikse idé: besøke alle Norges vanligste gateadresser.
-
@JosteinSN @cmyrland @Vigdisol @agathos Fjellvegen var visst mest poppis i 2021 iallfall.
https://indre24.no/2021/05/07/sjekk-hvilke-veinavn-som-er-vanligst-i-norge
@markus @JosteinSN @cmyrland @Vigdisol ja men hvilke er vanligst hvis du kombinerer fjellstien, fjellveien, fjellsvingen, osv?
-
@markus @JosteinSN @cmyrland @Vigdisol ja men hvilke er vanligst hvis du kombinerer fjellstien, fjellveien, fjellsvingen, osv?
@agathos Det gjelder vel kirke/kyrkje og skole/skule også? Høhø, dette blir litt av et prosjekt @JosteinSN! @markus @cmyrland
-
@agathos Det gjelder vel kirke/kyrkje og skole/skule også? Høhø, dette blir litt av et prosjekt @JosteinSN! @markus @cmyrland
@Vigdisol @agathos @markus @cmyrland
Kan vel ikke være umulig for en datakyndig å lage et exceldokument fra en sånn pdf og så rangere alle navn etter frekvens? og så kombinere skule/skole osv manuelt?
edit: jeg har lenge drømt om noe sånt, tagge alle norske gater og lage statistikk på kjønnsfordeling, epokefordeling (er de fleste gater oppkalt etter 1800-tallsfolk?), naturoppkalling vs kulturoppkalling osv. Hvis bare noen koder litt, er jeg pt fullstendig arbeidsledig og har tid (om ikke kr)
-
Kan vel ikke være umulig for en datakyndig å lage et exceldokument fra en sånn pdf og så rangere alle navn etter frekvens? og så kombinere skule/skole osv manuelt?
edit: jeg har lenge drømt om noe sånt, tagge alle norske gater og lage statistikk på kjønnsfordeling, epokefordeling (er de fleste gater oppkalt etter 1800-tallsfolk?), naturoppkalling vs kulturoppkalling osv. Hvis bare noen koder litt, er jeg pt fullstendig arbeidsledig og har tid (om ikke kr)
@JosteinSN man kan jo bare spørre AI?
@Vigdisol @agathos @markus -
@JosteinSN man kan jo bare spørre AI?
@Vigdisol @agathos @markus -
@JosteinSN @Vigdisol @markus @cmyrland jeg kan fikse excel til deg hvis du vil ha. Har ikke lisens hjemme så må vente til jeg er tilbake på jobb i så fall, men det kan jeg ordne
-
@JosteinSN @Vigdisol @markus @cmyrland jeg kan fikse excel til deg hvis du vil ha. Har ikke lisens hjemme så må vente til jeg er tilbake på jobb i så fall, men det kan jeg ordne
-
@JosteinSN @Vigdisol @agathos @markus @cmyrland Det finnes noen api-er fra kartverket/geodata, det er ikke så vanskelig å ta dem inn med PowerQuery (eller python, xquery, c# eller noe). https://www.kartverket.no/api-og-data/stedsnavndata. Og så kan man filtrere, joine, pivotere av hjertens lyst. Har tenkt på en join mot internasjonale stedsnavn, for å finne steder i Norge som heter Holland, Madagaskar, St Helena, Kuba, Kanada, Texas osv
-
75 Kirkeveien, 31 Kirkevegen på https://www.skatteetaten.no/nn/bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjar/tredjepartsopplysninger/eiendom-og-bolig/boligselskap/gyldige-gatenavn/
Drøy 100. Et bra tall.
@JosteinSN Det finst også 49 Kyrkjevegen, 4 hybridar Kyrkjeveien og 5 som skriv på dialekt med Kjerke-. Til samanlikning finst det 9 Kyrkjegata, 43 Skulevegen, 8 Skulegata, 62 Industrivegen, 67 Industriveien, 208 Fjellvegen og 260 Fjellveien, 11 Fjellgata og 3 Fjellgaten. Lukke til.
-
@JosteinSN Det finst også 49 Kyrkjevegen, 4 hybridar Kyrkjeveien og 5 som skriv på dialekt med Kjerke-. Til samanlikning finst det 9 Kyrkjegata, 43 Skulevegen, 8 Skulegata, 62 Industrivegen, 67 Industriveien, 208 Fjellvegen og 260 Fjellveien, 11 Fjellgata og 3 Fjellgaten. Lukke til.
@ardjar En del av hjernen min synes dette høres kjempegøy ut å sortere seg gjennom... Takk, det blir tid inchallah.
-
Den offisielle listen fra SSR: (Merk at adressenavn-tellinga tar høyde for ulike skrivemåter av funksjonsleddet (veg/vei, gaten/gata), mens en tilvarende normalisering av ledd i stedsnavn vil kunne føre til en del feil.)
Fjellvegen
144
Industrivegen
128
Skolevegen
118
Lyngvegen
117
Furuvegen
115
Skogvegen
113
Åsvegen
112
Strandvegen
110
Gamlevegen
105
Parkvegen
104 -
Den offisielle listen fra SSR: (Merk at adressenavn-tellinga tar høyde for ulike skrivemåter av funksjonsleddet (veg/vei, gaten/gata), mens en tilvarende normalisering av ledd i stedsnavn vil kunne føre til en del feil.)
Fjellvegen
144
Industrivegen
128
Skolevegen
118
Lyngvegen
117
Furuvegen
115
Skogvegen
113
Åsvegen
112
Strandvegen
110
Gamlevegen
105
Parkvegen
104@JosteinSN Lyng- kjem inn til ein overraskande bronsemedalje!@Vigdisol @agathos