Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne)
-
Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne).
Jeg overvejer lidt, om et kommende @linuxikbh -arrangement ikke skulle være at kigge på, hvad man kan lave med gamle maskiner, der - med det rette system - kunne blive okay. -
Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne).
Jeg overvejer lidt, om et kommende @linuxikbh -arrangement ikke skulle være at kigge på, hvad man kan lave med gamle maskiner, der - med det rette system - kunne blive okay.Hvor meget ram har de og hvilken disk type?
Min erfaring er at < 4 Gb ram og roterende diske så synes jeg ikke det kan svare sig.Sjovt projekt kan det dog godt være.
-
Hvor meget ram har de og hvilken disk type?
Min erfaring er at < 4 Gb ram og roterende diske så synes jeg ikke det kan svare sig.Sjovt projekt kan det dog godt være.
@alf149 @linuxikbh Det er deromkring, mener jeg
-
Hvor meget ram har de og hvilken disk type?
Min erfaring er at < 4 Gb ram og roterende diske så synes jeg ikke det kan svare sig.Sjovt projekt kan det dog godt være.
@alf149 @linuxikbh Men altså, de er mest bærbare af navn - det er et par lidt tungere modeller
-
@alf149 @linuxikbh Det er deromkring, mener jeg
@mjj @alf149 Med Ubuntu desktop installeret kan de bruges til fx at hoste en WordPress webside i en Onion Service på Tor Netværket. Mest som legetøj. En Onion Service kræver kun en internetforbindelse for at komme online - intet køb af domæne og ingen port forwarding. Guide: https://opsec45.dk/installationsguide-til-onion-site/ @linuxikbh
-
@alf149 @linuxikbh Men altså, de er mest bærbare af navn - det er et par lidt tungere modeller
@mjj @alf149 @linuxikbh ah ja, kan også godt huske familiens første "flytbar" 🥲

-
Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne).
Jeg overvejer lidt, om et kommende @linuxikbh -arrangement ikke skulle være at kigge på, hvad man kan lave med gamle maskiner, der - med det rette system - kunne blive okay.@mjj jeg har fået mig sådan en lignende maskine. Jeg smed en Mint i Xfce udgaven på, og datteren får lov at se noget Minisjang på den engang imellem.
Alle de populære DE’ere som Gnome eller KDE er efter min erfaring blevet alt for fancy til sådanne maskiner, hvis de skal kører ordentligt.
-
@mjj jeg har fået mig sådan en lignende maskine. Jeg smed en Mint i Xfce udgaven på, og datteren får lov at se noget Minisjang på den engang imellem.
Alle de populære DE’ere som Gnome eller KDE er efter min erfaring blevet alt for fancy til sådanne maskiner, hvis de skal kører ordentligt.
@mosgaard Xfce var anbefalingen i lang tid, og så blev KDE lige så stille mindre ressource-forbrugende.
Jeg brugte Lxde og Openbox på de helt spinkle maskiner i lang tid - men man bliver jo lige så stille forvænt med de store integrerede desktops -
Jeg har fået et par gamle Windows 8-PCer i hænde... som kører ad helvede til (men pointen er også, at jeg bare skulle hive data ud for én, som ville opbevare dem lidt mere moderne).
Jeg overvejer lidt, om et kommende @linuxikbh -arrangement ikke skulle være at kigge på, hvad man kan lave med gamle maskiner, der - med det rette system - kunne blive okay.@mjj @linuxikbh
Maskinerne kan være GUI only og køre mod en server med TigerVNC, X2go, RDP eller Xpra. Med TigerVNC kan man få vist en remote, anvendelig Gnome eller KDE fra serveren. -
@mjj @alf149 @linuxikbh ah ja, kan også godt huske familiens første "flytbar" 🥲

@fynn1 @mjj @linuxikbh
Min ældste “lege” pc er en Lenovo 430s
Men med ssd og 16 Gb ram, så er den faktisk ok som test pc. Og har også kører som proxmox server nogle år. Men brugbar som bærbar er den ikke. (15 min batteri tid).
Men den er stadig nyere end Windows 8.
Og er en 64 bit pc. Windows 8 kørte kun på 32 bit så vidt jeg husker. (Eller jeg havde kun 32 bit pc)