Sidste søndag i måneden skifter vi til sommertid.
-
Sidste søndag i måneden skifter vi til sommertid. Det betyder for mig at vi skal til at huske at lægge en time til eller fra når vi aftaler mødetidspunkter med min kollega i Cameroun.
På det her kort kan man se hvor man har sommertid (blå eller orange). Mørkegrå er der hvor man har afskaffet sommertid og lysegrå er steder der aldrig har haft det: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/DST_Countries_Map.png
Det er ret klart hvem de "sære" er med sommertid.
-
Sidste søndag i måneden skifter vi til sommertid. Det betyder for mig at vi skal til at huske at lægge en time til eller fra når vi aftaler mødetidspunkter med min kollega i Cameroun.
På det her kort kan man se hvor man har sommertid (blå eller orange). Mørkegrå er der hvor man har afskaffet sommertid og lysegrå er steder der aldrig har haft det: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/DST_Countries_Map.png
@reynir Egypten har dog afskaffet sommertid og indført det igen et par gange 🤪
-
På borger.dk kan man læse:
> # Hvorfor er der sommertid?
> Sommertiden er indført for at få det meste ud af dagslyset om aftenen og derved spare strøm til lys.Jeg tror aldrig det rigtig har virket, og det er endnu mere spøjst i dag hvor vi er skiftet over til sparepærer som bruger nærmest en tiendedel strøm af hvad de gamle glødepærer brugte.
Så måske skulle vi genoverveje om vi skal skrue frem og tilbage på uret?
-
@reynir Egypten har dog afskaffet sommertid og indført det igen et par gange 🤪
@benjaoming ejj, det lyder også virkelig bøvlet at have sommertid *medmindre* der er ramadan!
-
@benjaoming ejj, det lyder også virkelig bøvlet at have sommertid *medmindre* der er ramadan!
@benjaoming borger.dk siger også vi i Danmark har haft sommertid under første verdenskrig, så anden verdenskrig + et par år indtil vi i 1980 savnede verdenskrigsstemning og genindførte sommertid.
-
R reynir@social.data.coop shared this topic
-
På borger.dk kan man læse:
> # Hvorfor er der sommertid?
> Sommertiden er indført for at få det meste ud af dagslyset om aftenen og derved spare strøm til lys.Jeg tror aldrig det rigtig har virket, og det er endnu mere spøjst i dag hvor vi er skiftet over til sparepærer som bruger nærmest en tiendedel strøm af hvad de gamle glødepærer brugte.
Så måske skulle vi genoverveje om vi skal skrue frem og tilbage på uret?
@reynir Ah du, det var vist mere så kapitalisterne kunne optimere arbejdstiden i det mørke halvår. Hvorfor skulle man spare på energien, hvis man kunne sælge flere glødelamper?
-
@reynir Ah du, det var vist mere så kapitalisterne kunne optimere arbejdstiden i det mørke halvår. Hvorfor skulle man spare på energien, hvis man kunne sælge flere glødelamper?
@reynir (okay, det var ikke for at gå efter glødepærer specifikt. Lad det sidespor ligge
) -
@reynir Ja, det ville være mere rationelt at virksomheder, hvor strømforbruget til lys er et problem, tilpassede deres egne "vagtplaner" til lyset i stedet for at lande som helhed skal ændre tid to gange om året.