Skip to content
  • Hjem
  • Seneste
  • Etiketter
  • Populære
  • Verden
  • Bruger
  • Grupper
Temaer
  • Light
  • Brite
  • Cerulean
  • Cosmo
  • Flatly
  • Journal
  • Litera
  • Lumen
  • Lux
  • Materia
  • Minty
  • Morph
  • Pulse
  • Sandstone
  • Simplex
  • Sketchy
  • Spacelab
  • United
  • Yeti
  • Zephyr
  • Dark
  • Cyborg
  • Darkly
  • Quartz
  • Slate
  • Solar
  • Superhero
  • Vapor

• Default (No Skin)
  • No Skin
Kollaps
FARVEL BIG TECH
  1. Forside
  2. Ikke-kategoriseret
  3. For litt over en uke siden sendte jeg klage til #Vipps om at appen deres ikke funker på Android uten Google play services.

For litt over en uke siden sendte jeg klage til #Vipps om at appen deres ikke funker på Android uten Google play services.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Ikke-kategoriseret
vippspostmarketoslinageossailfishos
14 Indlæg 10 Posters 51 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • fredrik@mastodon.fyksen.meF fredrik@mastodon.fyksen.me

For litt over en uke siden sendte jeg klage til #Vipps om at appen deres ikke funker på Android uten Google play services.

Nå fikk jeg svar, hele kan leses her: https://git.fyksen.me/fredrik/public-notes/raw/branch/main/svar-fra-vipps.md

Ikke mye nytt under solen: tl;dr ,«Vi ser på mulige alternativer som kan gi tilsvarende sikkerhetsnivå uten å være avhengig av Google, ..... Derfor kan vi ikke love noen konkret løsning eller tidslinje nå.»

Klager vi på nytt om fire mnd, eller?
    #postmarketos #linageos #sailfishos

aegg@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
    aegg@mastodon.socialA This user is from outside of this forum
    aegg@mastodon.social
    wrote sidst redigeret af

@fredrik Godt å se at folk presser på Vipps! Selv om svarene er så å si kopi hver gang.

1 Reply Last reply
    0

Nå fikk jeg svar, hele kan leses her: https://git.fyksen.me/fredrik/public-notes/raw/branch/main/svar-fra-vipps.md

Ikke mye nytt under solen: tl;dr ,«Vi ser på mulige alternativer som kan gi tilsvarende sikkerhetsnivå uten å være avhengig av Google, ..... Derfor kan vi ikke love noen konkret løsning eller tidslinje nå.»

papiris@fribygda.noP This user is from outside of this forum
      papiris@fribygda.noP This user is from outside of this forum
      papiris@fribygda.no
      wrote sidst redigeret af

@fredrik kanskje foreslå at de bruka den Google-agnostiske Android Hardware Attestation API istedet?

https://grapheneos.org/articles/attestation-compatibility-guide

Bi nok ikje å hjelp førr Linux-mobila, men gjør d værtfall lettar å bruk av-googla Android

fredrik@mastodon.fyksen.meF 1 Reply Last reply
      0
      • hgb@oslo.townH hgb@oslo.town

@fredrik Jeg fikk identisk svar i dag jeg også.

elinkorn@snabelen.noE This user is from outside of this forum
        elinkorn@snabelen.noE This user is from outside of this forum
        elinkorn@snabelen.no
        wrote sidst redigeret af

@hgb @fredrik Samme her.

1 Reply Last reply
        0
        • papiris@fribygda.noP papiris@fribygda.no

@fredrik kanskje foreslå at de bruka den Google-agnostiske Android Hardware Attestation API istedet?

https://grapheneos.org/articles/attestation-compatibility-guide

Bi nok ikje å hjelp førr Linux-mobila, men gjør d værtfall lettar å bruk av-googla Android

fredrik@mastodon.fyksen.meF This user is from outside of this forum
          fredrik@mastodon.fyksen.me
          wrote sidst redigeret af

@papiris jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan ha en nettside som man må bruke BankID til å logge inn med. Eller enda bedre, standard tofaktorløsninger. Sånne ting som beskytter hele resten av kloden...

izng@mastodon.socialI 1 Reply Last reply
          0

wrote sidst redigeret af

Jeg endte med å sende dette som svar (se skjermbilde).
            tl;dr:
            «Ruter har fysisk kort.
            Vy kan man printe billett.
            Entur har SMS og PDF billetter som alternativ.
            BankID har kodebrikke.
            Yr har nettside.
            Posten/Postnord har sporing gjennom nettside uten app.

Dere er den største blokkern for de av oss som vil vanlige praktiske liv, men uten å ha Android eller iOS telefon. Det er trist.»

#vipps

fredrik@mastodon.fyksen.meF 1 Reply Last reply
            2
            0
            • derhagen@snabelen.noD derhagen@snabelen.no shared this topic

Jeg endte med å sende dette som svar (se skjermbilde).
              tl;dr:
              «Ruter har fysisk kort.
              Vy kan man printe billett.
              Entur har SMS og PDF billetter som alternativ.
              BankID har kodebrikke.
              Yr har nettside.
              Posten/Postnord har sporing gjennom nettside uten app.

Dere er den største blokkern for de av oss som vil vanlige praktiske liv, men uten å ha Android eller iOS telefon. Det er trist.»

#vipps

wrote sidst redigeret af

Nå som jeg først er ute og rasler med sablene, så sendte jeg en sak til Forbrukertilsynet også.
              Jeg er litt usikke på om det er riktig instans. Men hvorfor ikke?

#vipps

piraya@oslo.townP 1 Reply Last reply
              0

Nå som jeg først er ute og rasler med sablene, så sendte jeg en sak til Forbrukertilsynet også.
                Jeg er litt usikke på om det er riktig instans. Men hvorfor ikke?

#vipps

piraya@oslo.townP This user is from outside of this forum
                piraya@oslo.townP This user is from outside of this forum
                piraya@oslo.town
                wrote sidst redigeret af

@fredrik
                Det er nå man savner litt at det er medie tilstede på plattformen man bruker.

Det hadde jo hjulpet saken litt å få mer blæst rundt dette.

#digino #kode24 #tekniskukeblad

hsorlie@social.vivaldi.netH 1 Reply Last reply
                0

dazo@infosec.exchangeD This user is from outside of this forum
                  dazo@infosec.exchangeD This user is from outside of this forum
                  dazo@infosec.exchange
                  wrote sidst redigeret af

@fredrik Flott du tar opp dette! Har gjort det selv tidligere, men fikk ikke en gang svar 😠

Vi må kunne dokumentere at appen og telefonen den brukes på ikke er manipulert, og at brukerne er beskyttet mot skadevare og misbruk.

Det er så bullshit. Med den påstanden så ville det ikke vært en eneste nettbank som kunne fungert i en nettleser. I tillegg til den enorme mengden med bank- og betalingsapper som finnes, som ikke ser ut til å ha noen som helst problemer med sikkerheten.

For eksempel, CurvePay som er et Europeisk selskap underlagt EU's lovgivninger er i stand til å lever en app som fungerer med NFC for betaling i terminaler.

Vipps påstår at de kan ha kontroll på klientsiden med deres metode, noe som også er bullshit. Vipps fungerer (periodevis) med @microg (jeg bruker selv @e_mydata) - helt til Vipps oppdaterer appen. Med det resultat at jeg må "nullstille" appen ("Clear Storage") og logge inn igjen nesten hver gang jeg vil bruke Vipps.

Klientsidesikkerhet er en utopi så lenge man ikke selv leverer klientene og sørger for at de er så nedlåste at brukerne ikke kan gjøre noe annet enn å bruke tillatt funksjonalitet.

Prøver å stoppe der nå.

</rant>

1 Reply Last reply
                  0

@papiris jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan ha en nettside som man må bruke BankID til å logge inn med. Eller enda bedre, standard tofaktorløsninger. Sånne ting som beskytter hele resten av kloden...

izng@mastodon.socialI This user is from outside of this forum
                    izng@mastodon.socialI This user is from outside of this forum
                    izng@mastodon.social
                    wrote sidst redigeret af

@fredrik @papiris Veldig pussig, da BankID jo er inne på eiersida.

1 Reply Last reply
                    0
                    • piraya@oslo.townP piraya@oslo.town

@fredrik
                      Det er nå man savner litt at det er medie tilstede på plattformen man bruker.

Det hadde jo hjulpet saken litt å få mer blæst rundt dette.

#digino #kode24 #tekniskukeblad

hsorlie@social.vivaldi.netH This user is from outside of this forum
                      hsorlie@social.vivaldi.netH This user is from outside of this forum
                      hsorlie@social.vivaldi.net
                      wrote sidst redigeret af

@Piraya @fredrik Takk for at du henger på både vipps og forbrukertilsynet! Så du klagen @bettina skrev til Finanstilsynet?
                      https://social.vivaldi.net/@hsorlie/116035694853019280

1 Reply Last reply
                      0
                      • bettina@mastodon.nuB bettina@mastodon.nu shared this topic
                        simonjust@mstdn.dkS simonjust@mstdn.dk shared this topic
                      • bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
                        bettina@mastodon.nuB This user is from outside of this forum
                        bettina@mastodon.nu
                        wrote sidst redigeret af

@fredrik @hsorlie @Piraya nix, ikke endnu...

Når det er sagt, har jeg oplevet en forskel på, hvordan jeg skal håndtere defekten: Jeg har indtil nu slettet appen og reinstalleret den. Og det har typisk holdt et par timer, een gang næsten to dage. Men så blev jeg foreslået, at jeg i stedet skal slette lagerpladsen og så reautentificere. Så det gjorde jeg i mandags. Og det virker stadig efter 5 dage! Selv efter Murena /e/ OS update i dag + Mobilepay update også i dag. Spændende om det holder...

1 Reply Last reply
                        0
                        Svar
                        • Svar som emne
                        Login for at svare
                        • Ældste til nyeste
                        • Nyeste til ældste
                        • Most Votes

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.