Nature
-
-
@yungleaf Colour me intrigued! "Saft" som i at man blander vand i?
-
Hehe ja. Jeg koger vand + sukker + blomster ind en gryde og så reducere til at det bliver tyk og koncentreret nok til en saft. Ligesom man vil gøre det med syren eller rosenblade osv.
-
Hehe ja. Jeg koger vand + sukker + blomster ind en gryde og så reducere til at det bliver tyk og koncentreret nok til en saft. Ligesom man vil gøre det med syren eller rosenblade osv.
@yungleaf Ahh! Det var "mjød" delen der forvirrede mig. Troede det var en eller anden form for fermentering af honning som skulle bruges som saft
-
Nårh ok! Planten hedder bare 'mjødurt' og tror er sagtens blevet brugt til at brygge mjød før i tiden. Den har også faktisk en honing-agtigt smag, kender du den?Jeg elsker den
-
Nårh ok! Planten hedder bare 'mjødurt' og tror er sagtens blevet brugt til at brygge mjød før i tiden. Den har også faktisk en honing-agtigt smag, kender du den?Jeg elsker den
@yungleaf ahhh, jo jeg har nok hørt om den engang med det registrerede jeg ikke da jeg læste det oprindelige trut
fandt lige denne opskrift: https://northwildkitchen.com/meadowsweet-cordial-mjodurtsaft/
det ligner "meget" hyldeblomstsaft? -
@valberg@social.data.coop smagen er meget mere kompleks ifølge mig. Flere mandel og honning noter. Men altså ja, i spektrum af alle smagerne der findes i verden, ligner det hyldeblomst. Tilgængeld synes jeg personlig at hyldeblomst har en ubehagelig sved smag
som jeg finder ikke i mjødurt.
-
@valberg@social.data.coop smagen er meget mere kompleks ifølge mig. Flere mandel og honning noter. Men altså ja, i spektrum af alle smagerne der findes i verden, ligner det hyldeblomst. Tilgængeld synes jeg personlig at hyldeblomst har en ubehagelig sved smag
som jeg finder ikke i mjødurt.
@yungleaf Jeg er solgt på konceptet! Jeg bliver hurtigt træt af hyldeblomstsaft. Må lige finde noget mjødurt jeg kan få plantet i haven/drivhuset.
Har også en plan om at brygge noget clean berliner weisse, og der er det godt lige at kunne pifte op med noget sødt -
@yungleaf Jeg er solgt på konceptet! Jeg bliver hurtigt træt af hyldeblomstsaft. Må lige finde noget mjødurt jeg kan få plantet i haven/drivhuset.
Har også en plan om at brygge noget clean berliner weisse, og der er det godt lige at kunne pifte op med noget sødt@valberg @yungleaf mjødurt vokser i et fugtigt, næringsrigt miljø! Så eks. i kanten af en å eller sø. Så jeg tror den er udfordrende at dyrke i en almindelig have!
Når den er i blomst synes jeg den er rimelig nem at kende. Hvis der er en masse pjuskede hvide blomster i et fugtigt område er det måske mjødurt. Ellers synes jeg bladene minder lidt om en lille humle.
Opdatering: men find lige en god beskrivelse af planten inden du begynder at spise af planter derude
-
@valberg@social.data.coop @reynir@social.data.coop : @malte dyrker den i hans planteskole! Vi kan godt lave saft til sommer og tage den med til en hej dag i Data coop til at tiltrække flere nye mennesker #hanselandgretel