Som sidoprojekt ska jag göra världens godaste grapefruktläsk, då jag verkligen gillar sånt.
-
@amazing_Oscar Nej, denna har jag köpt från en parfym- och ester-tillverkare i USA. Men det är inte dyrt! 60-80kr per flaska.
@doktorzjivago @amazing_Oscar Inge problem att få försändelsen genom tullen?
-
@doktorzjivago @amazing_Oscar Inge problem att få försändelsen genom tullen?
@thyberg @amazing_Oscar Nej faktiskt inte, företaget jag köpte av säljer till flera stora bolag världen runt, så de är noga med tulldeklarationen
-
Som sidoprojekt ska jag göra världens godaste grapefruktläsk, då jag verkligen gillar sånt. Idag kom detta med posten, den viktigaste ingrediensen: Grapefrukt-Merkaptan. Det är så koncentrerat, att denna 4 ml flaska räcker till 250.000 liter läsk. Den doftar ljuvligt!
@doktorzjivago Otroligt! Var köper du de här sakerna!?
-
@doktorzjivago Otroligt! Var köper du de här sakerna!?
@mattias_karlson Lite olika ställen! Detta är köpt från en parfym- och essensfabrik i USA
-
@luhugerth.bsky.social Ja, om man doftar runt flaskan på avstånd. Sätter man ner näsan doftar det brända bildäck !
-
@grenfeldt.bsky.social Jag köper från olika tillverkare , denna är från en tillverkare av essenser i USA. Allt räknas till hushållskemi eller ”food grade” som man säger, så inga tillstånd krävs.
-
@grenfeldt.bsky.social Just det, Loranga är najs. Vad utmärker den smaken? Förutom apelsin förstås. Vad skiljer den från tex fanta och zingo osv?
-
Jag har också fått metylbensoat och metylcinnamat, som tillsammans utgör vad kokain doftar och smakar som. (Obs detta är alltså icke narkotika utan lagliga smakämnen) Nu kommer jag kunna göra Coca-Cola som smakar som den gjorde innan 1903, när de slutade använda kokain i drycken.
@doktorzjivago Det er nok like greit at du ikke bruker kokain i oppskriften, da morsmelk-erstatningen den som oftest er utsped med nok ville endra den opprinnelige smaksprofilen for mye.
-
@grenfeldt.bsky.social Just det, Loranga är najs. Vad utmärker den smaken? Förutom apelsin förstås. Vad skiljer den från tex fanta och zingo osv?
@doktorzjivago @grenfeldt.bsky.social Man kanske skulle köpa några och blindtesta, jag är inte säker på att jag skulle klara av att skilja på dem.
-
@Livija @solsjo.bsky.social Det är nog inte nyttigt nej
@doktorzjivago @Livija @solsjo.bsky.social ok men smakmässigt
-
@solsjo.bsky.social Man tar ett gram av denna och blandar ut i 250 ml alkohol. Sedan tar man 2-3 droppar av den nya lösningen, per liter sirap. Sedan ger en liter sirap 8 liter utblandad läsk. (Sirap och bubbelvatten späds 1+7)
@doktorzjivago @solsjo.bsky.social Homeopati!
-
@doktorzjivago @Livija @solsjo.bsky.social ok men smakmässigt
@laxsill @Livija @solsjo.bsky.social Brända bildäck
-
@grenfeldt.bsky.social Den tillverkas ju fortfarande, så du får köpa en flaska och testa. https://vasabryggeri.se/blackorange/ @doktorzjivago
-
Som sidoprojekt ska jag göra världens godaste grapefruktläsk, då jag verkligen gillar sånt. Idag kom detta med posten, den viktigaste ingrediensen: Grapefrukt-Merkaptan. Det är så koncentrerat, att denna 4 ml flaska räcker till 250.000 liter läsk. Den doftar ljuvligt!
Första steget mot grapefruktläsk är späda ut merkaptanen. 0,4 gram, vilket är ca 16-20 droppar, blandas med 100ml 95% alkohol. Lösningen man nu får räcker ändå till tusentals liter grapefruktläsk.
-
Första steget mot grapefruktläsk är späda ut merkaptanen. 0,4 gram, vilket är ca 16-20 droppar, blandas med 100ml 95% alkohol. Lösningen man nu får räcker ändå till tusentals liter grapefruktläsk.
Därefter ska man blanda till sin grapefrukt-essens. 1 ml grapefruktolja blandas med 15 ml 95% alkohol. Nu ska allt stå till i morgon, då ska vi blanda till vår läsk.
-
@myrannosaurus.doomscroll.se Coolt, om du är en grapefrukt-connaisseur får du gärna vara referensperson när den är färdigställd
-
@tommix.bsky.social Det är en svavelförening som är den mest utmärkande komponenten när vi doftar och smakar på grapefrukt. Så man kan lägga till det i en mycket liten mängd, för att förstärka smaken.
-
@jonasgladnikoff.bsky.social Sannolikt som brända bildäck, eftersom det är en koncentrerand svavelförening.
-
@grenfeldt.bsky.social Eller köpa på nätet. https://www.delitea.se/loranga-150cl @doktorzjivago
-
Därefter ska man blanda till sin grapefrukt-essens. 1 ml grapefruktolja blandas med 15 ml 95% alkohol. Nu ska allt stå till i morgon, då ska vi blanda till vår läsk.
Nu ska jag börja blanda ihop smakerna till grapefruktläsken. Men innan jag gör det vill jag berätta lite om hur jag tänker kring att smaksätta en läsk.->