Jeg overvejer at smide en lille maskine op til at hoste min egen hjemmeside.
-
@pmakholm @SuneAuken @trezzer
Tænk at servere nogen du er vært for
@anderslund @pmakholm @SuneAuken Jeg har skam serveret en del på beværtninger.
-
@anderslund @pmakholm @SuneAuken Jeg har skam serveret en del på beværtninger.
@trezzer @anderslund @pmakholm
Men har du hostet en hjemmeside? Ja, jeg spørger bare.
-
@SuneAuken @anderslund @pmakholm Jeg har i hvert fald fnyst over nogle, men jeg har hostesaft i skabet, så det går nok.
-
@SuneAuken @trezzer @pmakholm Mine hjemmesider er vist ret meget hosten

-
-
@madsenandersc Tanken var egentlig også bare ren web. Dvs. forwarde en port til en enkelt lokal IP (f.eks. en Pi Zero) uden at sætte den i DMZ. Jeg tænkte også statisk site uden scripting, så der er minimalt med angrebsvektorer og pres på systemressourcer.
Mnjah - jo, det kan du helt sikkert godt gøre, og det vil også være sikkert nok, så længe du holder dit system opdateret.
Men statisk side? - er du HELT sikker på, at det er en god idé i praksis?
Jeg mener, hvis det skal køre Kulturkvrn, tror jeg måske, du bliver træt af at sidde og møvle det hele ind i HTML og JavaScript manuelt - jeg siger det bare.
Men, igen - en portforward af port 80 og 443 til en Pi Zero, som kører nginx eller Apache vil godt kunne fungere, uden at du tager alt for store chancer.
Nåja - du skal nok regne med at forwarde port 80 også - LetsEncrypt forbinder sig først til port 80, når de skal lave et SSL-certifikat til dig.
-
Mnjah - jo, det kan du helt sikkert godt gøre, og det vil også være sikkert nok, så længe du holder dit system opdateret.
Men statisk side? - er du HELT sikker på, at det er en god idé i praksis?
Jeg mener, hvis det skal køre Kulturkvrn, tror jeg måske, du bliver træt af at sidde og møvle det hele ind i HTML og JavaScript manuelt - jeg siger det bare.
Men, igen - en portforward af port 80 og 443 til en Pi Zero, som kører nginx eller Apache vil godt kunne fungere, uden at du tager alt for store chancer.
Nåja - du skal nok regne med at forwarde port 80 også - LetsEncrypt forbinder sig først til port 80, når de skal lave et SSL-certifikat til dig.
@madsenandersc Nej, det er et andet domæne, jeg havde samlet nogle småting på. En overgang havde jeg bare en about.me-side der. Jeg tænker en mulighed for at linke til et par ting og måske have et par sider med småprojekter i noget i stil med Gemini-sider vil være fint.
-
@madsenandersc Nej, det er et andet domæne, jeg havde samlet nogle småting på. En overgang havde jeg bare en about.me-side der. Jeg tænker en mulighed for at linke til et par ting og måske have et par sider med småprojekter i noget i stil med Gemini-sider vil være fint.
Gemini-sider? Det ved jeg ikke, hvad er?
-
Gemini-sider? Det ved jeg ikke, hvad er?
@madsenandersc Gemini er lidt som en moderne Gopher; minimalistisk og primært tekstorienteret. Der er en lille præsentation her hvis du er nysgerrig. https://www.glukhov.org/post/2025/10/gemini-protocol/
-
@madsenandersc Gemini er lidt som en moderne Gopher; minimalistisk og primært tekstorienteret. Der er en lille præsentation her hvis du er nysgerrig. https://www.glukhov.org/post/2025/10/gemini-protocol/
@trezzer
Ahh - så er jeg med. Jeg kendte det faktisk godt.Gopher og Veronica var noget af det første, jeg brugte på internettet tilbage i 1993 - indtil da var mit forrygende hurtige 2400 baud modem blevet brugt til FIDO-net.
Forleden kiggede jeg på, hvad der egentlig var sket med de teknologier fra dengang, og der blev Gemini også nævnt.
EDIT: Checkede lige, og det kan ikke passe, at jeg brugte det i 1993, for jeg er ret sikker på, at det var i forbindelse med OS/2 Warp Connect, at jeg fik min egen internetforbindelse, og den kom først i 1995. Der var Gopher allerede ret meget på retræte, og Netscape Navigator var vejen frem.