Danmark har en stærk lighedstradition.
-
Danmark har en stærk lighedstradition. Når rigdom kritiseres, er det ikke fordi vi hader rige men fordi vi værner om noget andet: Fællesskab, lige adgang og muligheder for alle. Det er en demokratisk refleks, ikke et personligt angreb.
-
M mthaastrup@helvede.net shared this topic
-
Danmark har en stærk lighedstradition. Når rigdom kritiseres, er det ikke fordi vi hader rige men fordi vi værner om noget andet: Fællesskab, lige adgang og muligheder for alle. Det er en demokratisk refleks, ikke et personligt angreb.
@Flatus For mig er det indimellem også lidt et personligt angreb - for megen rigdom er blevet til ved at udnytte andre, underbetale de rigtige hårdtarbejdende mennesker og snyde fællesskabet ved skattely og sort arbejde....
Men jeg er ikke personkritisk pr default. Jeg har brug for at vide, hvor rigdommen kommer fra først.
-
@Flatus For mig er det indimellem også lidt et personligt angreb - for megen rigdom er blevet til ved at udnytte andre, underbetale de rigtige hårdtarbejdende mennesker og snyde fællesskabet ved skattely og sort arbejde....
Men jeg er ikke personkritisk pr default. Jeg har brug for at vide, hvor rigdommen kommer fra først.
@MThaastrup Din pointe er real, og jeg deler følelsen. Vreden er forståelig, især når rigdom bygger på snyd og udnyttelse.
For mig handler det om at holde fast i, at den virkelige vold ligger i strukturen bag. Når vi moralisérer individet, mister vi let blikket for det system, der gør uligheden mulig: et “frit” marked, der ikke er frit, men skævt indrettet til fordel for dem, der allerede har. Kritik af rigdom er ikke et angreb. Det er et forsøg på at forstå og forandre. -
@MThaastrup Din pointe er real, og jeg deler følelsen. Vreden er forståelig, især når rigdom bygger på snyd og udnyttelse.
For mig handler det om at holde fast i, at den virkelige vold ligger i strukturen bag. Når vi moralisérer individet, mister vi let blikket for det system, der gør uligheden mulig: et “frit” marked, der ikke er frit, men skævt indrettet til fordel for dem, der allerede har. Kritik af rigdom er ikke et angreb. Det er et forsøg på at forstå og forandre.@Flatus Og det har du jo ganske ret i