Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. Jernkorset: For menn som har lyst til å tøffe seg litt, men orker ikke å dra den helt ut og møte kritikk for åpenlys lefling med andre verdenskrig.

Jernkorset: For menn som har lyst til å tøffe seg litt, men orker ikke å dra den helt ut og møte kritikk for åpenlys lefling med andre verdenskrig.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
10 Indlæg 3 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • fiskelandslaget@social.vivaldi.netF This user is from outside of this forum
    fiskelandslaget@social.vivaldi.netF This user is from outside of this forum
    fiskelandslaget@social.vivaldi.net
    wrote sidst redigeret af

Jernkorset: For menn som har lyst til å tøffe seg litt, men orker ikke å dra den helt ut og møte kritikk for åpenlys lefling med andre verdenskrig.

tanketom@tutoteket.noT 1 Reply Last reply
    0
    • fiskelandslaget@social.vivaldi.netF fiskelandslaget@social.vivaldi.net

tanketom@tutoteket.noT This user is from outside of this forum
      tanketom@tutoteket.no
      wrote sidst redigeret af

@fiskelandslaget Ein kompis av meg fekk kjeft frå bestemor si for at han hadde eit på genseren sin, hugsar eg. Skateklesmerket Independent kan nok ikkje seiast å vere ein nazistfront likevel.

thomas@snabelen.noT 1 Reply Last reply
      0
      • tanketom@tutoteket.noT tanketom@tutoteket.no

@fiskelandslaget Ein kompis av meg fekk kjeft frå bestemor si for at han hadde eit på genseren sin, hugsar eg. Skateklesmerket Independent kan nok ikkje seiast å vere ein nazistfront likevel.

thomas@snabelen.noT This user is from outside of this forum
        thomas@snabelen.no
        wrote sidst redigeret af

@tanketom @fiskelandslaget

Det er mer enn et klesmerke som assosierer seg med det norske flagget, og et av de benyttes av mange for å vise høyre-ekstrem tilhørighet, i Tyskland faktisk. Der har de ikke lov til å bruke symboler som assosieres med det 3. riket så de har funnet seg noe annet istedenfor.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norges-flagg-er-nazisymbol/66132029

Når symboler stjeles av «bad guys» og gis en ny mening man ikke kan stå inne for, bør man holde fast på, og ikke skrote den opprinnelige forståelsen av symbolet.

0
        • thomas@snabelen.noT thomas@snabelen.no

Det er mer enn et klesmerke som assosierer seg med det norske flagget, og et av de benyttes av mange for å vise høyre-ekstrem tilhørighet, i Tyskland faktisk. Der har de ikke lov til å bruke symboler som assosieres med det 3. riket så de har funnet seg noe annet istedenfor.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norges-flagg-er-nazisymbol/66132029

Når symboler stjeles av «bad guys» og gis en ny mening man ikke kan stå inne for, bør man holde fast på, og ikke skrote den opprinnelige forståelsen av symbolet.

thomas@snabelen.no
          wrote sidst redigeret af

Jernkorset var en militær utmerkelse som ble utdelt av de militære, ikke politisk - også i perioden før midten av forrige århundre.
          Så var det bare det da, at nazistene glorifiserte sin militære makt (også når den bikket over i avmakt, da gikk det omtrent inflasjon i det…) Jernkorset var utvilsomt en del av symbolikken de likte å omgi seg med.

I dag er jernkorset tilbake som symbolet på den tyske væpnede styrkene, og i mine øyne er det helt greit.

0

Jernkorset var en militær utmerkelse som ble utdelt av de militære, ikke politisk - også i perioden før midten av forrige århundre.
            Så var det bare det da, at nazistene glorifiserte sin militære makt (også når den bikket over i avmakt, da gikk det omtrent inflasjon i det…) Jernkorset var utvilsomt en del av symbolikken de likte å omgi seg med.

I dag er jernkorset tilbake som symbolet på den tyske væpnede styrkene, og i mine øyne er det helt greit.

thomas@snabelen.no
            wrote sidst redigeret af

Så, bare slutt å tenke på nazismen først når dere ser dette symbolet, da er det faktisk dere som gjør symbolet nazistisk for dere selv.
            De fleste som bruker det i dag mener noe helt annet når de bruker det.

Akkurat som at de fleste som går med klær med norske flagg på ikke på noen måte ønsker å assosiere seg med nynazister.

fiskelandslaget@social.vivaldi.netF 1 Reply Last reply
            0

Så, bare slutt å tenke på nazismen først når dere ser dette symbolet, da er det faktisk dere som gjør symbolet nazistisk for dere selv.
              De fleste som bruker det i dag mener noe helt annet når de bruker det.

Akkurat som at de fleste som går med klær med norske flagg på ikke på noen måte ønsker å assosiere seg med nynazister.

fiskelandslaget@social.vivaldi.net
              wrote sidst redigeret af

@thomas

Ah, så om en pynter sin tyske veteranbil med jernkorset og garasjen med sørstatsflagget, så er en bare opptatt av militær hedersbetegnelse og den sørlige delen av USA. Jeg er med. 🙂

@tanketom

0
              • fiskelandslaget@social.vivaldi.netF fiskelandslaget@social.vivaldi.net

@thomas

Ah, så om en pynter sin tyske veteranbil med jernkorset og garasjen med sørstatsflagget, så er en bare opptatt av militær hedersbetegnelse og den sørlige delen av USA. Jeg er med. 🙂

@tanketom

thomas@snabelen.no
                wrote sidst redigeret af

@fiskelandslaget @tanketom

Ein wannabe hillbilly på Askøy, eller kor du no har funne han (altså: eg meiner ikkje deg!) har ikkje krav på definisjonsmakta på korleis vi bør forstå desse symbola når dei brukast (og har blitt brukt) av mange fleire i ei heilt anna tyding.

Symbolet brukast som kjennemerke av det tyske forsvaret. Det forsvarer deg også, dersom det blir krevet. For dei som jobbar der, representerer det ikkje nazistiske verdiar.

0

Ein wannabe hillbilly på Askøy, eller kor du no har funne han (altså: eg meiner ikkje deg!) har ikkje krav på definisjonsmakta på korleis vi bør forstå desse symbola når dei brukast (og har blitt brukt) av mange fleire i ei heilt anna tyding.

Symbolet brukast som kjennemerke av det tyske forsvaret. Det forsvarer deg også, dersom det blir krevet. For dei som jobbar der, representerer det ikkje nazistiske verdiar.

thomas@snabelen.no
                  wrote sidst redigeret af

Når eg tenkjer meg litt om , så skjøner eg jo at det også seier litt om korleis ein bør forstå wannabe hillbillyane på Askøy, det gjer vel det… men det unntaket gjer eg berre gjeldande for slike!

0

Når eg tenkjer meg litt om , så skjøner eg jo at det også seier litt om korleis ein bør forstå wannabe hillbillyane på Askøy, det gjer vel det… men det unntaket gjer eg berre gjeldande for slike!

tanketom@tutoteket.no
                    wrote sidst redigeret af

@thomas Njajo, det er ikkje berre hillbillies på Askøy som nyttar jarnkrossen på denne måten heller, sjølv om det finst bla. skatarar og MC-folk som bærer det av (hovudsakleg) ikkje-nazistiske grunnar: https://www.adl.org/resources/hate-symbol/iron-cross

@fiskelandslaget @3rik

0
                    • tanketom@tutoteket.noT tanketom@tutoteket.no

@thomas Njajo, det er ikkje berre hillbillies på Askøy som nyttar jarnkrossen på denne måten heller, sjølv om det finst bla. skatarar og MC-folk som bærer det av (hovudsakleg) ikkje-nazistiske grunnar: https://www.adl.org/resources/hate-symbol/iron-cross

@fiskelandslaget @3rik

tanketom@tutoteket.no
                      wrote sidst redigeret af

@thomas Eg skjøner kva du meiner, har sjølv sett folk i sosiale medier som må avkrefte dei er nasse fordi dei td. har norsk flagg/namn i profilen sin, men jarnkrossen er i beste fall eit mangfaldig symbol som OGSÅ blei brukt av både gammalnazistar OG blir brukt av nynazistar no.

@fiskelandslaget @3rik

1 Reply Last reply
                      0
                      Svar
                      • Svar som emne
                      Login for at svare
                      • Ældste til nyeste
                      • Nyeste til ældste
                      • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.