Funderer over hvorfor det varmer mit hjerte at følge med i @skovmagt.
-
Funderer over hvorfor det varmer mit hjerte at følge med i @skovmagt. Nogle personer - med ret imponerende knobfærdigheder - har bygget trætophuse ude på Vestsjælland for at stoppe en ny motorvej. Lad os tale højt sammen om, hvorfor det er en god idé at stoppe, så vi kan bygge en skarp kritik af motorvejen sammen.
-
Funderer over hvorfor det varmer mit hjerte at følge med i @skovmagt. Nogle personer - med ret imponerende knobfærdigheder - har bygget trætophuse ude på Vestsjælland for at stoppe en ny motorvej. Lad os tale højt sammen om, hvorfor det er en god idé at stoppe, så vi kan bygge en skarp kritik af motorvejen sammen.
Den første grund, jeg kan tænke på, for at stoppe den motorvej er prisen vi alle betaler. Udover de milliarder den koster at bygge, kommer vi også til at betale for et endnu mere kaotisk klima. Faktum er jo at vi skal have mindre bilisme for at leve inden for planenets grænser. Transporten på vejene (biler, lastbiler, motorcykler, busser) står for 12% af alle udledningerne. De seneste år er det blevet populært at tale transport ned, som om det ikke tæller så meget i regnskabet.
-
Den første grund, jeg kan tænke på, for at stoppe den motorvej er prisen vi alle betaler. Udover de milliarder den koster at bygge, kommer vi også til at betale for et endnu mere kaotisk klima. Faktum er jo at vi skal have mindre bilisme for at leve inden for planenets grænser. Transporten på vejene (biler, lastbiler, motorcykler, busser) står for 12% af alle udledningerne. De seneste år er det blevet populært at tale transport ned, som om det ikke tæller så meget i regnskabet.
Gevinsterne ved at reducere bilisme ville være enorme. Udover udledningerne, står bilindustrien for omkring 12% af den globale stålproduktion. En enormt energikrævende ting, vi også ville kunne spare på (og som elbiler på ingen måde løser). Jo flere motorveje vi bygger, desto flere nye biler kommer der på vejene, desto længere kører de (flere km) og hurtigere kører de (flere udledninger). Det er præcis det modsatte, vi har brug for. Færre biler, der kører kortere afstande og kører langsommere.
-
Gevinsterne ved at reducere bilisme ville være enorme. Udover udledningerne, står bilindustrien for omkring 12% af den globale stålproduktion. En enormt energikrævende ting, vi også ville kunne spare på (og som elbiler på ingen måde løser). Jo flere motorveje vi bygger, desto flere nye biler kommer der på vejene, desto længere kører de (flere km) og hurtigere kører de (flere udledninger). Det er præcis det modsatte, vi har brug for. Færre biler, der kører kortere afstande og kører langsommere.
Udbygge motorvejsnettet er en rigtig dum måde at låse os ind på transportmåder, som vi så bliver nødt til at fortsætte mange år frem, selv om der findes bedre alternativer. Fx kunne vi udbygge tognettet og sænke billetpriserne på Kalundborgbanen. Så kan oplandet tage bilen ind til stationen og sætte sig i et velfungerende tog til Roskilde eller København.
-
Udbygge motorvejsnettet er en rigtig dum måde at låse os ind på transportmåder, som vi så bliver nødt til at fortsætte mange år frem, selv om der findes bedre alternativer. Fx kunne vi udbygge tognettet og sænke billetpriserne på Kalundborgbanen. Så kan oplandet tage bilen ind til stationen og sætte sig i et velfungerende tog til Roskilde eller København.
Låse os ind på en bestemt teknologi, uanset hvor irrationel den er på den lange bane, kaldes stiafhængighed. Det fungerer sådan: Jo mere man investerer (i motorveje, biler, lastbilsbåren logistik osv), desto flere grunde bliver der til at fortsætte med at investere i det. Og jo færre grunde bliver der til at investere i løsninger, der ville være langt bedre for os alle.
-
Låse os ind på en bestemt teknologi, uanset hvor irrationel den er på den lange bane, kaldes stiafhængighed. Det fungerer sådan: Jo mere man investerer (i motorveje, biler, lastbilsbåren logistik osv), desto flere grunde bliver der til at fortsætte med at investere i det. Og jo færre grunde bliver der til at investere i løsninger, der ville være langt bedre for os alle.
Der er større behov for biler ude på landet (jeg kommer selv derfra) og det er helt klart byerne hvor man burde fjerne veje først. Men ærlig talt - hvorfor skal vi kunne køre 7 minutter hurtigere fra Kalundborg til København i bil når vi betaler så høj en pris og vi kunne erstatte den transport med toge?
-
Der er større behov for biler ude på landet (jeg kommer selv derfra) og det er helt klart byerne hvor man burde fjerne veje først. Men ærlig talt - hvorfor skal vi kunne køre 7 minutter hurtigere fra Kalundborg til København i bil når vi betaler så høj en pris og vi kunne erstatte den transport med toge?
En anden ting med den motorvej, lad os bare kalde den #NovosMotorvej, er at den formentlig er et vaskeægte eksempel på en privat virksomhed, der afpresser en stat til at bogstaveligt talt bane vejen for deres forretning. (I udlandet ville man kalde det korruption, men jeg ved ikke hvad det hedder på dansk? #oversættelse) https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/novos-motorvej-en-halv-milliard-for-et-minut/9949825
-
En anden ting med den motorvej, lad os bare kalde den #NovosMotorvej, er at den formentlig er et vaskeægte eksempel på en privat virksomhed, der afpresser en stat til at bogstaveligt talt bane vejen for deres forretning. (I udlandet ville man kalde det korruption, men jeg ved ikke hvad det hedder på dansk? #oversættelse) https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/novos-motorvej-en-halv-milliard-for-et-minut/9949825
Den tredje ting, som aktivisterne selv især fremhæver, er naturen. Det er svært at snakke naturpolitik i Danmark, fordi vi har så lidt natur og de fleste af os derfor ikke rigtig ved hvordan natur ser ud længere, men jeg synes vi skal gøre det her også. Det første man kan sige omkring motorveje er at de skaber barrierer, der opdeler naturen - jo mere isolerede arter bliver, desto mere sårbare bliver de, fordi de ikke kan flytte sig videre.
-
Den tredje ting, som aktivisterne selv især fremhæver, er naturen. Det er svært at snakke naturpolitik i Danmark, fordi vi har så lidt natur og de fleste af os derfor ikke rigtig ved hvordan natur ser ud længere, men jeg synes vi skal gøre det her også. Det første man kan sige omkring motorveje er at de skaber barrierer, der opdeler naturen - jo mere isolerede arter bliver, desto mere sårbare bliver de, fordi de ikke kan flytte sig videre.
Det gælder især når motorvejen går igennem et større sammenhængende naturområde eller steder hvor der er særligt sårbare arter. Og det kunne det se ud til at #NovosMotorvej gøre fx på strækningen mellem Jyderup og Svebølle. Her er et kort der viser artsscoren (koncentrationen af truede og sårbare arter - rød og orange er høje scorer)
-
Låse os ind på en bestemt teknologi, uanset hvor irrationel den er på den lange bane, kaldes stiafhængighed. Det fungerer sådan: Jo mere man investerer (i motorveje, biler, lastbilsbåren logistik osv), desto flere grunde bliver der til at fortsætte med at investere i det. Og jo færre grunde bliver der til at investere i løsninger, der ville være langt bedre for os alle.
@malte Sunken cost fallacy
-
Det gælder især når motorvejen går igennem et større sammenhængende naturområde eller steder hvor der er særligt sårbare arter. Og det kunne det se ud til at #NovosMotorvej gøre fx på strækningen mellem Jyderup og Svebølle. Her er et kort der viser artsscoren (koncentrationen af truede og sårbare arter - rød og orange er høje scorer)
Jeg kender ikke den del af skoven som aktivisterne i @skovmagt har bygget trætophuse i (nordlige Orekrog). Umiddelbart er det ikke en særlig artsrig skov. Men jeg kender den sydlige del af skoven der kaldes Hellede Skov og Bregnebjerg Skov. Det var dér jeg fandt tueporesvamp i 2021 fx - en sårbar og relativt sjælden svamp der især godt kan lide at vokse på meget gamle ege. Den slags træer vi stadig får færre af fordi vi fælder dem. Tueporesvamp er kun observeret dér den ene gang.
-
Jeg kender ikke den del af skoven som aktivisterne i @skovmagt har bygget trætophuse i (nordlige Orekrog). Umiddelbart er det ikke en særlig artsrig skov. Men jeg kender den sydlige del af skoven der kaldes Hellede Skov og Bregnebjerg Skov. Det var dér jeg fandt tueporesvamp i 2021 fx - en sårbar og relativt sjælden svamp der især godt kan lide at vokse på meget gamle ege. Den slags træer vi stadig får færre af fordi vi fælder dem. Tueporesvamp er kun observeret dér den ene gang.
Det er også i det skovområde omkring Torbenfeld Sø at et af det sidste årtis mest sensationelle svampefund fandt sted - den kritisk truede Kæmpepigsvamp. Den havde ikke været observeret i 30 år nogle steder i landet og dukkede så op for nylig igen bare en kilometer syd for hvor #NovosMotorvej er planlagt at ligge. Her er billedet af det enorme fund (en af de allerstørste svampe vi har)
-
@malte Sunken cost fallacy
@cmkobel Ja det er nært relateret fænomen og forklarer meget bilisme. På engelsk kalder man stiafhængighed for 'path dependency'.
-
Det er også i det skovområde omkring Torbenfeld Sø at et af det sidste årtis mest sensationelle svampefund fandt sted - den kritisk truede Kæmpepigsvamp. Den havde ikke været observeret i 30 år nogle steder i landet og dukkede så op for nylig igen bare en kilometer syd for hvor #NovosMotorvej er planlagt at ligge. Her er billedet af det enorme fund (en af de allerstørste svampe vi har)
Tråd publiceret samlet her: https://minus1.ghost.io/skovbesaettelsen-imod-novos-motorvej (du kan følge bloggen minus1 her: @index )
-
T tokeriis@helvede.net shared this topic
-
Tråd publiceret samlet her: https://minus1.ghost.io/skovbesaettelsen-imod-novos-motorvej (du kan følge bloggen minus1 her: @index )
@malte
Tak for en god tråd! Gode pointer. For mig er punkt 1 med klimabelastningen især hvad der kan få mit pis i kog. Men tror også virkelig på at modstand mod motorveje har meget potentiale til at give mange folk mulighed for at handle direkte mod dum klimapolitik.Jeg har også meget optur over at følge med i @skovmagt 's aktion. Ser tjekket ud og deres kommunikation er super tjekket! Både presse, IG og Mastodon. Og klar kommunikation om hvordan man kan joine og hjælpe
-
R reynir@social.data.coop shared this topic
-
Tråd publiceret samlet her: https://minus1.ghost.io/skovbesaettelsen-imod-novos-motorvej (du kan følge bloggen minus1 her: @index )