Jeg holder virkelig meget af serien Kig Op hos @videnskabdk som hjælper mig med at lære hvad der sker i himmelrummet, og som jeg kan se med mine øjne, hvis jeg går ud kigger på himmelen i løbet af året.
-
Jeg holder virkelig meget af serien Kig Op hos @videnskabdk som hjælper mig med at lære hvad der sker i himmelrummet, og som jeg kan se med mine øjne, hvis jeg går ud kigger på himmelen i løbet af året. Jeg vidste ikke at den her bidende kolde kyndelmissetid var den bedste tid at se Mælkevejen fx. Jeg tænker det må være fordi det stadig er relativt mørkt og at der er gode chancer for skyfri nattehimmel med de her kolde, kolde højtryk. https://videnskab.dk/rummet/kig-op-i-februar-bevaeg-dig-ud-i-vinterens-bidende-kulde-og-oplev-aarets-smukkeste-maelkevej
-
Jeg holder virkelig meget af serien Kig Op hos @videnskabdk som hjælper mig med at lære hvad der sker i himmelrummet, og som jeg kan se med mine øjne, hvis jeg går ud kigger på himmelen i løbet af året. Jeg vidste ikke at den her bidende kolde kyndelmissetid var den bedste tid at se Mælkevejen fx. Jeg tænker det må være fordi det stadig er relativt mørkt og at der er gode chancer for skyfri nattehimmel med de her kolde, kolde højtryk. https://videnskab.dk/rummet/kig-op-i-februar-bevaeg-dig-ud-i-vinterens-bidende-kulde-og-oplev-aarets-smukkeste-maelkevej
@malte @videnskabdk Kold luft = mindre turbulens mellem os og stjernerne.
+ mørke -
@malte @videnskabdk Kold luft = mindre turbulens mellem os og stjernerne.
+ mørke@tokeriis Så vil du sige at det er korrekt antaget? Jeg gættede bare @videnskabdk
-
@tokeriis Så vil du sige at det er korrekt antaget? Jeg gættede bare @videnskabdk
@malte @videnskabdk Det er mig bekendt ideen med at placere observatorier på højtbeliggende, øde steder, som fx ESO's i Chiles bjerge – der er mindre atmosfære mellem, det er koldere, og der er mindre lysforurening. Måske en astronom som @Thriveth kan sige mere?
-
@malte @videnskabdk Det er mig bekendt ideen med at placere observatorier på højtbeliggende, øde steder, som fx ESO's i Chiles bjerge – der er mindre atmosfære mellem, det er koldere, og der er mindre lysforurening. Måske en astronom som @Thriveth kan sige mere?
Ugh, jeg er blevet nørd snipet...

Det handler om en kombination af 1) luftfugtighed (mere vand i luften = mindre skarphed), 2) turbulens (stillestående luft eller luft der flytter sig ensartet - "laminar flows" - giver bedre skarphed), og 3) endelig som Toke siger er luft *mængden* afgørende: Jo tyndere luftlag, jo skarpere billede.... 1/
-
Ugh, jeg er blevet nørd snipet...

Det handler om en kombination af 1) luftfugtighed (mere vand i luften = mindre skarphed), 2) turbulens (stillestående luft eller luft der flytter sig ensartet - "laminar flows" - giver bedre skarphed), og 3) endelig som Toke siger er luft *mængden* afgørende: Jo tyndere luftlag, jo skarpere billede.... 1/
For os nede ved havoverfladen har vi kun de første to knapper at skrue på (bortset fra at vi kan regulere luftmængden ved at se lige op, vi skal se igennem mere luft når vi er nærmer horisonten).
Så selvom der strengt taget er mørkere i December, så kan vejrforholdende godt være så fugtige, skyede og turbulente at det opvejer det ekstra mørke. -
For os nede ved havoverfladen har vi kun de første to knapper at skrue på (bortset fra at vi kan regulere luftmængden ved at se lige op, vi skal se igennem mere luft når vi er nærmer horisonten).
Så selvom der strengt taget er mørkere i December, så kan vejrforholdende godt være så fugtige, skyede og turbulente at det opvejer det ekstra mørke.Som Toke ganske rigtigt siger, så placeres de kraftigste teleskoper højt oppe for at gøre luftlaget man kigger igennem tyndere, men vejrforhold spiller også en vigtig rolle. For eksempel er Mauna Kea på Hawaii en unikt god placering på den nordlige halvkugle pga. en kombination af stabilt vejr og ualmindeligt påligelige laminære luftstrømme. Kun overgået af Chiles Andesbjerge ved Atacama-plateauet.
-
M malte@radikal.social shared this topic